Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
29 juni 2021
3 minuten leestijd
Onlangs sprak Hanan Challouki in ons webinar over inclusieve communicatie. Hanan is naast pionier in inclusieve marketing en communicatie ook vooral een gedreven ondernemer: tijdens haar studies richtte ze het platform Mvslim op en iets later het communicatiebureau Allyens, ze werd opgenomen in de befaamde 30 under 30-lijst van Forbes en momenteel runt ze haar agency Inclusified en de podcast Wat Zij Wil. Ze is ook gastprofessor aan de Odisee Hogeschool én heeft net een boek uit dat toepasselijk Inclusieve communicatie heet. Wat hebben wij vooral onthouden uit het webinar? Enkele takeaways.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Er zijn natuurlijk ideologische redenen, maar vanuit ondernemersstandpunt is het simpel: onze samenleving is superdivers, dat is een feit. Als jij enkel een deel van de consumenten of doelgroepen aanspreekt, mis je als ondernemer een heleboel kansen en potentiële klanten.
Diversiteit is een realiteit en gaat om het feit dat er veel verschillende mensen en groepen van mensen in onze samenleving zijn. De verschillen kunnen liggen op vlak van culturele achtergrond, gender, leeftijd, religie, beperkingen,... Inclusie is het niet uitsluiten van bepaalde groepen mensen, of liever, ze mee aanspreken, betrekken, vertegenwoordigen in je communicatie of campagne.
Vroeger werd nogal vaak gefocust op de verschillen tussen ‘doelgroepen’. We spraken toen meer van etnomarketing: het opzetten van campagnes of communicatie specifiek naar bepaalde ‘minderheden’. Maar enkel focussen op etnische achtergrond kan geforceerd aanvoelen. Tegenwoordig willen we eerder de verschillende groepen betrekken in de algemene communicatie. Er zijn veel gelijkenissen tussen de verschillende groepen, maar door het omarmen van de verschillen tussen mensen spreek je verschillende groepen aan.
Inclusiviteit mag geen toevoegsel op het einde zijn, iets dat je op het einde van het uitwerken van je campagne er nog snel wil in integreren, door bijvoorbeeld een gekleurde persoon in een campagnefoto toe te voegen. Een authentieke campagne bedenk je van bij het begin als inclusief. Ga bijvoorbeeld eerst met moslims in gesprek wanneer je hen wil betrekken in je communicatie. Ga niet enkel vanuit je eigen positie handelen.
Zoals bij elke marketingcampagne of communicatie moet je eerst en vooral goed je doelpubliek bepalen. Het heeft weliswaar weinig zin om ‘iedereen’ te willen aanspreken, maar ga toch na of je je doelpubliek niet te eng bekijkt, of je het niet kan verbreden. Er zijn wel bepaalde basisprincipes zoals toegankelijkheid, herkenning en begrip, maar soms is het ook gewoon trial-and-error. Het streefdoel is wel steeds positieve communicatie, vrij van stereotypes. En een boodschap die authentiek is.
Inclusiviteit kan je integreren in alle stappen en takken van je communicatie. Zowel bij je strategie, het kiezen van je kanalen, het bepalen van de visuele stijl, het engageren van modellen bij shoots, het samenwerken met influencers, storytelling, copywriting en pr is het van belang om inclusiviteit te integreren. Het mag geen apart luik binnen je algemene communicatie zijn.
Marketingprofessionals en creatieven zijn uiteindelijk ook maar mensen met eigen voorkeuren, associaties en persoonlijke denkpatronen. Bij het uitwerken van zowel de strategie als creatie vallen ze daarom vaak terug op eigen, soms stereotype denkwijzen. Betrek of werk daarom samen met verschillende types mensen. Idealiter werk je binnen een divers communicatieteam. Als dat niet haalbaar is, zoek dan naar andere visies en perspectieven door bijvoorbeeld samen te werken met diverse freelancers, stagiairs, tijdelijke krachten of een communicatiebureau gespecialiseerd in diverse communicatie.
Voor wie creatief is, is dit doorgaans al een goede gewoonte: blijf voortdurend nieuwsgierig en trek je wereld open. Ga andere kanalen verkennen, ontdek diverse platformen zoals nicheradiozenders, podcasts, tv-zenders en blogs. Dit vereist wat inspanning en research, want die kanalen, organisaties en mensen behoren nog niet tot je leefwereld, maar ze zullen je campagne uiteindelijk verrijken.
Cookies opgeslagen