Nu het openbare leven zo goed als stil ligt en, op de essentiële winkels en apotheken na, alles gesloten is, kan het bijzonder uitdagend zijn om jouw klanten te bereiken. Omdat ze ervan uitgaan dat je niet aan het werk bent, of dat je niet kan leveren, of dat er geen overleg mogelijk is of omdat ze jouw aanbod niet kunnen zien of... Is een webshop dan het juiste antwoord? Of zijn er alternatieven?

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

 


Kijk naar wat je al hebt

Heb je een fysieke winkel of atelier? Of verkoop je jouw creatie via een ander fysiek platform? Hoe vinden klanten je daar op dit moment? Is dat via mond-aan-mond-reclame, zet je je social media in, bevindt jouw winkel zich op een drukbezochte locatie? Heb je veel bezoekers op je website? Veel opdrachten via je socialmediakanalen?

To webshop or not to webshop?

Als jouw website op dit moment niet echt veel bezoekers trekt, dan is een koopmodule toevoegen misschien niet opportuun. Misschien heb je een groter bereik via socialmediakanalen als Facebook of Instagram. Weet in dat geval dat Facebook 'Facebook Marketplace' en Instagram 'Instagram Shopping' heeft als verkoopskanaal. Wist je trouwens dat in deze coronatijden mensen beduidend meer op social media actief zijn? Adverteren kan dus bijzonder effectief zijn.

Zoek je iets heel beheersbaars? Facebook en Instagram zijn ook de perfecte platformen om te laten weten aan de trouwe schare klanten dat je maatwerk kan doen voor hen. Een verrassingspakket producten van jou samenstellen, een serie stalen voorzien, nieuwe seizoensproducten op basis van vorige bestellingen,... Je kan ook een belronde inplannen om mensen te laten weten dat je deze dienst levert. Ook hier bieden anderen een inspirerend voorbeeld. Modezaak Harvest Club maakt op dit moment  #tryathome-pakketten, boekenwinkel Paard Van Troje geeft leestips via dezelfde socialmediakanalen waarlangs je nadien kan bestellen.

Je kan ook opteren voor online galerijen en marktplaatsen waar jouw producten op aangeboden worden. Denk aan een Bol.com, Etsy (internationaal), Belgunique (Belgisch) of online galerijen Allegrarte of Artlead. Kijk goed naar wat ze aanbieden en of ze een meerwaarde kunnen betekenen voor jouw product.

Wat komt er kijken bij een webshop?

Een webshop heeft dezelfde zaken nodig als een fysieke winkel: trafiek, zichtbaarheid, goede ervaringen van anderen, klantvriendelijkheid, een eenduidige manier om zaken terug te sturen,... Een volledig overzicht van de afwegingen, het soort platformen en webshops en wat je nodig hebt om eraan te beginnen, vind je in onze ondernemersgids. Ook wat je juridisch in orde moet maken voor een webshop hebben we voor je opgelijst in deze checklist.

Kijk bij de buren

Andere ondernemers in de creatieve sector hebben de stap al gezet. Je kan dus veel van hen leren. Zoals bijvoorbeeld HOST - House of Sweets & Things in Berchem. Op 16 maart moesten ze de winkel door de coronamaatregelen sluiten, met de mededeling dat je kon cadeaucheques kopen voor nadien en bestellingen doorgeven via social media. Op 21 maart was de webshop online, na enkele dagen met meerdere mensen hard werken. Goldfish gunde ons een tijdje terug een blik achter de schermen van hun webshop. Ook JBC zette jaren geleden al de stap. Voor hen is het belangrijk dat de winkelbeleving online en offline hetzelfde is. Ook boekenwinkel Copyright Bookshop zette jaren geleden al de stap naar online verkoop, als noodzakelijke stap om in te spelen op het veranderende boekenlandschap

Webinar en gratis webshop

Krijg je graag alle voordelen van een webshop eens opgelijst? CCV, de online betaalspecialist, houdt het gratis webinar ‘Hoe start ik een webshop’. 

Webhero helpt je graag verder bij het opzetten van een eigen webshop. Ze geven daarbij ook advies. Om je te helpen in deze coronatijden, biedt Webhero haar klanten een gratis webshop aan tot en met 31 mei.

Heb je reeds een webshop of maak je gebruik van een online marktplaats of galerij?

Perfect. We maakten een overzicht van lokale webshops in de creatieve sector om mensen te inspireren. Vind je jouw webshop niet terug in de lijst? Laat het ons zeker weten!

De coronacrisis: maatregelen, initiatieven en hulpmiddelen voor de creatieve sector

Op deze pagina vind je meer informatie en steunmaatregelen van de overheid, tools en templates die dezer dagen extra van pas komen, artikels in ons magazine én online sessies van Flanders DC en andere organisaties.