Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn zijn nog steeds erg populaire socialmediakanalen voor creatieve ondernemers. Wat als je als modemerk inzet op een kanaal zoals YouTube, WhatsApp of TikTok? Hoe pak je dat aan en wat levert het op? HNST, LolaLiza en JBC delen hun ervaringen.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Jessica Mamistvalov, HNST: “Een omnichannel aanpak waar YouTube ook deel van uitmaakt, is de beste manier om onze boodschap over te dragen als jong merk”

Het duurzame jeanslabel HNST lanceerde enkele maanden geleden The most hnst post, een YouTube-reeks waarin enkele bekende koppen een bijzonder openhartig en diepgaand gesprek voeren. Marketing manager Jessica Mamistvalov vertelt over het hoe en waarom van deze communicatieactie.

HNST Dieter Coppens, Flo Windey, Average Rob en Charlotte Adigéry

1. Waarom beslisten jullie een YouTubekanaal op te zetten?

Facebook, Instagram en TikTok zijn belangrijke kanalen waarop HNST aanwezig is, maar voor dit project zagen we meer opportuniteiten. De videoreeks The most hnst post is diepgaande content die beter werkt op YouTube dan op andere sociale media. Daarnaast is een omnichannel aanpak de beste manier om onze boodschap over te dragen als jong merk. Ons doelpubliek is aanwezig op veel socialmediakanalen, dus voor ons was het een evidentie om YouTube in die strategie op te nemen. Het was Jan Teulingkx, creative freelancer en oprichter van Good, die het concept van de reeks heeft uitgedacht. Toen ik begin dit jaar startte bij HNST hebben wij het project samen verder uitgewerkt. Videocontent wordt natuurlijk ook steeds belangrijker. Daarbij groeit YouTube enorm jaarlijks. Het is het tweede grootste socialmediaplatform na Facebook en de meest bezochte website na Google (zie bron, red.).

“Dankzij onze ambassadors Dieter Coppens, Flo Windey, Average Rob en Charlotte Adigéry bereiken we heel wat nieuwe geïnteresseerden.”

Jessica Mamistvalov,

HNST

2. Hoe is de videoreeks tot stand gekomen?

HNST staat voor 100% eerlijkheid en transparantie. In alles wat we doen, van productie tot communicatie. Dat betekent dat we in de modewereld dagelijks tegen de stroom inzwemmen. In plaats van de flashy short formats die op social media meestal worden gebruikt, vroegen we bekende influencers om het omgekeerde te doen en iets heel anders te brengen, namelijk diepgaande gesprekken, in zwart-wit en veel te lang voor social media! Om topkwaliteit te garanderen hebben we samengewerkt met het team van het VRT-programma Durf te vragen van productiehuis Roses Are Blue en met fotograaf en filmmaker Bjorn Tagemose die de mooie, authentieke look creëerde.

3. Wat leverde het tot nu toe op?

Naast de vele positieve reacties uit onze bestaande community zien we ook een duidelijke groei in merkbekendheid. Door onze ambassadors — Dieter Coppens, Flo Windey, Average Rob en Charlotte Adigéry — zorgvuldig uit te kiezen, bereiken we heel wat nieuwe geïnteresseerden. Wat ze gemeen hebben, is dat het erg compromisloze mensen zijn. Ze ‘zijn’ hoe ze op camera overkomen. Daarnaast trekken ze allemaal een ander publiek aan, omdat ze elk op hun manier waarden uitstralen die bij HNST passen. Op deze manier kunnen we onze community uitbreiden en zo meer mensen bewuster laten omgaan met hun aankopen.

Tijdens onze volgende Expertendag op 28 juni gaat Jessica dieper in op growth marketing. Bestel nu je ticket, er zijn nog enkele plaatsen vrij! 


Annelien Alaerts, Lolaliza: “WhatsApp levert ons vooral klantentevredenheid op en dat is vandaag het allerbelangrijkste”

Bij kledingmerk LolaLiza maken ze al enkele jaren gebruik van WhatsApp for Business als communicatiekanaal. Persoonlijk in contact komen met hun doelgroep via een tool die voor iedereen toegankelijk is, was het opzet. Marketing manager Annelien Alaerts licht toe hoe ze dat concreet aanpakken.

LolaLiza

1. Waarom beslisten jullie om een Whatsapp for Business-account op te zetten?

In 2018 merkten we dat WhatsApp meer en meer door diverse generaties omarmd werd als communicatietool. Waar de gekende socialmediakanalen zoals Facebook en Instagram meer werden gebruikt door Gen Z en millennials, werd WhatsApp ook door vijftigplussers gebruikt. LolaLiza is er voor alle vrouwen, dus op WhatsApp konden we er ook echt zijn voor alle vrouwen van alle leeftijden. Verder geloof ik als marketeer ook enorm dat een warm, ‘dicht’ contact in digitale tijden van chatbots en dergelijke erg belangrijk is. WhatsApp is daar de perfecte communicatietool voor.

2. Wat is jullie aanpak hierin? Wat leerden jullie eruit?

We zijn daar nogal ad hoc mee gestart. We lieten via onze andere grote communicatiekanalen weten dat we voortaan ook bereikbaar waren op WhatsApp. Het begon dus eerst als een ‘pull’-kanaal waarbij klanten naar ons toetrokken en we hen op een erg persoonlijke manier verder hielpen met hun vragen. Later kwam ook het ‘push’-gedeelte waarbij we het kanaal gebruikten om onze klanten op de hoogte te brengen van al onze acties, promoties en collecties. We leerden al snel dat wanneer het aantal contacten groeit, je het als bedrijf op een meer systematische manier moet kunnen aanpakken. Daarom werkt ons CRM-team eraan om alle klanteninfo te koppelen aan onze algemene database en het communicatieproces zo vlot en efficiënt mogelijk te laten verlopen via onze customer service.

“Live shopping is aan een opmars toe waarbij Whatsapp als een fijne tussenweg werkt waarop je klanten kan helpen met persoonlijke stijlvragen.”

Annelien Alaerts,

LolaLiza

3. Wat leverde het tot nu toe op?

Het levert vooral klantentevredenheid op en dat is anno 2022 het allerbelangrijkste. Consumenten hebben vandaag de dag 1.000 keuzes, zeker op de retailmarkt. Als jij daar als merk kan uitspringen door heel toegankelijk en bereikbaar te zijn, heb je volgens mij sowieso een streepje voor. We kunnen enorm veel leren uit die een-op-eencontacten. Live shopping is aan een opmars toe waarbij WhatsApp werkt als een fijne tussenweg waarop we klanten met persoonlijke stijlvragen kunnen helpen. De tool laat ons toe mee te evolueren met onze klanten en het digitale landschap, en dat is voor ons enorm waardevol.


Cielke Vaes, JBC: “Als merk dat 'mee is met elke familie' is een aanwezigheid op TikTok noodzakelijk”

JBC heeft sinds kort een TikTok-account, maar is eigenlijk al sinds 2020 aanwezig op het platform via influencers. Het modemerk werkt samen met populaire TikToksters die collecties voor JBC ontwerpen. Een slimme zet die er kwam samen met de launch van het contentplatform What the TikTok voor ouders. Cielke Vaes, marketing en e-commerce manager, vertelt over hun aanpak.

1. Waarom besloten jullie om te gaan samenwerken met TikTok-influencers?

Met de opkomst en groei van TikTok merkten we een groeiend aantal vragen hierover bij ouders. Als merk dat 'mee is met elke familie' (de slagzin van JBC, red.) zijn we daarom, na een bevraging bij ouders, in maart 2020 gestart met het ontzorgende contentplatform What the TikTok. Door vragen zoals 'TikTok, wat is dat nu precies?', 'Wat gebeurt daar eigenlijk?' en vooral 'Wat doen je kinderen daar?’ te beantwoorden, wilden we ouders helpen. Net voor de lancering van het platform bracht de populaire TikTokster Steffie Merci haar eerste JBC-collectie uit. Twee keer per jaar brengt Steffi een collectie voor ons uit. Na Steffi brachten we nog collecties uit van de populaire zusjes Nour & Fatma, YouTubester Dylan Haegens en TikTokster Maude Van der Vorst.

2. Wat leverde het platform en de acties op?

We genereerden meer betrokkenheid op TikTok. Zo stimuleerden we ouders om samen met hun kind een TikTok-video te maken en waren de video's van de JBC-influencers voorbeelden voor hen. De collabs met lokale influencers zijn ontzettend waardevol. Zo hebben we al meerdere meet & greets kunnen organiseren en samen inspirerende en positieve boodschappen de wereld kunnen insturen: Steffi Mercie met 'Never give up', Nour & Fatma met 'Better together' over vriendschap en Dylan Haegens met een gamingcollectie voor jongens én meisjes.

Door het succes van het What the TikTok-platform kozen we vrij snel voor een tweede ontzorgende platform, over gaming. Met JBC gametime willen we ouders begeleiden in de gamewereld van hun kinderen. Wij hebben in april van dit jaar ook een eerste JBC-winkel geopend in Fortnite, een populair game in de metaverse.

“Steeds meer merken verkennen het medium en worden ook aanvaard op het platform als de content echt goed zit.”

Cielke Vaes,

JBC

3. Wat willen jullie verder nog bereiken op TikTok?

We zijn sinds kort zelf ook actief op TikTok en willen er nog meer mee aan de slag gaan. Want we hebben uiteraard ook heel veel content die we er willen delen. We willen testen wat het beste werkt voor ons merk, zowel qua doelgroep als qua content. We willen echt via trial-and-error toewerken naar de beste TikTok-strategie. Sinds vorig jaar zie je dat meer commerciële merken het medium verkennen en worden de merken ook aanvaard als de content echt goed zit. Voor ons is het belangrijk om geloofwaardig te zijn als merk.

Meer weten over TikTok, over communicatie en branding, pr en storytelling?

Schrijf je dan nu in voor de Expertendag Fashion op 28 juni in Antwerpen!

Ga naar huis met inzichten van Stijn Nachtergaele (Nightingale), Ikram Annouri, Joey Scheufler (Prappers), Peter Perceval en Terna Jogo (GUAP Magazine). Daarnaast kan je kiezen voor een talk met Wouter De Broeck (Alsico), Katrien Meermans (Stille Bliksem), Liesbeth De Keyser (The Woody Group) of Jessica Mamistvalov (HNST).