Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
In dit webinar ontdek je hoe complexe uitdagingen kunnen worden aangepakt met systemic design. Wat is de oorsprong ervan, wat zijn de verschillen met human-centered design en hoe wordt deze methodologie in de praktijk toegepast? Kristel Van Ael van Namahn illustreert dit met enkele voorbeelden uit de praktijk.
Kristel Van Ael is business partner bij Namahn, een mensgericht designbureau gevestigd in Brussel. Kristel is co-docent in product-service-systeemontwerp en hoofddocent in systemisch ontwerp aan de Universiteit Antwerpen (Faculteit Ontwerpwetenschappen). Ze is de hoofdauteur van de toolkits Service Design en Systemic Design. Ze is ook, samen met Peter Jones, co-auteur van het boek Design Journeys through Complex Systems, een ontwerphandboek dat systemische ontwerptools en hun onderliggende principes en denkkaders voorstelt.
We ontwerpen producten met een focus op gebruiksgemak, maar we denken onvoldoende na over de consequenties of onbedoelde neveneffecten. Een voorbeeld hiervan is Uber: handig voor de gebruiker, maar het systeem zorgt helaas voor een significante stijging van de CO2-uitstoot en voor slecht beschermde jobs. We moeten dus eerst gaan kijken wat het echte probleem en de echte oorzaak van het probleem is, alvorens het te gaan oplossen.
Systemic design integreert systeemdenken en mensgericht ontwerpdenken, met de bedoeling ontwerpers te helpen omgaan met complexe problemen en positieve verandering te bevorderen. In dit fragment wordt het verschil uitgelegd tussen design en systems thinking en hoe systemic design hier aan te pas komt. Mensgericht ontwerpdenken focust op delen. Systeemdenken focust op het geheel. Systemic design brengt de twee samen.
Bij systemic design staan deze punten centraal:
Namahn heeft in samenwerking met shiftN en SDA een toolkit ontworpen voor systemische veranderingen. Met welk doel werd deze ontworpen en hoe kan je deze gebruiken?
De methodologie kent zeven fases, van ‘framing the system’ tot ‘fostering the transition’. In dit onderdeel legt Kristel ook de case van Philips (verhoging van circulair ondernemen) en van HealthNest (bevordering van de gezondheidsvaardigheden) toe.
Aan de hand van cases wordt aangetoond wat de baten zijn van systemic design.
Wil je meer te weten komen over systemic design, dan is het boek Design Journeys through Complex Systems een aanrader. Het handboek bundelt praktische tools voor systemic design. Op systemicdesigntoolkit.org kan je gratis tools downloaden en interessante referenties terugvinden. Daarnaast is er een online cursus te vinden op www.servicedesign.college.
Cookies opgeslagen