In dit webinar ontdek je hoe complexe uitdagingen kunnen worden aangepakt met systemic design. Wat is de oorsprong ervan, wat zijn de verschillen met human-centered design en hoe wordt deze methodologie in de praktijk toegepast? Kristel Van Ael van Namahn illustreert dit met enkele voorbeelden uit de praktijk.

Kristel Van Ael is business partner bij Namahn, een mensgericht designbureau gevestigd in Brussel. Kristel is co-docent in product-service-systeemontwerp en hoofddocent in systemisch ontwerp aan de Universiteit Antwerpen (Faculteit Ontwerpwetenschappen). Ze is de hoofdauteur van de toolkits Service Design en Systemic Design. Ze is ook, samen met Peter Jones, co-auteur van het boek Design Journeys through Complex Systems, een ontwerphandboek dat systemische ontwerptools en hun onderliggende principes en denkkaders voorstelt.

Webinar: Hoe complexe uitdagingen aanpakken met systemic design

1. Intro

Systemic design: intro

We ontwerpen producten met een focus op gebruiksgemak, maar we denken onvoldoende na over de consequenties of onbedoelde neveneffecten. Een voorbeeld hiervan is Uber: handig voor de gebruiker, maar het systeem zorgt helaas voor een significante stijging van de CO2-uitstoot en voor slecht beschermde jobs. We moeten dus eerst gaan kijken wat het echte probleem en de echte oorzaak van het probleem is, alvorens het te gaan oplossen.

2. Wat is systemic design?

Systemic design: wat is het?

Systemic design integreert systeemdenken en mensgericht ontwerpdenken, met de bedoeling ontwerpers te helpen omgaan met complexe problemen en positieve verandering te bevorderen. In dit fragment wordt het verschil uitgelegd tussen design en systems thinking en hoe systemic design hier aan te pas komt. Mensgericht ontwerpdenken focust op delen. Systeemdenken focust op het geheel. Systemic design brengt de twee samen.

3. Hoe verschilt het van human centered design?

Systemic design: verschil met human centered design

Bij systemic design staan deze punten centraal:

  1. Niet enkel kijken naar de delen maar ook de verbanden
  2. Analyseren op verschillende schalen 
  3. Meer perspectieven toevoegen 
  4. De lussen zien
  5. Het opkomende gedrag begrijpen
  6. Kijken naar verschillende interventieniveaus 
  7. Open oplossingen ontwerpen

Systemic design in de praktijk

Systemic design: in de praktijk

Namahn heeft in samenwerking met shiftN en SDA een toolkit ontworpen voor systemische veranderingen. Met welk doel werd deze ontworpen en hoe kan je deze gebruiken?

5. De methodologie van systemic design

Systemic design: de methodologie

De methodologie kent zeven fases, van ‘framing the system’ tot ‘fostering the transition’. In dit onderdeel legt Kristel ook de case van Philips (verhoging van circulair ondernemen) en van HealthNest (bevordering van de gezondheidsvaardigheden) toe.

6. De baten voor commerciële bedrijven

Systemic design: baten voor commerciële bedrijven

Aan de hand van cases wordt aangetoond wat de baten zijn van systemic design. 

  • Unilever creëerde impactvolle innovatie
  • Interface creëerde efficiëntie en kostenbesparing
  • Patagonia creëerde maatschappelijke verantwoordelijkheid
  • Philips creëerde betere klant- en stakeholderbetrokkenheid

7. Meer weten

Wil je meer te weten komen over systemic design, dan is het boek Design Journeys through Complex Systems een aanrader. Het handboek bundelt praktische tools voor systemic design. Op systemicdesigntoolkit.org kan je gratis tools downloaden en interessante referenties terugvinden. Daarnaast is er een online cursus te vinden op www.servicedesign.college.