Er zijn heel wat creatieven die het in hun vrije tijd over een andere creatieve boeg gooien. Zo zijn er die een eigen galerij, publicatieplatform of totebaglabel opstarten. Vaak doen ze dat simpelweg vanuit goesting en geloof. Wij vroegen ons af wat zo'n project kan opleveren op persoonlijk en professioneel vlak. Marijke Respeel (Galerijke Marijke), Ward Heirwegh (Sleeperhold Publications) en Ilse Mertens en Hylke Gryseels (Bonnie & Bonnie) aan het woord.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Marijke Respeel: Galerijke Marijke

Marijke Respeel werkt al tien jaar als redacteur en researcher bij Woestijnvis aan tv-programma’s zoals Man Bijt Hond en De Ideale Wereld. Een jaar geleden startte ze met Galerijke Marijke, een Antwerpse galerij waarin telkens één kunstenaar gedurende één maand één werk exposeert. 

“Met Galerijke Marijke wil ik niet te ernstig overkomen, ik flirt graag met de soms te serieuze kunstscène. Het werk dat getoond wordt, moet dan ook concreet, tastbaar en verkoopbaar zijn. Samen met de kunstenaar bekijk ik wat de mogelijkheden zijn. Op de maandelijkse vernissage is iedereen welkom, nadien is het werk gedurende een maand te bekijken vanop straat. Geïnteresseerden die het werk van dichterbij willen bekijken, kunnen op afspraak langskomen. Mijn vriend, fotograaf Roel Van Tittelboom, helpt bij het in- en uitpakken en bij de (de)montage van de werken en hij maakt ook foto’s.” 

“Het is fijn om met Galerijke Marijke zelf de touwtjes in handen te hebben.”

Marijke Respeel,

Galerijke Marijke

“Het idee voor Galerijke Marijke is ontstaan nadat ik een huisje had gekocht in de slachterijbuurt in Antwerpen. Het huis had geen voordeur, enkel een garagepoort. Ik liet er een glazen poort in plaatsen, waardoor de betegelde ruimte met ijzeren draagbalken erachter plots potentieel kreeg als presentatieruimte.” 

Fleur De Roeck, Galerijke Marijke

Expo Fleur De Roeck, Galerijke Marijke

“Ik studeerde zelf aan het KASK in Gent en ken daardoor heel wat kunstenaars die interessant werk maken, maar niet altijd de kans krijgen om dat aan een publiek te tonen. Met Galerijke Marijke breng ik daar graag verandering in. Een solo-expo in een galerij, hoe klein dan ook, staat mooi op hun cv. Op termijn wil ik ook op zoek naar kunstenaars die niet tot mijn vriendenkring behoren.”

Florian Tomballe, Galerijke Marijke

Expo Florian Tomballe, Galerijke Marijke

Klaas Rommelaere, Galerijke Marijke

Expo Klaas Rommelaere, Galerijke Marijke

“Op mijn werk kan ik niet altijd mijn creativiteit kwijt en daar ben ik sowieso ook een kleine schakel in een groter geheel. Zo ben ik ook vijf jaar geleden met Mininieuws gestart, een verzameling van kleine, absurde nieuwtjes. Het is fijn om met Galerijke Marijke zelf de touwtjes in handen te hebben. De enthousiaste reacties geven me een extra boost in mijn job bij Woestijnvis. Daarnaast vertoef ik ook graag in gezelschap en leer ik graag nieuwe mensen kennen, zeker onder het mom van kunst.”

“Mijn ouders gaven me mee dat als je een goed idee hebt, je er gewoon voor moet gaan. En dat dat idee vorm zal krijgen, eens je die eerste stap heb gezet. Dat bleek ook met Galerijke Marijke het geval. Ik leerde eruit dat mijn werk bij Woestijnvis en de organisatie van Galerijke Marijke elkaar aanvullen, dat ik mezelf moet blijven uitdagen wanneer ik het gevoel krijg dat ik professioneel iets tekortkom.”


Ward Heirwegh: Sleeperhold Publications

Ward Heirwegh heeft sinds 2007 een zelfstandige praktijk als grafisch ontwerper. Zijn werk omvat onder meer affiche- en boekontwerpen, huisstijlen en scenografieën voor expo’s. Daarnaast doceert hij aan Sint Lucas Antwerpen. Met zijn project Sleeperhold Publications tracht hij om grenzen tussen disciplines te doen vervagen.

“Als pas afgestudeerde is het niet evident om aan opdrachten te raken, zeker niet als je streeft naar droomprojecten. Dus besloot ik om ze gewoon zelf te realiseren. Als ontwerper kom je in contact met allerhande mensen die in verschillende creatieve disciplines werken. Door hen te laten samenwerken kom je tot verfrissende resultaten. Zo ontwikkelde ik met Sleeperhold Publications onder meer een kaartspel waarin de speelkaarten van één teken telkens door een andere kunstenaar, ontwerper of fotograaf werden ingevuld. Ontwerpers en kunstenaars uitdagen behoort tot het DNA van Sleeperhold Publications.”

Sleeperhold Publications

“Voor de recentere reeks EP’s vraag ik telkens een muzikant of band om de A-zijde van een speelplaat van muziek te voorzien. Zij krijgen 15 minuten carte blanche. Die audio-opname gaat dan naar een kunstenaar die, geïnspireerd door de muziek, op de B-zijde van de plaat een cirkel van 29 cm kan invullen. Het resultaat is een samengaan van beeld en geluid, op een zwarte plastieken schijf geperst. Zo is er zopas een nieuwe EP uit, met muziek van Daniel O’Sullivan en een ets van Félicia Atkinson.”

Sleeperhold Publications

“Sleeperhold Publications is een soort laboratorium waarin ik muziek, literatuur en beeldende kunst aan bod laat komen. In een laboratorium mag je falen, zowel op micro- als macroniveau: blijven zoeken naar de juiste Pantonekleur of een bekend kunstenaar proberen strikken voor een samenwerking. De dingen die ik doe voor Sleeperhold Publications beïnvloeden uiteraard m’n ontwerppraktijk, en andersom. Het zijn communicerende vaten waarin het out of the box-denken de verbindende factor vormt. Financieel hou ik er zeer weinig aan over, ik doe het puur vanuit mijn passie.”

“Sleeperhold Publications zie ik als een laboratorium waarin ik mag falen.”

Ward Heirwegh,

Sleeperhold Publications

“Self-publishing is een erg fijne wereld om in te vertoeven. Mijn professionele netwerk wordt daardoor ook veel groter: je nodigt mensen uit voor een workshop, je wordt zelf uitgenodigd om een tijdschrift te cureren of een lezing te geven,… Zo maakte ik de hoes van de plaat van muzikant Adriaan De Roover, nadat hij een bestelling bij me had geplaatst en besefte dat Sleeperhold Publications geen internationaal label was, maar een label opgericht door een buurman. Toen we aan het mailen waren, kwamen Ward en ik erachter dat we in hetzelfde gebouw werkten. Ik zat op het gelijkvloers, hij ergens op de eerste verdieping. Kort na onze eerste ontmoeting heb ik Ward gevraagd om de hoes van mijn plaat te ontwerpen.’


Ilse Mertens en Hylke Gryseels: Bonnie & Bonnie

Ilse Mertens werkt als zelfstandig grafisch ontwerper onder de naam Monoeil voor onder meer voor VRT, Humo, Muntpunt, BRUZZ en de Cultuurdienst van Schaarbeek, waar Hylke Gryseels als cultuurbeleidscoördinator werkt. Door die samenwerking ontdekten de vriendinnen dat ze erg complementair zijn. In het najaar van 2019 richtten ze het totebaglabel Bonnie & Bonnie op.

“We speelden al langer met het idee om een reeks tote bags te ontwikkelen. Bij typische uitspraken tegen elkaar maakten we vaak de bedenking ‘die zouden we op een tote bag moeten zetten’. We brainstormden al eens over het idee met een glas wijn erbij, maar we merkten dat we toch wat in onze gedeelde grapjes bleven hangen. We vroegen ons ook af wie er eigenlijk op zat te wachten. We bedachten dat het eigenlijk commercieel interessanter zou zijn om tote bags te ontwikkelen voor bedrijven of events in plaats van enkel te werken via losse verkoop. En toen kwamen we toevallig in contact met Eva Daeleman die in november vorig jaar het event ‘Afspraak met jezelf’ organiseerde en de deelnemers wilde verwennen met een goodiebag. Wij ontwierpen daarvoor een custom tote bag. Daardoor besloten we de kans aan te grijpen om werk te maken van Bonnie & Bonnie.” 

Bonnie & Bonnie

Bonnie & Bonnie

“Zo startten we met een aantal tote bags, een website en een Instagrampagina. Onze eerste collectie tote bags is ondertussen zo goed als uitverkocht. De tassen kunnen individueel besteld worden via onze webshop en daarnaast bieden we ook tote bags op maat van events en bedrijven aan. Ilse houdt zich vooral bezig met de grafische kant van de zaak, het opvolgen van het drukwerk en updaten van de website. Hylke verzint voornamelijk de quotes, schrijft de teksten voor de website en onderhoudt de Instagrampagina. Er kruipt veel tijd en energie in het onderhouden van onze sociale media en de opvolging van de logistiek. Maar de taakverdeling verliep heel organisch en vanzelfsprekend.” 

We willen humor en poëzie aan de man brengen via een duurzaam én eenvoudig product.”

Hylke Gryseels en Ilse Mertens,

Bonnie & Bonnie

“Hoewel Ilse veel ervaring met drukwerk heeft, was de zoektocht naar een goede zeefdrukkerij en kwaliteitsvolle en betaalbare katoenen zakken niet makkelijk. Maar het is wel boeiend om op deze manier nieuwe contacten te leggen en een netwerk uit te bouwen. Onze ambitie is niet om er veel geld aan te verdienen. We willen daarentegen humor en poëzie aan de man brengen via een duurzaam én eenvoudig product. We vinden het ook belangrijk om wat tegengewicht te bieden tegen het commerciële aspect. Zo hielden we op Black Friday een speciale actie en stortten we een aanzienlijk deel van de opbrengst van de verkoop van onze tote bags door naar een goed doel.”

Bonnie & Bonnie

Bonnie & Bonnie

“We willen nu ook meer op de actualiteit inspelen en dat doen we via de input en reacties die we krijgen via Instagram. Zo ontwierpen we aan het begin van de coronacrisis een tote bag, waarvoor we het ontwerp deelden via Instagram en uiteindelijk in limited edition lieten drukken. Die manier van werken houdt ons fris en scherp.”


In het tweede deel komen Julie Motoi (Nomad Objects), Lore Laporte (Eddie Wollie) en Lenah de Wit (Doe ta ni tattoe) aan het woord. In het derde deel praten Dennis Tyfus (Tyfustijd), Laura Bergans (BoeckHerBerg) en Kenneth Van Nieuwenhuyze (meubels) over hun project.