We steken het bij Flanders DC niet onder stoelen of banken: volgens ons is duurzaamheid de toekomst. Wie klaar wil zijn voor (de consument van) morgen, denkt dus beter vandaag al na over hoe je een meer duurzame werkwijze in je onderneming kan implementeren. En dat hebben ook e5 mode, caroline biss en Café Costume begrepen.

De drie bedrijven schreven zich eerder dit jaar in voor ons gloednieuwe traject rond ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’ en wisten ons te overtuigen om deel uit te maken van dit avontuur waarin we samen met hen een meer duurzame werkwijze op maat uitstippelden.

Café Costume

Café Costume

MVOver wat gaat dat nu juist?

‘MVO’ of ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’. Het klinkt misschien wat stoffig of vreemd in de oren, terwijl het Engelse ‘CSR’ (Corporate Social Responsiblity) al vaker een belletje doet rinkelen.

Hoewel er heel wat boeken geschreven zijn over de term, zou je de basis simpelweg kunnen herleiden tot het verbeteren van drie kernbegrippen:

  • Profit, of ook wel economische vooruitgang

  • People, waarbij de gevolgen voor mens en maatschappij binnen en buiten de onderneming centraal staan

  • Planet, de effecten op de natuur, onze planeet

Deze drie dimensies beïnvloeden elkaar, vullen elkaar aan en komen soms met elkaar in conflict. Het zoeken naar een evenwicht is dan ook een van de grote uitdagingen van MVO.

 
e5 mode

e5 mode

Klinkt leuk in theorie, maar hoe werkt dat in de praktijk?

Die vraag stelden wij ons ook! Daarom startten we een zoektocht naar het antwoord, samen met drie Vlaamse mode-bedrijven. We zaten samen met Café Costume, e5 mode en caroline biss om te kijken hoe duurzaam ze op dit moment te werk gaan en welke opportuniteiten er voor hen weggelegd zijn.

Op basis van de eigenheid van elk bedrijf, de uitdagingen én kansen die we zagen, werkten we een ‘tailor-made’ traject uit. Uniek, op maat, speciaal voor hen. Samen met enkele experts voegen we nu de daad bij het woord en werken we in de komende maanden hard aan een integratie van ‘MVO’ bij deze drie bedrijven.

We willen natuurlijk nog niet alles uit te doeken doen (some secrets must be kept), maar we lichten al een tipje van de sluier en lenen daar graag de woorden van de volgende dappere mannen voor.

“Duurzaamheid zit eigenlijk al op verschillende manieren verweven in het DNA van ons bedrijf, ook al roepen we dat niet van de daken. Kijk bijvoorbeeld naar het 'made-to-measure'-systeem waar we mee werken. Dat zorgt ervoor dat we weinig tot geen stock of overproductie hebben én dat onze klanten erg gehecht zijn aan de maatpakken die ze bij ons kopen. We zijn nu klaar voor een volgende stap, waarin we dit verhaal nog verder kunnen doortrekken en nemen daarom ons hele businessmodel kritisch onder de loep.” Bruno Van Gils, CEO Café Costume

“We zijn ons ervan bewust dat alleen met verantwoordelijkheid voor mens en milieu de toekomst gegarandeerd is. Daarom stonden er binnen onze onderneming al enkele grote stappen gepland. Met dit project willen we nog een heel stuk verder gaan en willen we een voorbeeld worden voor de kleding-, mode- en retailindustrie. We duiken wel degelijk in een spannend experiment waarvan we hopen dat dit nog maar het begin is van een aanpassing van ons kledingaanbod op brede schaal…” Hans Van Rijckeghem, CEO e5 mode

“Voor ons zit de uitdaging vooral in het verduurzamen van onze onderneming zonder in te binden aan creativiteit, flexibiliteit en commercialiteit. Met dit project willen we die grenzen aftasten en overgaan van een politiek op basis van ‘gezond’ verstand (die er nu zeker al is rond duurzaamheid) naar een échte policy. Stap voor stap willen we de normen omhoog trekken en nu over de hele keten ook meer geformaliseerd te werk gaan.” Bart Saelen, CEO caroline biss

caroline biss

caroline biss

Goed voor hen, maar ik dan?

Dat de drie bedrijven zo verschillend zijn (qua grootte, doelgroep, product en werkwijze) is geen toeval, want we willen hier uiteraard lessen kunnen trekken die van toepassing zijn voor de hele industrie, wat had je gedacht? Achter de schermen werkt Flanders DC verder om zo veel mogelijk leerlessen uit deze trajecten te kunnen delen met de brede mode-industrie. Wil jij daar graag meer over weten?

Kom naar Fashion Talks! Er staat heel wat duurzaamheid op het programma. Volg het Close The Loop-platform via Facebook of schrijf je in op onze gloednieuwe tweemaandelijkse nieuwsbrief. Zo ben je als eerste op de hoogte van de wendingen binnen dit avontuur!

MVO Vaanderen

met steun van de Vlaamse Overheid – MVO Vlaanderen