Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
14 oktober 2024
3 minuten leestijd
In de reeks 'Hoe gaat het met...' laten we telkens iemand uit de design- of modesector aan het woord die een vraag over verleden, heden en toekomst beantwoordt. Vandaag: juwelenontwerper Katrin Wouters, de helft van het creatieve brein achter Wouters & Hendrix.
Wouters & Hendrix behoeft eigenlijk geen introductie. Het juwelenmerk dat in 1984 opgericht werd door Katrin Wouters en Karen Hendrix is sindsdien een vaste waarde in het landschap. De unieke combinatie van artistiek ontwerp en vakmanschap maakt hun sieraden tot geliefde stukken bij liefhebbers van bijzondere juwelen. Naar aanleiding van de 40ste verjaardag van het merk staat Katrin Wouters ons graag te woord.
Een heel mooi en emotioneel moment was onze eerste reis naar Japan. We verkochten onze juwelen al sinds het begin van de jaren 90 in Japan, maar het blijft altijd zo abstract als je het nog niet in het echt hebt aanschouwd. Toen we dan eindelijk in Tokyo arriveerden, werden we omver geblazen door de vele fans van onze juwelen: in tranen vertelden ze ons dat ze al een hele verzameling Wouters & Hendrix hadden. Sommigen hadden een dagreis met de trein gemaakt om ons te ontmoeten. Het was allemaal superemotioneel, we kwamen op roze wolken terug aan in Zaventem.
Een ander zeer belangrijk moment in onze geschiedenis is de expo Wonderkamer II in het DIVA-museum te Antwerpen in 2019. Het was zo mooi om al die collecties uit ons archief allemaal uitgestald te zien. Voor Karen en mij is dat echt een dagboek, al die momenten en verhalen die achter ieder juweel schuilen.
Afgelopen maand lanceerden we ook onze 40ste verjaardagscollectie Je est une autre in samenwerking met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA). De jubileumcollectie bestaat uit vier verschillende parure-juwelensets geïnspireerd op historische voorbeelden uit de 17de en 18de eeuw. De sets zijn geïnspireerd op vier indrukwekkende vrouwen, denk aan Cleopatra en de rebelse Gravin Rattazzi, die afgebeeld staan op doek in het KMSKA. Elke parure-set bevat verschillende juwelen die, omdat ze bestaan uit modulaire componenten, onderling getransformeerd kunnen worden tot een statement piece of een meer bescheiden juweel om dagelijks te dragen. Ik ben trots op het resultaat. Het is niet vanzelfsprekend om als hedendaags bedrijf nog parures te ontwikkelen, en dan ook nog eens met een bijzonder verhaal als insteek.
Wouters & Hendrix bestaat 40 jaar, een mijlpaal. We zijn ondertussen een merk en managen een complexe waardeketen — ontwerp, ontwikkeling, productie, distributie en after service. Het is belangrijk dit te beheren met respect voor onze fundamenten: heritage, vakmanschap, creativiteit en storytelling, ... Een uitdagende balans.
We hebben het bedrijf intern erg geprofessionaliseerd en de fundamenten verstevigd om verder te kunnen doorgroeien: expertise aangeworven, professionalisering op vlak van personeelsbeleid, digitalisering doorheen alle processen, innovatie in het productontwikkelingsproces. We investeren ook verder in duurzaamheid. We kregen net groen licht dat onze SBTi’s (leidraad voor organisaties om hun emissies te verminderen op een manier die bijdraagt aan het behalen van wereldwijde klimaatdoelstellingen, red.) zijn goedgekeurd en dus vastliggen. We zijn trots lid van het AMB-label, een kwaliteitslabel voor Antwerpse juweliers en de Watch & Jewellery Initiative 2030. Minstens even belangrijk is dat we trouw blijven aan de moedige keuze om de productie in-house te houden: 20.000 juwelen passeren elk jaar de handen van onze goudsmeden. Hiermee kunnen we inspelen op kwaliteit, innovatie, ontwikkeling en after-service.
De stijgende grondstofprijzen, verpakkingsprijzen en wispelturige leadtimes van onze leveranciers zijn dan weer een enorme uitdaging voor ons.
We willen verder werken op een geografische groei en op een uitbreiding van onze producten. Zo droppen we in november een pre-launch van een nieuwe productcategorie. Uiteraard blijven we radicaal onze eigen koers varen op vlak van design, we willen blijven verrassen en mensen raken met onze creaties.
Daarnaast zijn service & experience, distributie, communicatie en human resources belangrijke pijlers de komende jaren. We blijven ook verder investeren op vlak van innovatie en verantwoord en duurzaam ondernemen.
Cookies opgeslagen