Als ondernemer in de creatieve sector is media-aandacht altijd welkom, maar slechts weinigen slagen erin om dit te creëren. Daarom moet je goed nadenken over een slimme public relations-strategie die je kan helpen om op een positieve manier aan bod te komen in de pers. Onze eigen pr-verantwoordelijke Nathalie De Schepper gaf tijdens ons laatste webinar haar tips en tricks voor een geslaagde pr-aanpak.

Pr, wat is dat?

Pr is voor veel mensen een vaag begrip dat wordt onderscheiden van marketing, reclame en branding. Samen vormen ze je communicatiestrategie. Daarnaast maakte pr doorheen de laatste jaren een enorme evolutie door. In onderstaand fragment wordt uitgelegd wat PR de dag van vandaag allemaal kan inhouden.

Public Relations

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Hoe kies je een pr-bureau?

Pr wordt vaak door een externe partij verzorgd. Maar hoe kies je een pr-bureau? Waarop moet je letten als je op zoek gaat naar een pr-bureau? Hoe ga je een verbintenis aan met zo’n bureau aan? Wat is de kostprijs en wat is de Return On Investment (ROI)?

Public Relations: PR-bureau

Wat is pr-waardig?

Niet elk verhaal is nieuwswaardig genoeg om door de media opgepikt te worden. Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal dat wel is? Hier vind je enkele tips.

Public Relations: nieuwswaarde

Hoe bouw je een pr-plan op?

Je hebt een pr-bureau gevonden, maar wat nu? Wanneer communiceer je het best over je merk? Zijn er deadlines waarmee je rekening moet houden? Wat is de Hub/Hero/Hygiene-regel?

Public Relations: PR-plan

Kan je zelf je pr verzorgen?

Pr-bureaus zijn niet goedkoop om mee samen te werken. Je kan pr doen voor je eigen merk, maar dit moet een weloverwogen keuze zijn.

Public Relations: eigen PR verzorgen

Influencers

Influencer marketing is een recent gegeven en vele bedrijven maken er gebruik van. Door influencers te gebruiken toon je iemands mening over je product aan je doelpubliek. Maar hoe kies en vind je de juiste influencer die jouw merk gaat promoten bij zijn en haar volgers? En hoe verloopt zo’n samenwerking?

Public Relations: influencers

Kanalen

Er zijn verschillende kanalen waarvoor je pr kan doen. Bij de keuze voor een kanaal hou je best rekening met een aantal criteria.

Public Relations: kanalen

Tools

Bij het verzorgen van pr komen er heel wat tools kijken. In onderstaand fragment worden ze voor je opgelijst.

Public Relations: tools

Agencies

Als je interesse hebt om met een pr-bureau te werken, vind je hier een kort overzicht.

Public Relations: agencies

Vragenronde

In dit deel komen enkele vragen aan bod die deelnemers hadden ingestuurd over hoe je kan deelnemen aan persdagen en hoe je pr voor diensten kan verzorgen.

Public relations: vragen

Lees nog meer over public relations in onze ondernemersgids.