Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
25 januari 2017
2 minuten leestijd
Ontwerp van een signalisatie door Studio Dott © Ans Brys
Pieter Lesage is founder en CEO van Studio Dott, een allround creatieve ontwerp- en adviesstudio die klanten helpt met het ontwerp van hun producten, interieurs, diensten, branding en strategieën. Pieter aan het woord over de verschillende aspecten van een goed businessplan.
Pieter Lesage houdt het graag simpel. Ondernemen is een kwestie van gezond verstand. En dat geldt wat hem betreft ook voor het opstellen van een businessplan. “Een goed businessplan past op een bierkaartje. Je hebt inkomsten, uitgaven en het verschil is winst of verlies. Da’s niet moeilijk. Je kan het natuurlijk optimaliseren en complexer maken, maar dát is de essentie. Keep it simple! En durf op lange termijn te denken. Toen we ons kantoor in Hongkong openden, hebben we beslist om daar drie jaar lang al onze winst in te pompen. Omdat we er echt in geloofden. Nu draaien we daar tien procent van onze omzet.”
“Het doel van veel start-ups is geld ophalen… om dan in de pers te komen. Maar geld ophalen is een middel, geen doel. Ik vind de omzet van een bedrijf en het aantal mensen dat het tewerkstelt een veel grotere verwezenlijking.”
“Het businessplan van Studio Dott draait rond drie kernwaarden: user-centered, hands-on en samenwerking.”
“Onze passie is de relatie tussen mens en object. We doen veel meer dan ‘gewoon’ producten, diensten, interieurs, branding of strategieën ontwikkelen. We creëren ook de interactie die onze klanten of de eindgebruikers daarmee hebben. We kijken naar de mensen in hun werkelijke context. Da’s de essentie van alles wat we doen. We gaan daarbij altijd hands-on te werk. No bullshit. Geen accountmanagers, geen glossy dossiers en rapporten. We willen gewoon met het project bezig zijn en een ijzersterk product ontwikkelen. Tot het klopt en helemaal goed zit. Impact creëer je door de juiste dingen te doen. En nee te durven zeggen. Je portfolio is alles. Je bent maar zo goed als je laatste project.”
“Onze klant heeft natuurlijk ook veel kennis in huis. We geloven sterk in samenwerken met klanten en gebruikers. Daarom maken we vaak gebruik van co-creatie. Samen zoeken naar de perfecte oplossing en de grootste impact. Wij hebben de waarheid niet in pacht. Alleen enkele methodes om die waarheid in kaart te brengen en te gebruiken. Die filosofie hanteren we ook intern. Onze studio is heel zelfsturend, zonder vaste structuur of vaste teams. Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven zich resoluut anders moeten gaan organiseren in de nieuwe economie. Mensen moeten participeren.”
Cookies opgeslagen