De Limburgse ontwerper Roel Vandebeek zit twintig jaar in het vak. Toch bleek uitleggen wat hij precies doet een flinke opgave, elke keer opnieuw. Hij schakelde daarom het bedrijf Identify.Me in, dat zijn merk en identiteit scherpstelde. 

Roel Vandebeek

Roel Vandebeek

Multidisciplinariteit, dat is altijd mijn kracht geweest. Ik ben actief als industrieel ontwerper, maar ook als kunstenaar en interieurvormgever. Mijn vrouw is architect en mijn schoonbroer ook. Wij werken allemaal samen in één groot kantoor in Maasmechelen. Kruisbestuiving is hier dagelijkse kost.”                                                                                                   

“Voor mij is het simpel: of ik nu aan een baksteen voor Nelissen werk, aan een signalisatie voor een ziekenhuis, aan een zetel voor Jongform of Moome, aan een kunstwerk voor de stad Willebroek, een handdoek voor Serax of een pleintje in Heerlen, ik ga altijd op dezelfde onderzoekende manier te werk. “Wat is het probleem en hoe kunnen we daar een oplossing voor bedenken én maken?” Ik werk eerder conceptueel dan stilistisch. Maar het leidt wel altijd tot concrete en zichtbare objecten. Aan sommige projecten werk ik enkele maanden, aan andere werk ik jaren.”

Ontwerp van een baksteen, Roel Vandebeek voor Nelissen

Ontwerp van een baksteen, Roel Vandebeek voor Nelissen

Ontwerp van een zetel, Roel Vandebeek voor Moome

Ontwerp van een zetel, Roel Vandebeek voor Moome

Ontwerp van een installatie, Roel Vandebeek voor de stad Willebroek

Ontwerp van een installatie, Roel Vandebeek voor de stad Willebroek

Ontwerp van een plein, Roel Vandebeek voor de stad Heerlen

Ontwerp van een plein, Roel Vandebeek voor de stad Heerlen

“Dat het voor de buitenwereld niet altijd duidelijk is wat ik eigenlijk doe, merkte ik eerder al.”  

Onlangs kwam dat nog extra naar boven omdat ik een overzichtstentoonstelling voorbereid, die dit najaar in Genk zal plaatsvinden. De vraag kwam natuurlijk: “Wie ben je en waar sta je voor?” Het is best wel moeilijk om dat over jezelf kort en bondig te zeggen. Ik begon als vanouds te praten en bleef maar praten en begon foto’s boven te halen en zo. Zo ging het meestal. Toen ik kennis maakte met een bedrijf dat zich specifiek met identiteit van bedrijven bezig houdt, was ik geïnteresseerd. Dit was hét moment om het eens te proberen.”

“Ik ben drie keer bij het bedrijf Identify.Me langsgeweest. In een eerste fase werd ik uitgebreid geïnterviewd met de evidente vragen: Wie? Wat? Waar? Hoe? En waarom? Die info werd verwerkt en bij een tweede bezoek werd ze visueel en interactief samengevat. In die fase keken we ook naar de identiteit van andere ontwerpers, kunstenaars en architecten. Allemaal manieren om duidelijker te kunnen zien waar mijn krachten en troeven liggen. Pas daarna volgde een concluderend gesprek waarin we samen beslisten dat het geen zin heeft mijn werk op te delen in thema’s of rubrieken. Het is precies mijn kracht dat wat ik doe ongrijpbaar, onverwacht en onvoorspelbaar is. Dat elke klant mijn volledige aandacht krijgt. En dat elk project daarom anders zal uitdraaien. Ik heb geen herkenbare visuele stijl. Maar wel heb ik steeds dezelfde aanpak, namelijk het ontwerpen vanuit de identiteit van mijn opdrachtgever.”

“It’s a ROEL. Dat zal vanaf nu op al mijn ontwerpen staan. Zélf zou ik nooit mijn eigen voornaam als merk naar voor schuiven. Het was even schrikken dus, maar nu ben ik het gewoon. Het klopt wel. Het zijn Roelen, mijn projecten. De huisstijl werd meteen ook aangepast: het is een visuele vertaling van mijn identiteit als het ware. De vormgeving van je eigen merk uit handen geven, dat voelt voor een ontwerper onlogisch.”

“Precies omdat Identify.Me vanop een afstand naar mij kijkt, doen zij het beter.”

“Ook het logo vind ik geslaagd: het is simpel en eenvoudig, maar met een opspringende O. Het past bij mij.”

“Het was een opbouwende en verfrissende ervaring om mijn bureau eens te laten definiëren door anderen. Het is niet omdat ik geen starter meer ben dat ik dit soort oefeningen niet nodig heb. Integendeel. Hoe langer je bezig bent, hoe logischer alles lijkt vanuit je eigen visie. Maar dat wil niet zeggen dat het voor de buitenwereld ook altijd duidelijk is. Door alles eens te laten aanscherpen door een buitenstaander, ben ik weer helemaal klaar voor de volgende twintig jaar.”