Al gehoord van juwelen die online gepersonaliseerd en getest kunnen worden door de klant of merken die werken met AR-filters op verkoop- of communicatiekanalen? Technologie kan impact creëren in elke fase van de ontwikkeling van een product, van ontwerp tot en met verkoop. Zo kan je als bedrijf efficiënter, gebruiksvriendelijker, creatiever, duurzamer en/of lucratiever werken. In dit artikel zoomen we in op een aantal inspirerende technologische innovaties in en voor de juwelensector.

Enkele interessante inzichten over de globale markt

  • Tegen 2025 wordt verwacht dat de juwelenindustrie zich zal herstellen van de COVID-19-pandemie en wereldwijd zal groeien met 3 tot 4 procent per jaar. In de toekomst verwachten Business of Fashion en McKinsey dat de wereldwijde markt voor juwelen meer gericht zal zijn op merkjuwelen, op het digitale aspect en op duurzaamheid. (State of Fashion: Watches and Jewellery, 2021)

  • Uit consumentenonderzoek blijkt dat de online ervaring van juwelen kopen verouderd is. Consumenten willen real-time maatwerk en betere visualisatiemodellen van de sieraden voordat ze tot een aankoop overgaan. (Gemist)

  • De wereldwijde juwelenmarkt wordt momenteel geschat op 340 miljard dollar. Hoewel halssnoeren wereldwijd de best verkopende sieradencategorie zijn, verkiezen vrouwen oorbellen boven andere sieraden. Getrouwde vrouwen met een gemiddeld inkomen tussen 25 en 34 jaar kopen de grootste hoeveelheid juwelen, terwijl 45- tot 54-jarigen met een jaarinkomen van 200.000 dollar het meeste geld uitgeven aan juwelen. (Jewelry Market Statistics, 2023)
Gemist

Gemist

Gemist

1. Data

Start met het verzamelen van data, want meten is weten. Analyseer je verkoopgegevens, prijszetting, collectieplan en vertaal de learnings binnen je eigen businessmodel. Analyseer en gebruik je eigen data over de jaren heen, maar kijk ook naar algemene marktdata. Deze gegevens zou je in een Excel-bestand kunnen bijhouden, al kan investeren in een ERP-systeem zeker ook interessant zijn. 

We organiseerden onlangs het webinar Wat heeft een ERP-systeem jouw modebedrijf te bieden?, dat ook relevant is voor de juwelenmerken.

2. 3D-printen

Hoewel de juwelenindustrie al enkele jaren gebruik maakt van 3D-printing is deze moderne technologie pas onlangs betaalbaarder en op grote schaal beschikbaar geworden. De grotere toegang tot deze technologie heeft juweliers de mogelijkheid gegeven om makkelijker op maat gemaakte stukken te maken, maar ook meer gedetailleerde en ingewikkelde ontwerpen te creëren. Deze technologie in combinatie met computerondersteund ontwerp (CAD/CAM) heeft ondertussen extra mogelijkheden gecreëerd. Daarnaast is de tijdswinst bij het maken van sieraden indrukwekkend. Tenslotte is 3D-printing voor sommige merken een interessant productieproces omwille van de alternatieve materialen. Lokale spelers zijn Oroséy en Van Ranst.

Oroséy

Oroséy

Oroséy

3. Blockchain

Blockchaintechnologie laat toe om geverifieerde data te verzamelen en transparant te delen. Enerzijds kan dit interessant zijn als authenticatie of eigendomscertificaat, anderzijds om de waardeketen in kaart te brengen en informatie te delen in het kader van duurzaamheid en productpaspoorten. In dit artikel van Fashion United wordt dieper ingegaan op het paspoortsysteem van Monica Vinader. 

Het in 2020 opgerichte HB Antwerp, met meer dan 140 werknemers, zet bijvoorbeeld in op blockchaintechnologie om een nieuw ecosysteem te creëren voor de handel in natuurlijke diamanten waarbij er wordt nagegaan hoe natuurlijke diamanten worden gezocht, bewerkt en verkocht. Voor het eerst krijgen mijnwerkers en overheden een volledig inzicht in de retailwaarde van hun grondstoffen na de productie en plukken ze daar de financiële vruchten van.

4. NFT's

Virtuele juwelen hebben geen ecologische voetafdruk en bieden tegelijk grenzeloze creativiteit. Als je ze mint op een blockchain worden ze ook verhandelbaar.

Nog niet helemaal mee als het gaat over NFT’s? Lees er in dit artikel De wereld van web 3 in 8 termen uitgelegd meer over.

Juwelen als NFT's zien we bij grote spelers zoals Tiffany & Co. en Bulgari, maar ook creatieve ontwerpers en kleinere merken kunnen NFT’s gebruiken als aanvullend verkoopkanaal. 

Jevels is een online marketplace voor virtuele juwelen, dat opgericht werd als een duurzaam en creatief alternatief. Zo biedt het bedrijf juwelen als snap filters aan tegen betaling. Deze kan je gebruiken in online meetings of op social media.

Jevels

Jevels

Jevels

5. Augmented Reality

Tegenwoordig zie je nog maar weinig stories op Instagram zonder extra filter. Waarschijnlijk heb je zelf al getest hoe je eruit ziet met zomersproeten of welk Disney-personage het beste bij je past. De virtuele filters worden in de juwelenindustrie dus ook — niet betalend — ingezet als sales- en marketingtool. 

Schrijf je in voor ons webinar AR/VR/Metaverse voor mode en design waarop onder meer Antwerps creatief bureau Playar zal spreken. 

6. E-commerce

E-commerce kan je natuurlijk ook inzetten voor een verhoogde klantenservice en interactieve betrokkenheid met je klant, om zo verkoop te stimuleren. 

Trillion is de eerste AR-gestuurde oplossing voor het uitproberen van sieraden met slechts een telefoon of webcamera. Ze bieden een 360 view én AR-toepassing, aangestuurd door artificiële intelligentie.

Gemist biedt drie technologische toepassingen die je ook onderling kan combineren: Customise (het visualiseren van juwelen op maat met AR), Stack (het visualiseren van meerdere juwelen samen) en Try-On (een fullfilment service om klanten te laten passen voor aankoop). Het idee ontstond nadat hun eigen consumentenonderzoek aantoonde dat de juwelenkoopervaring verouderd is.  

Trillion

Trillion

Meer inspiratie

Ik eindig graag met een niet-technologische, inspirerende noot: genderloze juwelen zijn absoluut een nieuwe categorie met stijgende interesse!