Scenarist, tekenfilmregisseur, comedian,… Zelf kleeft hij niet graag een label op zijn beroep, maar dat neemt niet weg dat Jonas Geirnaert heel wat succesprojecten op zijn naam heeft staan. Na onder meer Kabouter Wesley en Basta werkte hij samen met Julie Mahieu vier jaar aan de fictiereeks De Dag. Jonas vertelt ons over zijn debuut, zijn inspiratie en wat hem na al deze jaren gemotiveerd houdt.

Jonas Geirnaert

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Er helemaal voor gaan

“Ik denk wel eens terug aan hoe wij zijn begonnen bij televisie. We waren met vier met Neveneffecten en wij hadden niets van ervaring. We hadden nog nooit televisie gemaakt, maar toch zijn we toen aangenomen. Onze bazen gaven achteraf ook aan dat ze een soort van enthousiasme in ons zagen. We wilden het heel graag en we wilden er ook helemaal voor gaan. Van alle programma’s waaraan ik heb meegewerkt was Basta het leukste. Het was altijd heel spannend en je wist nooit op voorhand wat de afloop ging zijn.”

Blijven geloven in het eindresultaat

“Je moet echt geloven in hetgeen je aan het maken bent en in de kwaliteit van het eindresultaat. Het is nog belangrijker dat je dit in elk stadium van het proces moet blijven geloven. In het begin heb je nog het voordeel dat je de creativiteit voelt branden. Maar je moet ervoor zorgen dat je, wanneer je voor de derde keer een versie aan het herschrijven bent, nog steeds de motivatie van in het begin kan terugvinden. Ik ben ook anderhalf jaar met mijn eindwerk bezig geweest. Dat was handgetekend op papier en het ging om meer dan 10.000 tekeningen. Dat moet je echt wel zien zitten. Ik zat ook toen met het idee dat het echt wel iets goed zou kunnen worden en dat zorgde ervoor dat ik niet opgaf na de 3.000ste tekening.”

Inspiratie tijdens onbewaakte momenten

“Ik vind inspiratie iets heel interessants. Voor sommige mensen lijkt het een kraantje dat je zomaar open en dicht kan draaien. Bij mij gebeurt het eerder tijdens onbewaakte momenten. Wanneer ik bijvoorbeeld bezig ben in de tuin en mijn gedachten beginnen af te dwalen, dan kom ik plots op bizarre ideeën. Zo is ook het idee voor de fictiereeks De Dag ontstaan, alleen kwam het idee deze keer uit Julie haar hoofd. Ze kon niet slapen en toen kreeg ze plots het idee om een reeks te maken waarin een verhaal uit verschillende standpunten tegelijk verteld wordt. Tijdens de brainstorm kwam ook onmiddellijk het idee van een gijzeling omdat het ideaal is voor het verhaal. Je creëert een intense spanning waar mensen echt vrezen voor hun leven. Het impliceert een afloop waar de kijkers naar uitkijken.”

Schrijven is een soort van monnikenwerk

“Het schrijven zelf gaat niet met twee aan één toetsenbord. Het is iets dat je alleen doet en waar enorm veel tijd in kruipt. Ik denk dat veel mensen niet beseffen hoe lang je bezig bent aan een scenario voor het echt goed kan worden. We hebben voor De Dag bijna tweeënhalf jaar gewerkt aan twaalf scenario’s, afleveringen van vijftig minuten. Ik herinner me dat ik ooit naar een making-of van Fawlty Towers heb gekeken, zij schreven zes weken aan één aflevering. Mensen vinden dat gigantisch lang, ik vind dat net heel krap. Het is wel een soort van monnikenwerk. Het zijn vaak lange, zware en eenzame dagen en nachten die je doorwerkt om een deadline te halen. Dat kan mentaal soms heel belastend zijn. Ik klop al jaren heel lange dagen, niet omdat iemand dat van mij eist, maar het gebeurt gewoon. Je werkt aan iets creatiefs en je wil dat het goed wordt.”

Luister hier ook naar Jonas Geirnaert:



Deze video werd ontwikkeld in samenwerking met videoproductiebedrijf Sputnik.