Na haar afstuderen aan de Antwerpse modeacademie ging Marijke De Cock in 2003 aan de slag bij Dries Van Noten. Terwijl ze daar nog steeds halftijds juwelen ontwerpt, jaagt ze de rest van de tijd haar eigen creatieve dromen na. 

Met 20 to watch presenteert Flanders DC twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Marijke De Cock

Marijke De Cock © Niccola Van den Heuvel

Wat maakt je anders dan andere ontwerpers?

Mijn werk is moeilijk in een vakje onder te brengen. Het zit tussen kunst en design, en grijpt terug naar een techniek uit de mode, namelijk borduren, die ik in een andere context gebruik. Ik wil de kracht van het vakmanschap en de traagheid die daarmee gepaard gaat in de verf zetten. Terwijl fast fashion de kwaliteit van borduren onderuit haalt, wil ik net het brede scala aan mogelijkheden demonstreren. Dat je met één kleine glazen parel ontelbaar veel combinaties kan maken, vind ik indrukwekkend. Ik wil de grenzen van borduren verleggen, en de schilderkunstige, maar ook ruimtelijke kwaliteiten verkennen.

Solo M.04 © Alexander Popelier

Solo M.04 © Alexander Popelier

Solo B.02 © Alexander Popelier

Solo B.02 © Alexander Popelier

Hoe ga jij om met technologie in je werk?

Terwijl ontwerpers de schetsen voor het borduurwerk tegenwoordig vaak op de computer maken, en dan elementen copypasten, teken ik bewust alles met de hand. Die eerste voortekeningen van zo’n tien centimeter groot vergroot ik in een zevental stappen uit tot tekeningen van 1,7 x 1 meter. In elke fase teken ik er met de hand extra stukken bij. Dat je mijn hand in de lijnvoering ziet, of dat beide zijden niet perfect symmetrisch zijn, geeft de creatie een ziel.

Tentoonstelling The Act of a Line

Tentoonstelling The Act of a Line

Hoe hou je de balans tussen het artistieke en het zakelijke?

Vooral in de twee drukke periodes voor het modeseizoen is dat geen evidentie. Al heb ik het voorbije jaar veel kansen gekregen, waardoor de verkoop van mijn eigen werk eigenlijk vrij goed loopt. Zo kreeg ik mijn eerste solo bij St Vincents in Antwerpen, was het te zien bij Bank Delen op Brafa, en heeft de beroemde Amerikaanse winkel Garde een aantal stukken aangekocht. Aangezien ik zelf niet de beste verkoper ben, is het fijn om te merken dat mijn creaties worden opgepikt.

Solo G.05

Solo G.05

Collage III-B

Collage III-B