Een jaar geleden lanceerde Flanders DC samen met Creative Network het manifest Creative Fair Play. De zeven richtlijnen willen een duurzame, succesvolle samenwerking met creatieve ondernemers stimuleren. Heel wat bedrijven en partnerorganisaties schaarden zich ondertussen achter het initiatief. We spraken met enkele van hen over waarom het noodzakelijk is om daarop te blijven inzetten.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Zowel Namahn, Superdruk als B·U·T plaatsten het logo van Creative Fair Play op hun site, omdat zij er allemaal van overtuigd zijn dat het manifest een betere samenwerking kan bevorderen.

“Creative Fair Play is heel zinvol, omdat een gezonde manier van samenwerken op die manier een stempel krijgt.”

Kristel Van Ael,

Namahn

“De relatie tussen ontwerper en opdrachtgever is altijd een tweerichtingsverkeer. Liefst een baan met meerdere rijstroken voor een goede doorstroming. En een pechstrook om even halt te houden als er iets rammelt.”

Stoffel Van den Bergh,

Superdruk

“Ik raad aan alles tijdens het proces zeer duidelijk te specifiëren en documenteren, zoals technische aspecten, verwachtingen, tijdsplanningen en tussentijdse leveringen.”

Marc Wauters,

B·U·T

Creative Fair Play als stempel

Kristel Van Ael en Joannes Vandermeulen, managing partners van service design bureau Namahn: “Creative Fair Play is enorm zinvol, omdat een gezonde manier van samenwerken op die manier een stempel krijgt. Zo wekken onze keuzes, zoals bijvoorbeeld het feit dat we niet deelnemen aan gratis wedstrijden, minder ergernissen op. Ook creëert het de hoop dat andere partijen waarmee we samenwerken dezelfde principes willen volgen. De professionalisering van het vak, het versterken van de markt en een correcte balans tussen koper en verkoper zijn noodzakelijk.”

Stoffel Van den Bergh, grafisch ontwerper bij Dastof en eigenaar van het grafisch drukatelier Superdruk (voorheen Kastaar): “Dit manifest is niet enkel opgesteld om de creatief te dienen, maar is ook voor de opdrachtgever een gezonde basis om langetermijndenken te bevorderen. Door elkaars noden, verlangens en grenzen te begrijpen en respecteren, vermijd je latere frustraties. Goede afspraken maken zeker goede vrienden. Duidelijke communicatie komt het wederzijds vertrouwen alleen maar ten goede. We zijn ons niet altijd bewust van de denk- en verwachtingspatronen van de andere partij.”

Nog werk aan de winkel

Het niet respecteren van betalingstermijnen is een pijnpunt waarmee de drie bureaus regelmatig te maken hebben. Ook de intellectuele eigendom is nog een zwak broertje. Daarnaast ervaart Namahn ook dat het zeker geen automatisme is om credits voor hun werk te krijgen, zoals in persmededelingen bijvoorbeeld.

CEO Marc Wauters van B·U·T, een bedrijf dat digitale communicatietoepassingen creëert: “Omdat BUT vooral voor multinationals werkt, is de slagkracht om iets fundamenteels te veranderen eerder gering. Aankoopdiensten zijn oppermachtig en dicteren de voorwaarden, al kan er bij directe contactpersonen wel nog op enige fairplay aangedrongen worden.

Vaak hebben opdrachtgevers grote verwachtingen van creatieve dienstverleners, nog voor er effectief een bestelling is geplaatst.

Er wordt vanuit gegaan dat ze allerlei diensten zoals concept, ontwerp en synopsis gratis leveren. Bovendien wordt dezelfde vraag aan heel wat partijen gesteld, waardoor een heleboel mensen verplicht worden daaraan tijd te spenderen, terwijl er uiteindelijk één partij voor vergoed zal worden.”

Wederzijds engagement

Joannes: “Wij vinden het belangrijk om met onze klanten in alle vertrouwen samen te kunnen werken, omdat we binnen projecten altijd co-creatief te werk gaan. Wederzijds engagement betekent dat we beiden volop gaan voor het succes van het project en er allebei beter van worden, zowel financieel als naar kennis toe. Elk project kent zijn moeilijke momenten, maar je moet in alle rust naar oplossingen kunnen zoeken.

Wees transparant over wat je wel en niet graag doet, over wat je wel en niet kan.

De moeilijkheidsgraad van een werk moet vanaf het begin correct voorgesteld worden.”

Stoffel: “Als vormgever en leverancier van ambachtelijk drukwerk was ik tot op heden voornamelijk opdrachtnemer. Daarnaast beginnen we met Supercollect nu ook met de productie van limited edition prints gecreëerd door andere vormgevers en kunstenaars. We gaan dus zelf een verbintenis aan met andere ‘leveranciers’. Wederzijds vertrouwen en transparantie zijn hierbij sleutelwoorden. Omdat ik zelf ook vormgever ben, de prints in het eigen atelier gedrukt worden en we dit verhaal eerder hebben opgestart vanuit een soort idealisme zonder commercieel oogpunt, geloof ik dat we hierin slagen. We begrijpen zelf heel goed welke gevoeligheden er (kunnen) zijn of wat nefast is voor een goede samenwerking. Om te zorgen dat dit verhaal werkt, moet de balans voor elke partij positief zijn.”

Stoffel omschrijft de relatie tussen ontwerper en opdrachtgever als volgt: “Het is altijd een tweerichtingsverkeer. Liefst een baan met meerdere rijstroken voor een goede doorstroming. En een pechstrook om even halt te houden als er iets rammelt. De klant moet begrijpen dat creatief werk geen ‘hobby’ is, maar een broodwinning waaraan studies en jaren ervaring voorafgaan. Er is altijd wel iemand die de job goedkoper kan afhandelen. Misschien is dat interessant op korte termijn, maar is dat het ook op langere termijn? Welke invloed heeft dit op de kwaliteit? Is de service van hetzelfde niveau? ‘You get what you pay for’ gaat heel vaak op.”

Concrete tips

Wat kun je als creatieve ondernemer concreet doen om ervoor te zorgen dat een samenwerking in de beste omstandigheden verloopt? Marc: “Ik raad aan alles zeer duidelijk te specifiëren en documenteren, zoals technische aspecten, verwachtingen, tijdsplanningen en tussentijdse leveringen. Daarnaast zorg ik er ook altijd voor dat beperkingen worden afgedwongen in het aantal feedbackrondes. Het is belangrijk om voet bij stuk te houden en te signaleren wanneer bijvoorbeeld een budget ontoereikend blijkt. Een laatste tip is dat je zeker niet mag vergeten de kleine lettertjes te lezen bij bestellingen en aankoopdocumenten. Ga niet akkoord met zaken waar je niet kán mee akkoord gaan, zoals bijvoorbeeld de overdracht van rechten op beelden uit een beeldenbank.”

Stoffel: “Zelf vind ik persoonlijk contact nog altijd onontbeerlijk.

Bij een face to face kennismaking voel je de andere partij meteen beter aan.

Het maakt het contact menselijker. Als er dan later in het proces een tegenvaller is, zal het ook makkelijker zijn om hierover open te communiceren met je klant of opdrachtgever. Geef ook tijdig aan als je het ergens moeilijk mee hebt, vermeld erbij waarom en stel alternatieven voor. Op lange termijn zal de klant meer vertrouwen en willen bouwen op iemand met een mening, dan op een ja-knikker. Aarzel ook niet om de telefoon vast te nemen als er iets belangrijk beslist moet worden of als je merkt dat er iets wordt misbegrepen. Het gebeurt al eens dat intonaties in mails verkeerd begrepen worden. Soms kunnen tien mails vermeden worden door één snel telefoontje.”

Kristel: "Onze collega Michel geeft een aantal aanbevelingen rond samenwerkingen op zijn blog. Ook al kan het er soms slecht uitzien, dat is het daarom niet altijd, want misverstanden kunnen snel ontstaan. Maak je (desnoods) kwaad binnen je eigen organisatie, maar doe dat niet bij externen. Een discussie zien als iets dat per definitie een winnaar en een verliezer heeft, is het beste recept voor miserie. Het is niet wij tegen zij, het is wij allemaal samen versus het probleem. We leven ook niet in een ideale wereld, dus de 'beste' manier bestaat niet. Zorg er wel voor dat het 'ideale' ergens gedocumenteerd staat en zoek dan samen naar de meest realistische oplossing."


Wil jij ook meewerken aan meer Creative Fair Play? Download het logo op creativefairplay.com en verspreid het manifest mee via je eigen website of in offertes en facturen!