Ze verdiende haar strepen bij Marc Jacobs in New York en als hoofdontwerpster van Dries Van Noten, maar nu zet Meryll Rogge met haar gelijknamige label haar levenswerk neer. Haar energieke designs die vaak het midden houden tussen daywear en eveningwear slaan aan bij de allerbeste boetieks ter wereld.

Met 20 to watch presenteert Flanders DC twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Meryll Rogge

Meryll Rogge © Sloan Laurits

Waarin schuilt voor jou de magie van de discipline?

Meestal komt de magie kijken naar het einde van een collectie toe. Als je al wat meer hebt uitgeprobeerd en ziet wat werkt en wat niet werkt. Dat zijn tegelijk ook de moeilijkste momenten. Er is veel tijdsdruk, er moet van alles gedaan worden en je vraagt veel van je mensen. Creatie is lastig en moeilijk, maar het is vaak op die lastige momenten dat er een vonk ontstaat.

© Jorre Janssens

© Jorre Janssens

© Jorre Janssens

© Jorre Janssens

Wat is de grootste uitdaging in je werk?

De tijd vinden voor het creatieve. Andere dingen gaan altijd voor. Dat blijft voor elke ondernemer de uitdaging. Ik ben misschien tien procent van mijn tijd bezig met creativiteit, zelfs niet. Hopelijk komt daar ooit een balans in, eens we een gevestigd team hebben. Het gaat nu ook goed, maar we bestaan nog maar twee jaar en iedereen moet zijn weg nog een beetje vinden. Ik probeer alvast zoveel mogelijk taken te geven aan mensen die ze beter kunnen dan ikzelf. Zo is mijn broer mijn financial director. Ik ga zelf geen cashflow in Excel steken, want daar heb ik totaal geen kennis van. Ik ben wel van alles op de hoogte en hou meetings met iedereen om te zien wat er gebeurt. Hoe staat het met de productie? En met dat patroon? In de kleinste details moet ik mee zijn, anders lukt het niet.

Hoe ga je om met technologie en duurzaamheid?

Ik heb mijn merk opgericht net voor corona. We zijn dus onmiddellijk in het diepe gegooid. Niemand kon naar Parijs reizen en er waren ook geen modeweken. We hebben een digitale showroom gemaakt die we nu elk seizoen blijven doen. Wat duurzaamheid betreft is er in de modewereld nog veel onduidelijkheid. Wat is duurzaam en wat niet? Wij dragen zeker ons steentje bij. Studs op jeans doen we bijvoorbeeld niet. Dat is makkelijker te recycleren. Bijna elk seizoen doen we ook een upcyclingproject. Deze winter maakten we sjaals van oude wollen dekens. Een ingewikkeld proces, want voor elke sjaal heb je een cutting plan nodig. Met ons kleine team is dat nog niet mogelijk voor elk collectiestuk.

© Jorre Janssens

© Jorre Janssens

© Jorre Janssens

© Jorre Janssens