Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
16 juni 2022
9 minuten leestijd
stand Belgium is Design © Marek Swoboda
Van 7 tot 12 juni vond de Milan Design Week plaats. Op de Belgium is Design Map telden we maar liefst 109 presentaties. Wat onthouden wij van deze editie? In dit overzicht blikken we terug en presenteren we 23 Belgische nieuwigheden.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
262.608 bezoekers werden er op de Salone geteld. Da's nog niet zoals in de topjaren waar men tegen de 400.000 aanzat, maar toch meer dan de goeie 60.000 bezoekers in september jongstleden. De 42.000 Russische en Chinese bezoekers bleven nog steeds afwezig. Maar wie is geïnteresseerd in deze cijfers? Het was in elk geval een jubelend persbericht van de Salone. Wat er te zien was, interesseert ons. Wat dat betreft, bleven we toch een beetje op onze honger zitten. We zagen weinig vernieuwends, het was allemaal wat braafjes, en dat zowel op de beurs als in de stad. In de stad, althans aan de rand ervan, was Alcova de grote publiekstrekker. Isola wordt elk jaar meer en meer het platform voor de jonge ontwerpers, Tortona en Brera blijven hun status behouden. Certosa, het nieuwste initiatief van Margriet Vollenberg die ooit Ventura startte, lag te ver buiten de stad om een succes te worden.
De deelnemers van de Belgium is Design-stand hadden heel wat contacten met galeries en bedrijven, sommigen maakte er concrete afspraken. Iedereen vond de vormgeving van Concept Expo voor de stand heel geslaagd. En bovendien won Studio Gilles Werbrouck de tweede prijs van de Salone Satellite Award. Hoera!
Ook Tim Somers was aanwezig, met zijn unieke en handgemaakte C¹-stoelen. Wouter Persyn ten slotte presenteerde enkele meubelstukken uit zijn architecturale Gordn Steel-serie. Meer over het werk van Tim en Wouter vind je in ons vooruitzicht naar Milaan 2022.
Op de Salone keerden bijna alle Belgische bedrijven terug. Toch zien we steeds meer grote merken de stad intrekken. Niet alleen in Milaan trouwens, ook in Parijs merkten we dit. Flos, die vroeger vaak één van de opvallendste standen had, was op de beurs afwezig. Net als Cappellini die de IBM-ruimte aan Garibaldi gehuurd hadden. Het is nu éénmaal een feit dat je voor de huur van de oppervlakte op grote beurzen soms gedurende een gans jaar een showroom kan huren in de stad.
Baranzate ligt een beetje afgelegen, dat is het minste wat je kan zeggen. Het is zeker een leuke site, met heel wat oppervlakte, waardoor de verschillende installaties volledig tot hun recht kwamen. Een shuttle bracht bezoekers van Rho Fiera naar daar, al kon dit soms wel wat vlotter. De mensen van Zaventem Ateliers kennen we natuurlijk al langer, dus voor ons was er weinig verrassends te zien.
Alle eer aan Lionel Jadot. Hij is immers initiatiefnemer van Zaventem Ateliers en Baranzate Ateliers. Afkomstig uit een familie van meubelmakers heeft Lionel Jadot een aangeboren gevoel voor constructie die, gecombineerd met een ongebreidelde nieuwsgierigheid om de wereld en al haar schatten te verkennen, tot een geheel eigen kunstpraktijk heeft geleid. Voor Jadot staat werken gelijk aan spelen, recycleren, assembleren, en onderweg andere culturen, de lokale context en het verleden met elkaar verbinden.
Superstudio, Opificio 31, Base,… bleven allemaal hetzelfde. Grote nieuwkomer in de Zona Tortona: IKEA. En twee showrooms van Belgische verlichtingsfabrikanten.
Zoals ik eerder al schreef, is Isola steeds meer de plaats voor jonge ontwerpers waar ze zich voor een heel lage prijs kunnen manifesteren. Dit jaar waren er elf deelnemers met een Belgisch link.
Alcova was de publiekstrekker van Milaan, een beetje zoals Lambrate jaren geleden. In de namiddag zat er meer volk op de metro naar Alcova dan op die naar Rho Fiera. De site is een oud militair ziekenhuis, nog steeds militair domein. Het publiek was er heel gevarieerd, ongetwijfeld veel families die er een uitje met de kinderen van maakten. Maar zeker ook designpubliek. En als er iets vernieuwends te vinden was in Milaan, moest je het hier zoeken.
Lambert & Fils en DWA Design Studio, de Milanese studio van Frederik De Wachter, presenteerden in Alcova de tweede editie van Caffè Populaire, een hedendaagse aperitivotuin. Binnen in de kamers van de tempel creëerde een centrale tafel vol wilde bloemen een dialoog met de tuin buiten. Een golvende watersculptuur ontsprong aan de bloeiende tafel en verbond de nieuwe verlichtingscollectie van Lambert & Fils met de gebloemde muurbekledingen van Superflower.
Wil je meer weten over de Milan Design Week? Op de website van Belgium is Design vind je enkele artikels en op Facebook vind je foto's terug. Binnenkort worden nog bijkomende artikels en foto's gepubliceerd.
Cookies opgeslagen