Omwille van de coronacrisis werd de Milan Design Week eerst uitgesteld, waarna ze een tijd later geannuleerd werd. Al bleef de organisatie niet bij de pakken zitten. De jaarlijkse hoogmis van design brengt volgende week namelijk een digitale versie. Ontdek in dit artikel een selectie van Belgische ontwerpen die op het platform Fuorisalone Digital en Belgium is Design te ontdekken zullen zijn.

Iedereen had weer grootse plannen in Milaan. We zouden ernaartoe trekken van 21 tot 26 april. Flanders DC zou in samenwerking met WBDM een groepsstand op het Salone Satellite brengen met negen jonge ontwerpers, waarvan drie Vlamingen. Maar plots was Mr. Corona er. Geen probleem, dan verschuiven we de Design Week en het Salone del Mobile toch. We werden er van 16 tot 21 juni verwacht, maar dat was buiten de zware gevolgen van Mrs. COVID-19 gerekend. Iedereen dus in zijn kot en in zowat heel Europa werden beurzen tot eind 2020 geannuleerd. Vele bedrijven stopten hun grootse plannen opnieuw in de schuif. Maar vooral jonge ontwerpers willen geen jaar wachten.

Daarom neemt Belgium is Design deel aan Fuorisaloni Digital, de digitale versie van de Milan Design Week, die van 15 tot 21 juni wordt georganiseerd door Fuorisalone, een organisatie die alle events in de stad coördineert en daarvoor samenwerkt met de diverse designdistricten. Alle info die we op het platform fuorisalone.it plaatsen, zal ook te vinden zijn op belgiumisdesign.be. Niet alleen wie naar Milaan zou gaan, kan zich er presenteren, maar ook zoveel mogelijk andere designers en designbedrijven boden we deze kans via een oproep. Waar we jaarlijks een preview geven van wat je zeker moet gaan zien in Milaan, willen we dat dit jaar ook doen voor de digitale versie. We brengen je een voorproefje van het Belgisch talent dat je volgende week kan ontdekken. Deel jouw favoriet met de hashtag #ikkoopbelgisch!

Belgium is Design organiseerde op 15 juni een designtalk op fuorisalone.tv. Deelnemers aan het debat waren Alok Nandi, adviseur strategisch design en innovatie, designer Alain Gilles en Jan Ameloot van Delta Light. Het thema van het debat dat gemodereerd werd door Giovanna Massoni is 'redesigning the system'. Het ontwerpsysteem moet worden beschermd. Design moet zich van zijn kant verbinden tot het herontwerpen van het systeem. De drie deelnemers denken na over de gevolgen van COVID-19. Er wordt gepeild naar een breder maatschappelijk engagement van design. Wat met de noodzaak om de productie te verplaatsen en/of te verminderen en te handelen naar een meer verantwoorde consumptie? En wat met de voor- en nadelen van een geglobaliseerde wereld en internationale gebeurtenissen?

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!


Ontwerpers die op de groepsstand van Belgium is Design op het Salone Satellite zouden staan

1. Alexander Marinus was eerder dit jaar winnaar van een Henry van de Velde Gold Award in de categorie Crafts by Bokrijk. Met Hey Jute ­­ontwikkelde Alexander nieuwe toepassingen voor het gebruik van jute, aan de hand van een nieuwe ambachtsmethode die binnen een korte keten past, geen chemische behandeling vergt en zo mét, in plaats van tegen, de natuurlijke kwaliteiten van de grondstof een high-end product creëert. 

Hey Jute, Alexander Marinus

Hey Jute, Alexander Marinus

2. Daan De Wit won de Contemporary Design Market Prize van UPR in 2019. Door het lasersnijden of waterstralen van plaatmateriaal in concentrische lagen en deze met de hand te assembleren, creëert Daan organisch gevormde objecten die met de hand worden gemaakt in zijn atelier. De Stratum Saxum bestaat uit een tafel en zitjes. De vormen doen denken aan keien, waarbij de tafel een evenwichtsoefening lijkt.

Stratum Saxum, Daan De Wit

Stratum Saxum, Daan De Wit

3. Pierre De Valck presenteerde zijn werk voor de eerste maal aan een internationaal publiek op Maison&Objet. Voor Milaan maakte hij een ronde versie van zijn kabinet. De steen is lapis lazuli uit Sar-e-Sang in Afghanistan en circa 65 millioen jaar oud.

Rond kabinet met lapis lazuli, Pierre De Valck

Rond kabinet met lapis lazuli, Pierre De Valck

4. Alice Emery zweeft tussen ambacht en industriële processen. Materiaalkeuze is belangrijk en ook het feit hoe de objecten functioneren binnen hun omgeving. Orion is een hangend kantoor waar je je kunt nestelen in je werkruimte. De textuur van het Macassar-ebbenhout, evenals de fiberoptische lichtpunten, voegen een intieme dimensie toe aan het object.

Orion, Alice Emery

Orion, Alice Emery

5. Adaptable Sofa van Olivier Vitry is een reeks van voetenbanken, fauteuils en banken die volledig modulair zijn opgebouwd. De zitting is voorzien van een kussen dat in een buis- en mandvormig frame is geplaatst, waarin je de rugleuningen, armleuningen en tafels gemakkelijk kunt plaatsen of verwijderen. De kussens zijn afgewerkt met comfortabel luxefluweel, in contrast met de zwarte gegalvaniseerde stalen afwerking van het metalen frame.

Adaptable Sofa, Olivier Vitry

Adaptable Sofa, Olivier Vitry © Eline Willaert

Ontwerpers die van plan waren naar Milaan te gaan, maar er niet geraakten

6. In 1946 begon de grootvader van Adrian Cruz met hars te werken in zijn atelier in Mexico-Stad. Hij creëerde er figuren zoals speelgoed, knopen en huishoudelijke producten. Adrian zet zijn werk verder. Rotonda is geïnspireerd op de plattegronden van Renaissance-villa's. Twee platen in kristalhars laten een gewichtloze evenwichtsoefening zien. De sokkel wordt gemaakt in hars of gebeeldhouwd in Mexicaanse onyx.

Rotonda, Adrian Cruz

Rotonda, Adrian Cruz

7. Alain Gilles werkt al langer voor Bonaldo. Nu verschijnen twee nieuwe producten op de markt. Bij de Combination-bijzettafels gaat het om de geometrische basisvormen: een cirkel, een rechthoek en een halve bol worden gecombineerd om een tafel te creëren. Het rechthoekige element dat de tafel ondersteunt, lijkt extreem dun of extreem breed, afhankelijk van de positie van waaruit het wordt bekeken.

Combination-bijzettafels, Alain Gilles voor Bonaldo

Combination-bijzettafels, Alain Gilles voor Bonaldo

8. Harold A. Baltodano werkte als juweelontwerper in de Antwerpse diamantsector, maar deed ook ervaring op in stoffen uit de Italiaanse mode-industrie. Naast productontwerper is Harold ook een fervent gitarist. Dit inspireerde hem tot het creëren van Albert & Albert, een label gespecialiseerd in muziekmeubels en andere meubels die geïnspireerd zijn op muziek. Aria is een staander voor cello en gitaar.

Aria, Albert & Albert

Aria, Albert & Albert

9. In 2012 begon Charlotte Lancelot ontwerpen te maken voor het Spaanse GAN. In 2020 lanceert ze twee nieuwe collecties: Diamond en Chadaar. Diamond is een collectie outdoor-kelims, gemaakt uit 100% gerecycleerd PET. Het doel was om een veelzijdige gekleurde diamant te creëren, dankzij de superpositie van verschillende doorschijnende geometrische figuren. Het resultaat biedt fascinerende visuele effecten.

Diamond, Charlotte Lancelot voor GAN

Diamond, Charlotte Lancelot voor GAN

10. Arne Desmet is de man achter Fractall. Ondanks het sculpturale karakter is elk object van de collectie zeer functioneel. Slow Drops is een vrijstaande lamp geïnspireerd op de lijnen die gevormd worden door vallende regen, bekeken in slow motion. De regendruppels worden weergegeven door de verticaal geplaatste buislampen die schijnbaar willekeurig verspreid zijn over een centrale aluminium buis.

Slow Drops, Fractall

Slow Drops, Fractall © Klaas Verdru

11. De LcD-textielcollectie van ontwerper Luc Druez is een gelimiteerde oplage van technische vezels. Het gebruik van koperdraad is een constante in alle collecties. Naast de esthetische mogelijkheden bevat ze ook geleidende en afschermende eigenschappen. Het textiel is doorzichtig en kan gebruikt worden in de ruimte, rond ramen en in transparante omgevingen, of ook als spectaculaire items in haute couture rond het lichaam, en voor theater.

LcD, Luc Druez

LcD, Luc Druez

12. Kiiv is een Belgische ontwerpstudio die in 2017 werd opgericht door Klaartje Busselot. Het is haar speeltuin waarin ze experimenteert met kleur, vormen, motieven en verhoudingen. Klaartje is altijd op zoek naar producenten van eigen bodem en streeft naar een zero waste-beleid in haar atelier. Ze liet zich voor deze collectie inspireren door België. De tapijten worden met de hand getuft in het atelier van Ora pro Nobis in Stekene en zijn gemaakt van wol en bamboe.

Greetings from the City of Belgium: Hellhole, Kiiv voor Ora Pro Nobis

Greetings from the City of Belgium: Hellhole, Kiiv voor Ora Pro Nobis © Kaatje Verschoren

13. Seré/Dondossola is een Belgisch/Italiaans ontwerpbureau. La Filanda 3D is hun productiebedrijf dat ontstaan is uit nieuwsgierigheid in de fascinerende wereld van 3D-printen. Ze ontwikkelen producten voor hedendaagse omgevingen. De Single Flower Vase is fragiel en dun als papier, maar stijf door zijn dubbellaags oppervlak. Voor België zijn ze gestart met een collectie vazen die perfect om de Duvelfles past.

Single Flower Vase, La Filanda 3D

Single Flower Vase, La Filanda 3D

14. Pascalina, het pseudoniem van Pascale De Backer, is al enkele jaren aanwezig in Milaan, onder meer op het Salone Satellite. Nu was Pascale geselecteerd voor de vazententoonstelling 1000 Vases in Superstudio Più. Silent Tulip is een zuiver witte, porseleinen vaas in de vorm van een tulpenbloem. Deze gelimiteerde editie wordt geproduceerd in het atelier van Piet Stockmans.

Silent Tulip, Pascalina

Silent Tulip, Pascalina © Alberto Riccardo Messaggi

15. In 2019 ontdekte Pauline Miko de mogelijkheid om met planten muziek te produceren door haar eigen lichaam te verbinden met de wortels, een arduino en een computerprogramma. Door de bladeren van de planten zachtjes aan te raken, ontstaan geluidsgolven die zowel door onze oren als de planten zelf te horen zijn. Pauline begon op te treden onder de naam PLUIES, waarbij ze live plantenmuziek mixt met modulaire synthesizers en stem. Paulines werk is geselecteerd voor Plant Fever, een project van CID in Grand-Hornu.

Pluies, Pauline Miko

Pluies, Pauline Miko

Ontwerpers die niet van plan waren naar Milaan te gaan, maar die er nu toch digitaal zijn

16. Moróro staat voor Belgische ontwerpen die geïnspireerd zijn op de Braziliaanse architectuur wat betreft stijl en materiaalkeuze. Trouw aan het design-DNA van Moróro is Paulo zowel robuust als verfijnd: roestvrij, stabiel en licht dankzij de aluminiumfabricage, maar ook met een ultraslank en verfijnd design. Het ontwerp is van Alain Monnens.

Paulo, Alain Monnens voor Mororo

Paulo, Alain Monnens voor Mororo © Leslie Vanhecke

17. Atelier Belge werd in 2014 opgericht, en ja, ze hadden in het begin grootse plannen in Milaan. Atelier Belge belichaamt duurzaamheid: de producten worden in België geproduceerd binnen een straal van 50 mijl van het atelier. Totem is een minimalistische en op maat gemaakte serie kasten en rekken in aluminium. Drie modules vormen de basis voor een oneindig aantal mogelijkheden.

Totem, Atelier Belge

Totem, Atelier Belge © Oskar Vermeylen

18. Na haar studies in Cambridge en Providence (VS) richtte Ariane Van Dievoet in 2014 haar studio Avandi op in Brooklyn in New York. Recent keerde ze terug naar België. De serie Reflected Matter is gemaakt met productieresten van Obumex: gerecupereerd hout, marmer, graniet en leder. De rauwheid van deze natuurlijke materialen wordt benadrukt in plaats van verborgen, met behulp van messing en spiegels, die ook in de werkplaats te vinden zijn.

Hekate, Avandi

Hekate, Avandi © Eline Willaert

19. De selectie die Gino Pecqueux wil laten zien, zijn banken en tafels met een metalen onderstel en een betonnen oppervlak. Er zijn verschillende maten en kleuren. De onderstellen zijn asymmetrisch waardoor ze een sculpturaal effect hebben. De betonnen tafelbladen zijn geen perfecte cirkels, wat voor een geaccentueerde, ambachtelijke uitstraling zorgt. Het beton is gekleurd in de massa en geeft elk oppervlak een licht verschil in kleur en structuur.

Collectie 2020, Gino Pecqueux

Collectie 2020, Gino Pecqueux

20. De Digi-Terra Collection van Heleen Sintobin verkent de esthetische taal van het digitale handwerk binnen de hedendaagse keramiek. Ze gebruikt de CNC-technologie en kijkt naar het digitale gereedschap in het historische, ambachtelijke proces. De vormen van deze twee salontafels zijn afgeleid van de landschapstopografie van porseleinmijngroeven Little John en Meledor in Cornwall (Engeland).

Digi-Terra Collection: Little John en Meledor, Heleen Sintobin

Digi-Terra Collection: Little John en Meledor, Heleen Sintobin

21. Julien Carretero richt zich vaak op de cross-over tussen vakmanschap en industrie, door ofwel de transformatie van ambachtelijke technieken naar seriematige productieprocessen ofwel het gebruik van zware industriële faciliteiten als eenvoudige mediums. De 80202-bijzettafels werden bedacht tijdens de quarantaine en gemaakt met restmateriaal. Ze zijn ontwerpen uit één enkel type rechthoekige aluminium buizen, waarbij de uiteinden van de buizen onzichtbaar moesten blijven.

80202 bijzettafels, Julien Carretero

80202 bijzettafels, Julien Carretero

22. Linde Hermans ontwierp in 2000 haar Chaise Longue. Het ontwerp is nog steeds even elegant en tijdloos. Reden genoeg om dit zitobject opnieuw te lanceren, twintig jaar later, in een gelimiteerde oplage van twintig stuks. De Chaise Longue is sober en sierlijk van vorm. De combinatie van materialen en vormen suggereert flexibiliteit en beweging. De Chaise Longue is demonteerbaar voor transport of om het leder te vervangen indien nodig.

Chaise Longue, Linde Hermans

Chaise Longue, Linde Hermans © Selma Grubuz

23. Met een systeem van meubels en modulaire objecten, ontworpen voor zowel kinderen als volwassenen, werd Mini Archi in 2013 gelanceerd door een aantal architecten. Ze stelden zich een educatief en leuk object voor dat intelligentie, verbeelding en creativiteit samenbrengt. Om ethisch te produceren, halen ze hun producten alleen uit Europa. Houtproducten worden gemaakt door ambachtslieden met wie ze een nauwe band hebben.

Modular House, Mini Archi

Modular House, Mini Archi

24. Het werk van PaulinePlusLuis is gebaseerd op de observatie van objecten, fenomenen en momenten die ze interpreteren en transformeren. Bijou is een draagbare tafellamp, geïnspireerd op de allereerste acculampen bedoeld voor technisch gebruik binnen de mijnbouw, de marine of de spoorwegen. De lamp komt voort uit een industriële esthetiek, gecombineerd met hedendaagse verlichtingstechnieken.

Bijou, PaulinePlusLuis © PaulinePlusLuis

Bijou, PaulinePlusLuis © PaulinePlusLuis

25. Lin Bertels en Peter Mortelmans van Solspiration hebben vijf jaar gewijd aan het maken van een totaal nieuw 2-in-1-product dat dag en nacht kan worden gebruikt. Het resultaat is een parasol met een innovatief en gepatenteerd openingsmechanisme en geïntegreerde functionaliteiten zoals WIFI-gestuurde ledverlichting. Ze willen de buitenmarkt laten draaien met één object, waarbij ze schoonheid en functionaliteit combineren.

Hulasol, Solspiration © Robert De Wilde

Hulasol, Solspiration © Robert De Wilde


Ontdek vanaf 15 juni alle Belgische deelnemers op belgiumisdesign.be. Voor het internationale overzicht ga je naar fuorisalone.it.