Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
16 oktober 2017
3 minuten leestijd
Online kledingbibliotheek Happy Kiddo
Creatieve beroepen kunnen heel wat inspiratie halen uit de circulaire economie, hét model dat vandaag naar voor wordt geschoven als antwoord op het verspillende, lineaire consumptiepatroon. In het derde deel gaan we dieper in op nieuwe businessmodellen, een van de strategieën om het circulaire model toe te passen in de ontwerppraktijk.
Grondstoffen worden almaar schaarser, terwijl onze afvalberg mythische proporties aanneemt. Het daagt stilaan: onze lineaire levensstijl wordt niet alleen onverantwoord, maar simpelweg onhoudbaar. Enter de circulaire economie, die allerlei strategieën hanteert om grondstoffen zo efficiënt en zo lang mogelijk te gebruiken, zonder afval te veroorzaken.
Dat creatieve beroepen heel wat inspiratie kunnen halen uit die circulaire economie, blijkt onder meer uit deze vijfdelige artikelreeks, waarin telkens één probleem van het lineaire consumptiepatroon wordt gecounterd door middel van een veel duurzamere strategie. Zo deelde ‘slow design’ in deel 1 rake klappen uit aan zijn voorganger ‘planned obsolescence’, terwijl ‘hergebruik en herontwerp’ het in deel 2 mochten opnemen tegen de wegwerpcultuur. In dit derde deel komen onder meer nieuwe, service-gerichte businessmodellen aan bod die een tegenwicht bieden voor pure productverkoop. Delen 4 en 5 reserveren we voor respectievelijk de ‘prosumer economy’ en de platformeconomie.
De circulaire economie wil te snelle consumptie, overconsumptie of verspilling tegengaan. Niet alleen design speelt dan een sleutelrol; je kan ook veel bereiken door te focussen op de service rond een product. Door aandacht te schenken aan de beleving en de betrokkenheid van de consument, versterk je de relatie tussen de gebruiker en het product (dat hij of zij nu niet zomaar zonder nadenken in de vuilnisbak zal kieperen …).
Laat je T-shirt customizen in de store van Stanley/Stella
Een verantwoord speelgoedabonnement bij Puur Plezier
In deze context doen enkele nieuwe businessmodellen hun intrede:
Sleutelwoorden bij deze nieuwe businessmodellen zijn: product-service, verhuur, abonnementen, leasing, deeleconomie, premium service, track-and-trace, logistieke manieren waarop we tegen de lineaire consumptiestroom in kunnen roeien.
Met de Close The Loop-tool maken Flanders DC en Vlaanderen Circulair mode-ondernemers wegwijs in de basics van de circulaire werkwijze.
Cookies opgeslagen