In dit artikel verzamelden we een aantal online platforms van eigen bodem, interessant voor allerlei profielen in de creatieve sector. We maken een onderscheid tussen portfolio-, e-commerce- en matchingplatformen.

Dit overzicht is niet exhaustief. Ken je platforms die in dit rijtje thuishoren? Laat het weten aan mies.vanroy@flandersdc.be.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Portfolioplatformen

  • Antwerp Powered by Creatives (APBC), een samenwerkingsplatform dat de meerwaarde van de creatieve industrie wil uitdragen, biedt op haar site een overzicht van Antwerpse bedrijven actief in de creatieve sector.
  • Op Belgian Jazz verzamelt Flanders Art Institute en Wallonie-Bruxelles Musique een online who’s who van hedendaagse Belgische jazzbands. De selectie wordt gevormd door een aantal promotors en critici.
  • Creativeskills biedt geen overzicht van portfolio's, maar je kan je er als creative wel registreren en een profiel en portfolio aanmaken. De link naar je portfolio kan je dan bijvoorbeeld delen bij een sollicitatie. 
  • Flanders Literature verzamelt een selectie van het werk van Vlaamse schrijvers. Het doel is uitgevers en festivalorganisatoren te helpen bij het vinden van een specifieke titel of auteur. Je vindt er ook een hele lijst van vertalers.
  • Met het authenticiteitslabel Handmade in Belgium wil UNIZO de makers van authentieke en ambachtelijke kwaliteitsproducten in de kijker zetten. Iedere nieuwe HIB-labeldrager ontvangt een persoonlijke profielpagina op de website en wordt door UNIZO gepromoot naar het brede publiek.
  • Design-, mode- en accessoiremerkenn waarvan het wereldwijde hoofdkantoor in België gevestigd is en het creatieve proces in België gebeurt, kunnen zich gratis op de site van Ik koop Belgisch / J'achète Belge laten toevoegen. Per merk vind je enkele foto’s en links naar webkanalen. Nadien ontvang je een sticker om op de vitrine van je winkel te kleven.
  • Voor een volledig overzicht van de Belgische jazzscène (met onder meer concerten, muzikanten, releases), is er JazzinBelgium. Je kan de organisatie contacteren voor opname van jouw gegevens.
  • Kunstenpunt biedt een overzicht van professionele hedendaagse beeldende en mediakunstenaars die geboren zijn of wonen in Vlaanderen.
  • Voor de erfgoedsector is er het netwerk Open Monumenten van Herita, dat monumenten, archeologische sites, landschappen en varend erfgoed over heel Vlaanderen verzamelt.
  • SPURT, een project van Stad Kortrijk, ondersteunt jongeren bij hun eerste stappen in de ondernemerswereld. De website biedt een overzicht van jonge ondernemers uit Kortrijk, maar ook daarbuiten. Om hiervan deel uit te maken, hoef je enkel een online formulier in te vullen.
  • Beeldende kunstenaars kunnen een profiel aanmaken op de webgalerie 'Beeld' van Kunstwerkt. Toon jouw beeldend werk op dit platform en laat je inspireren door andere makers. Je vindt er ook open calls.
  • Mediarte heeft op haar site een overzicht van jong talent actief in de audiovisuele sector. Via de site kan je makkelijk een profiel aanmaken.
  • Op de site van Muziekarchief vind je een overzicht met werk van maar liefst 22.000 Vlaamse zangers. Bracht je onlangs een CD uit? Dan kan je deze eenvoudigweg opsturen en wordt deze aan het platform toegevoegd met de nodige informatie.
  • Allerlei creatieven — van designers, fotografen, kunstenaars, stylisten tot scenarioschrijvers — kunnen gratis en op een eenvoudige manier hun portfolio opladen op de site van Open VRT
  • Op de site van het Vlaams Architectuur Instituut kan je grasduinen in de gebouwendatabank. Daarnaast vind je er een collectie bestaande uit architectuurboeken en -tijdschriften, productcatalogi en -reclamefolders, foto’s en maquettes.
  • Op het platform van de Vlaamse onafhankelijke stripgilde vind je een overzicht van strips, auteurs, uitgevers. Je kan er je eigen stripcollectie beheren.
  • Muzikanten, maar ook festivals, labels en organisatoren kunnen terecht op VI.BE, het online platform van Poppunt. Wanneer je als startende muzikant een (gratis) profielpagina aanmaakt, kan je ook feedback krijgen van professionals en in contact komen met organisatoren. De site verzamelt eveneens relevante oproepen voor de sector.
  • Vlaamsefilm.be is de verzamelplaats voor trailers, bioscoopreleases, wedstrijden en nieuws over de Vlaamse film. Het filmarchief gaat terug tot 2005.
  • Wanderful.design is er voor de Limburgse designsector. Zowel designers als bedrijven kunnen een gratis profiel en beknopt portfolio aanmaken. Met een pro-lidmaatschap (800 euro/jaar voor designers, 3.700 euro/jaar voor bedrijven) krijg je extra services zoals perscommunicatie, advertising en social media.

E-commerceplatformen

  • Bij 4Fier Soulstore vind je heel wat producten terug van Belgische makers, designers en creatieve ondernemers.
  • Allegrarte is een Brusselse kunstgalerij die ook online aanwezig is met een shop.
  • Op artlead.net vind je een gecureerde selectie van zowel nationale als internationale kunstenaars.
  • Het online verkoopsplatform Belgian Boutique verzamelt Belgische kunst, architectuur, design en mode. De site heeft ook een magazine waarin de makers in korte interviews voorgesteld worden.
  • Belgunique noemt zichzelf een Belgische straat vol ateliers en boetiekjes, maar dan online. Als Belgisch designmerk kan je contact opnemen met het team. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen.
  • Bij Eksturstore vind je een mix van producten die ontworpen zijn met het oog op functionaliteit, duurzaamheid en eigen identiteit.
  • Elected.be is een Belgische online fashion store die ook persoonlijk advies aanbiedt. Elected wil op die manier de drempel verlagen om in chique boetieks binnen te gaan.
  • LE CHAPERON Unlimited is een slow shopping-initiatief waar de kwaliteit en identiteit van de maker centraal staat. De online galerie biedt een exclusieve collectie van kunst, illustratie, modeaccessoires en interieurdesign in beperkte oplage.
  • Bij Les belges vind je een selectie van mode- en interieurartikelen. De collecties bestaat uitsluitend uit ontwerpen van gerenommeerde of jonge veelbelovende Belgische ontwerpers. Les belges heeft ook een fysiek winkelpunt.
  • Manufactuur is een webshop met kleding en accessoires voor vrouwen. Het platform brengt zowel werk van internationale als Belgische jonge ontwerpers.
  • MØBEL is een online galerij waar jong designgeweld de kans krijgt om zijn producten aan het grote publiek te tonen en verkopen.
  • Story to Line wil het publiek kennis laten maken met een nieuwe generatie getalenteerde en gepassioneerde Belgische modeontwerpers en probeert kopers duidelijk te maken dat bewuste consumptie belangrijker dan ooit is.
  • Studio Helder verkoopt eigen objecten, maar ook meubels, sieraden, accessoires en andere items van designers en kunstenaars wereldwijd.
  • Supercollect nodigt kunstenaars, illustratoren en ontwerpers uit om prints te produceren, waarna ze in beperkte oplage online verkocht worden.

Matchingplatformen

  • Acteur.be is een netwerk van professionals uit de podium- en audiovisuele kunsten. Je kan er, mits betaling van een jaarlijkse bijdrage, een online gepersonaliseerd en interactief profiel aanmaken dat je toelaat opdrachten en oproepen te plaatsen of te vinden.
  • Gighouse is een nieuw matchingplatform voor freelancers die er, nadat ze positief gescreend worden, jobs kunnen liken of disliken. De freelancer bepaalt zijn eigen tarief en de facturatie gebeurt via het platform zelf.
  • Kopiloot is een online databank van zakelijke dienstverleners voor ondernemers in de creatieve sector. Je vindt er dienstverleners in het boekhoudkundige, juridische, financiële en strategische domein die de creatieve sector op hun duimpje kennen, die hun diensten willen aanbieden en/of hun ervaring willen doorgeven. Het platform selecteert enkel begeleiders die ervaring in de creatieve sector kunnen voorleggen.
  • NoteSupply omschrijft zichzelf als eerste muzieksommelier in Vlaanderen. Muzikanten die zich, na goedkeuring van het platform, aansluiten, kunnen gevonden worden door mensen die op zoek zijn naar live muziek voor allerhande gelegenheden.
  • Sortlist en The Maffia zijn platforms die op zoek gaan naar de meest relevante marketingbureaus voor een specifiek project. Zowel vragers als aanbieders nemen contact op met het platform, dat als tussenpersoon fungeert. 
  • Studio Wasabi is een netwerk van creatieve freelancers uit de marketing- en communicatiewereld. Studio Wasabi stelt het juiste team samen voor allerhande marketingprojecten.
  • Op de website van VI.BE kunnen muzikanten, bands, DJ's en producers elkaar vinden. Een zoekertje plaatsen kan eenvoudigweg door in te loggen op het platform, waarop dagelijks nieuwe vragen worden gepost.
  • Op Vindr, het online matchingplatform van KBC, kan je jouw profiel uploaden, waarna het gematcht wordt aan collega-ondernemers die voor jou interessant kunnen zijn.