Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
19 december 2017
4 minuten leestijd
Begin 2016 werd de fusie tussen Flanders DC, Design Vlaanderen en Flanders Fashion Institute bekendgemaakt. Afgelopen jaar ging de werking van het nieuwe Flanders DC in full force. Onze baas Pascal Cools blikt terug op 2017 en kijkt ook al even vooruit. En we lijsten onze highlights van het voorbije jaar op.
Pascal Cools © Charis Boel
Heel tevreden. Ik had nooit kunnen denken dat de samensmelting al bij al zo vlot zou zijn verlopen. We komen van drie organisaties met elk een eigen imago en stijl, een eigen aanpak en vooral ook andere doelstellingen. We wisten echter dat we naar één team moesten evolueren om gezamenlijk onze nieuwe opdracht van het ondersteunen van creatief ondernemerschap aan te kunnen pakken. En al snel werd dan duidelijk dat er ook echt één naam moest zijn. Geen makkelijke beslissing — brands als Flanders Fashion Institute en Design Vlaanderen gooi je niet zomaar overboord — maar het was wel de juiste. Het zorgt voor duidelijkheid. Rond ondernemerschap in de creatieve sector is er maar één adres en dat is Flanders DC.
Uiteraard is er nog werk aan de winkel maar ik merk aan alles dat steeds meer mensen ons vinden. We slagen er in om onze Labs en Expertendagen, adviesprogramma’s en andere events goed vol te krijgen. En we zien ook dat gevestigde waarden binnen de creatieve sector de weg naar ons beginnen te vinden.
Oei, er zijn zoveel dingen. Bijvoorbeeld het feit dat we voor mode niet minder maar nog meer mensen bereiken dan vroeger. Dat we voor design naast het behouden van de klassiekers zoals de Henry van de Velde Awards, ook een hele nieuwe adviespoot uit de grond hebben gestampt. En dat we de prille Vlaamse gamingindustrie een kans hebben gegeven om zich op een professionele manier te tonen op het internationale toneel via onze deelname aan Gamescom en GDC. Maar vooral uit het feit dat we echt wel bedrijven en ondernemers uit alle creatieve sectoren bereiken en ze ons om advies komen vragen: van platenmaatschappijen tot bedrijven die met erfgoed bezig zijn, van architecten tot app developers, en van advertising agencies tot illustratoren.
Het interview met Gunther Broucke, intendant van het Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor, over het managen van talent. Zijn 'x+1'-principe bij aanwervingen is een inspirerende tip. Een must-watch is de video over modeontwerpster Murielle Scherre. Zij doet wat ze zegt over duurzame mode. Nog meer ondernemers moeten mee zijn met wat er allemaal op ons af komt en wat er vandaag al mogelijk is.
Nog beter doen wat we vandaag doen en dit naar nog meer mensen verspreiden. Daarnaast gaat er eind september een zeer, zéér groot event komen waarbij we de wereld van technologie, ondernemerschap en creativiteit gaan verbinden. Maar daarover binnenkort meer.
Begin 2017 lanceerden we de nieuwe site van het nieuwe Flanders DC, met onder meer een magazine en een uitgebreide ondernemersgids voor de creatieve sector.
Het adviesteam van Flanders DC stond het afgelopen jaar steeds klaar om zowel startende als meer gevestigde ondernemers bij te staan met advies en begeleiding.
We zetten het jaar feestelijk in: voor de 23ste keer werden de Henry van de Velde Awards uitgereikt.
Uitreiking van de Henry van de Velde Awards © Michael De Lausnay
In februari vond ons eerste Lab plaats. We organiseerden in totaal maar liefst 16 Labs en 7 Expertendagen, telkens gefocust op een specifiek thema.
Expertendag Internationalisering in Design © Juan Wyns
Eind februari trokken we met een Belgische delegatie gamedevelopers naar San Francisco voor GDC, de grootste gamingbeurs ter wereld.
Met het driejarig EU-project Food Heroes dat in april werd opgestart, werken we met verschillende partners en ondernemers uit de creatieve sector samen om via kruisbestuiving tot oplossingen te komen om voedselverspilling tegen te gaan.
In april gingen we onder de noemer 'Belgium is Design' met tien ontwerpers naar de Milan Design Week voor een presentatie in Palazzo Litta.
Belgium is Design tijdens de Milan Design Week © Marek Swoboda
We gingen in mei naar Japan met zes Vlaamse modemerken voor een intensieve vierdaagse die bestond uit workshops rond distributie en communicatie, een uitgebreide retailtour en heel wat B2B-afspraken.
In juni rolden we een traject rond ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’ uit waarbij drie modebedrijven begeleid worden om een meer duurzame werkwijze te gaan implementeren.
Eind augustus stonden we met een Belgische stand met een aantal Belgische gamedevelopers op Gamescom in Keulen.
Tijdens de maand september toonden we zowel met Windows of Opportunity in de vitrines van het kantoor in Brussel als bij Juttu nieuw werk van designers en modeontwerpers.
Presentatie bij Juttu
Daarnaast werd in oktober het startschot gegeven voor MAAKBAAR, een sociaal, economisch en ecologisch verantwoord project, dat designers de mogelijkheid biedt hun idee uit te bouwen tot een volwaardig duurzaam product.
In november ging Flanders DC met een groep ondernemers op tweedaagse voor het Groeicollectief, een intensief coachingstraject voor bedrijven die een sprong voorwaarts willen maken.
In diezelfde maand kreeg de #ikkoopbelgisch-campagne een franstalig luik, 'J'achète Belge', vond de derde editie van Fashion Talks plaats, waar voor de eerste keer de Belgian Fashion Awards werden uitgereikt en ook Close The Loop een stand had. Toen vond ook de eerste bijeenkomst plaats rond het UNITED FASHION-project.
Dries Van Noten in gesprek met Vanessa Friedman tijdens Fashion Talks © FIlle Roelants
In het najaar organiseerden we samen met Innovatiecentrum en Unizo ook nog een aantal webinars voor freelancers onder de naam 'Studio Breakfast'. Je kan ze herbekijken op onze site.
Cookies opgeslagen