Flanders DC organiseerde een aantal webinars voor de gamingsector over pitching, media-aandacht en influencer en community marketing. Kom er alles over te weten van experts Bruno Urbain (Fishing Cactus), Ronald Meeus, Axel Gekiere (Adshot) en Anya Combs (Kickstarter). 

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Bruno Urbain over pitching

Of  het nu voor gamescom, GDC of andere gelegenheden is: als gamedeveloper is het cruciaal dat je je game op een enthousiaste, efficiënte en aantrekkelijke manier pitcht. Wat heb je daarvoor zeker nodig? Welke doelen streef je na en welke impact heeft dat op je pitch? Hoe ziet een game er goed uit en hoe organiseer je een goede pitchmeeting?

Tijdens dit webinar praat Bruno Urbain van Fishing Cactus over hoe belangrijk pitching is. Bruno zorgde voor de launch van meer dan 50 spelen op verscheidene platformen via verschillende businessmodellen. Hij is dus zeker de geknipte man om jou de geheimen van een goede gamepitch te vertellen. Gebruik deze nuttige tips voor de ultieme pitch op beurzen. 

Natascha Rommens (Flanders DC) en Bruno Urbain

Natascha Rommens (Flanders DC) en Bruno Urbain

Als je nieuwe IP wil pitchen op een beurs, wil je zoveel mogelijk uitgevers ontmoeten. Maar hoe selecteer je ze en hoe contacteer je hen? Zijn er praktische en strategische tips? Hoe zou je pitch eruit moeten zien en heb je nog andere zaken nodig?

Bruno Urbain on pitching

Tijdens je pitch heb je meestal niet zo veel tijd. Daarom is het belangrijk om te weten waar uitgevers naar op zoek zijn. Hoe communiceer je je troeven op de best mogelijke manier? Wat trek je aan? En wanneer begin je te praten over geld? 

Bruno Urbain over pitchen

Als de zaken goed zijn verlopen, wil je verdergaan met de mensen die je hebt ontmoet. Maar wanneer contacteer je ze en wat is je boodschap? Hoe ga je je resultaten opvolgen? Heb je een geheimhoudingsverklaring nodig? 

Bruno Urbain over pitchen

Nog enkele laatste tips over hoe je het meeste uit een pitch haalt. Bruno beantwoordt ook deze vragen: Wat als een meeting niet goed ging? Wat zijn de voor- en nadelen van werken met een uitgever? Welke middelen kan je gebruiken om uitgevers te contacteren?

Bruno Urbain over pitchen


Ronald Meeus over media-aandacht

We kunnen het niet genoeg zeggen: wanneer je je game gaat uitbrengen, is het erg belangrijk om op te vallen. Het maakt niet uit hoe revolutionair je spel is, als niemand weet dat het betstaat, is het niets waard. Dus media-aandacht is altijd welkom. Helaas slagen er maar weinig daarin.

Tijdens dit webinar helpen wij je nadenken over goede pr-strategieën om op die manier positieve media-aandacht te krijgen. Gamejournalist Ronald Meeus deelt zijn tips voor een succesvolle pr-aanpak op basis van zijn eigen ervaring. Ronald noemt zichzelf een schrijver, journalist en digital storyteller met een licht ongezonde dosis interesse in videospelletjes, technologie en businessverhalen. Hij heeft al bijna 20 jaar ervaring in deze drie sectoren. Naast zijn bijdragen in verschillende algemene en gespecialiseerde media schrijft hij ook voor een aantal merken.

Natascha Rommens (Flanders DC) en Ronald Meeus

Natascha Rommens (Flanders DC) en Ronald Meeus

Hoe krijg je aandacht van een journalist? Waarin zijn ze geïnteresseerd? Wat moet je zeker niet doen?

Ronald Meeus over media-aandacht

Welke informatie, visuals, animaties, etc heb je nodig om journalisten te overtuigen? Hoe presenteer je ze? Waar gebruiken journalisten ze voor? Hoe moet je een persbericht schrijven en heb je een een pr-persoon nodig? Is het noodzakelijk om gamecodes en kopies uit te geven?

Ronald Meeus over media-aandacht

Kan je je verhaal herhalen als het niet is opgenomen de eerste keer? En als je dit probeert, hoe voorkom je dat je dat teveel doet of dat het geforceerd aanvoelt? Welke types van verschillende 'beats' kan je gebruiken om te communiceren?

Ronald Meeus over media-aandacht

Wat als je niets hoort van een journalist? Is het een goed idee om exclusiviteit te geven aan een journalist? Wat kan je doen om journalisten te helpen je te contacteren als ze je zouden nodig hebben?

Ronald Meeus over media-aandacht

Zijn er specifieke momenten tijdens het jaar waarop journalisten meer openstaan voor gamenieuws? 

Ronald Meeus over media-aandacht


Axel Gekiere over influencer marketing

Volgens Google Trends is het gebruik van het woord 'influencer' vertiendubbeld in de laatste drie jaar. Dat zou geen verrassing mogen zijn, aangezien influencer marketing overal is. Toch zien we nog steeds zoveel (indie) gameontwikkelaars zonder influencerstrategie. Dit webinar zal je de basis ervan leren. Wat moet je verwachten? Hoe kies je je influencers? Hoeveel kost het? Wat voor een rendement kan je verwachten? 

Axel Gekiere is co-founder van Adshot, een marktplaats waar merken en gamestudio's makkelijk kunnen werken met gaminginfluencers. Als digital marketeer heeft Axel gewerkt aan digitale groeiprojecten van Google en hielp hij vele bedrijven met digital marketing om hun doelen te bereiken. Tijdens dit webinar vertelt Axel ons meer over hoe we influencer marketing moeten gebruiken om je game bij het relevante online publiek naam te geven. 

Nathalie De Schepper (Flanders DC) en Axel Gekiere

Nathalie De Schepper (Flanders DC) en Axel Gekiere

Wat is influencer marketing en waarom wordt het alsmaar belangrijker? Waar moeten we het situeren in een groter marketingplan?

Axel Gekiere over influencer marketing

Eerst moet je weten wat voor soort influencer je nodig hebt, dan kan je ernaar op zoek gaan. Wat zijn mogelijke criteria of maatstaven om de juiste influencers te kiezen? 

Axel Gekiere over influencer marketing

Welke kanalen kan je gebruiken om influencers te contacteren en wat moet je zeggen?

Axel Gekiere over influencer marketing

Wat voor soort influenceraandacht kan je vragen? Heb je een contract nodig? Hoeveel zou je moeten betalen? Wat zijn de verschillende vergoedingsmodellen? Zijn er goede alternatieven voor geld? 

Axel Gekiere over influencer marketing

Hoeveel controle heb je op influencers? Moet je je zorgen maken over negatieve posts? Hoe analyseer je de resultaten? Wat met de uitbetalingen wanneer influencers zelfstandigen zijn zonder bedrijf? 

Axel Gekiere over influencer marketing

Is Youtube niet meer zo populair bij indies de laatste jaren? Wat kiezen: meerdere kleine influencers of één gemiddelde? Hoe maak je van influencers ambassadeurs? Zijn er trends of evoluties in de huidige influencerwereld?

Axel Gekiere over influencer marketing


Anya Combs over community marketing

Wanneer een nieuwe game wordt gelanceerd, is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen dit zien en hopelijk de boodschap verspreiden bij vrienden, collega's enzovoort. Maar hoe kan je dit stimuleren? Uiteraard is een leuke game belangijk, maar dit is niet de enige troef die je kan uitspelen. In dit webinar, gaan we de do's en don'ts in de community marketing van dichterbij bekijken, dit wordt ook wel omschreven als 'een strategie om een publiek te betrekken in een conversatie op een actieve en niet-opdringerige manier'. 

Anya Combs, directeur van Games Outreach at Kickstarter, is de ideale persoon om haar mening te geven over dit onderwerp. Live van de Kickstarter HQ in Brooklyn, New York, babbelde ze met ons over de belangrijkste punten om (online) aandacht te krijgen en een breed publiek aan gebruikers aan te trekken.

 

Anya Combs

Wie is Anya en waar staat Kickstarter voor? Waar staat het Kickstarter netwerk voor en hoe actief is het? Anya deelt ook nog enkele specifieke cijfers voor de game categorie.

Anya Combs over community marketing

Data toont aan hoe groot de invloed is van een goed netwerk op te bouwen voor een crowfunding project, maar ook nadien. Hoe je een netwerk opbouwt in de gamingsector, hangt ook af van de social media kanalen die je gebruikt.

Anya Combs over community marketing

Anya geeft nog enkele specifieke tips voor Facebook, Twitter en Discord (dit is een belangrijke!), maar geeft ook nog enkele ideeën voor andere online platforms of Reddit.

Anya Combs over community marketing

De laatste vijftien minuten beantwoordde Anya enkele interessante vragen van het publiek. Wanneer begin je je game aan te kondigen? Hoe blijf je communiceren tijdens een campagne, zonder je authenticiteit te verliezen? Zijn er tips of hulpmiddelen voor een klein team om voor community marketing te zorgen op verschillende platforms op een doeltreffende manier? Wat zijn voorbeelden van uitgevers of studio's die erg goed zijn in community building?

 

Anya Combs over community marketing