In deze podcastaflevering hebben we het over succesvol extern samenwerken in de creatieve sector. Hoe kan je conflicten doorbreken en moeilijke samenwerkingen vergemakkelijken? Met Collabó wil Rosi Dhaenens partnerships en samenwerkingen versterken om beter bestand te zijn tegen de uitdagingen van de toekomst. Niels De Keukelaere ging een gesprek met haar aan over haar aanpak en visie.

Niels De Keukelaere en Rosi Dhaenens

Niels De Keukelaere en Rosi Dhaenens © Simon Gryspeert

Luister naar de podcast via Apple PodcastsSpotify of Soundcloud.

Luister hier naar de podcast:



Hoe ben je in de positie van collaboratologist — zoals je jezelf noemt — beland?

Ik werkte als docent strategisch management, was werkzaam bij een business school en had daarnaast ook een bedrijf dat organisaties begeleidde in hun ontwikkeling en change management. Het viel me op dat die organisaties maar al te vaak gezien werden als afgesloten entiteiten, terwijl dat niet de juiste werkelijkheid is. Organisaties bereiken hun doelstellingen samen met andere organisaties. De hele advies- en opleidingswereld richtte zich op geïsoleerde organisaties en de kunst om grensoverschrijdend samen te werken was veel minder ontwikkeld.

Je betrekt binnen Collabó ook ‘nanopsychologie’. Hoe zie je dat juist?

Eigenlijk zijn veel grote beslissingen of conflicten in organisaties terug te voeren op kleine, diepmenselijke behoeftes, zoals bijvoorbeeld de behoefte aan erkenning. Dat is een heel interessante vaststelling, maar ook wel een schokkend gegeven. Daarbij merk ik ook dat mensen vaak niet weten hoe ze moeten omgaan met iets dat niet juist zit, ze weten niet hoe ze het op tafel moet leggen en doen dat dan ook niet snel.

Klopt het dat jij vanuit een soort van ‘helikopterview’ zicht probeert te krijgen op datgene wat niet optimaal loopt binnen een samenwerking?

Inderdaad, zo zou je dat kunnen stellen. Bij conflicten of intense samenwerkingen zijn mensen op elkaar gefocust, maar eigenlijk moet je veel breder kijken dan dat. In welke context speelt de samenwerking zich af? Wat is de geschiedenis van de samenwerking? Veranderingen kunnen ook veel invloed hebben op de verhoudingen tussen verschillende mensen of partijen. En dat zien mensen vaak niet. Vandaar dat het belangrijk is om de samenwerking vanuit een ruimere blik te bekijken.

Wat zijn de grootste samenwerkingsproblemen op organisatieniveau?

Er zijn in feite drie vormen van verschillen of ‘mismatches’ tussen organisaties. Ten eerste is er de strategische mismatch waarbij organisaties andere doelstellingen of ambities hebben of op een ander tempo werken. Daarnaast kan een culturele mismatch wijzen op miscommunicatie: mensen gebruiken dezelfde woorden, maar bedoelen er soms andere dingen mee. Voorbeelden van operationele mismatches zijn het gebruik van andere tijdlijnen, beslissingsmethodieken en andere manieren van informatie verzamelen. Wat in eerste instantie belangrijk is bij een mismatch, is dat er een gevoeligheid gecreëerd wordt voor het feit dat er verschillen zijn.

Wat is een goede eerste stap om tot een oplossing te komen?

Het is belangrijk dat je probeert nuchter naar de situatie te kijken. Eigenlijk zijn 90% van de conflicten zijn terug te brengen tot verschillen, die naast elkaar te zetten zijn, die te begrijpen zijn, maar die ook weg te werken zijn. Haal je vooroordelen weg en luister naar de ander. ​

Verloopt samenwerken in de creatieve sector anders?

Eigenlijk dacht ik oorspronkelijk dat er in die sector makkelijker samengewerkt werd, maar als ik merk waar creatieve ondernemers tegenaan lopen, dan is er eigenlijk niet zoveel verschil. Ze vinden het even moeilijk om conflicten aan te gaan, al werken ze wel heel graag en veel samen, ook met verschillende disciplines.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Wachten organisaties doorgaans te lang om het probleem aan te pakken?

Ja, en dat kan echt schadelijk zijn. Mensen laten een conflict of moeilijke situatie vaak heel lang aanslepen, tot het uiteindelijk niet anders kan dan escaleren. Na enige tijd worden mensen moe, verliezen hun rol en willen zich terugtrekken. Je hoeft echt niet te wachten tot de stoelen door de kamer vliegen.

Welke middelen zijn er om conflicten aan te pakken?

Afhankelijk van in welk stadium het conflict zich bevindt, zijn er verschillende manieren. Beginnende conflicten kan je simpelweg aanpakken door middel van goed gesprek. Als praten moeilijk is geworden, kan je beroep doen op procesbegeleiding, waarbij je een extern iemand naar de situatie laat kijken en suggesties laat doen. Ten laatste kan er bij zware conflicten een mediator als expert aangesteld worden die inhoudelijk met voorstellen komt en beslissingen oplegt.

Waar krijgt het persoonlijke aspect van mensen haar plek in samenwerkingen?

In feite zijn er drie invalshoeken om emotionele drijfveren in kaart te brengen bij samenwerkingen. Ten eerste is er de nood aan een gevoel van erkenning. Bang zijn om niet gezien worden in je professionaliteit of oordeel, is bij iedereen aanwezig, al ben je je daar misschien niet bewust van. Ten tweede is er de machtsverhouding: wie heeft het voor het zeggen? We willen altijd iets te zeggen hebben of sommigen willen het laatste woord hebben. Daarnaast is het principe van ‘geven en nemen’ erg belangrijk bij samenwerkingen. We willen een rechtvaardige verhouding tussen die twee tegengestelden. Helaas overschatten we ons eigen ‘geven’ en onderschatten de ander zijn ‘geven’ maar al te vaak.

Is er nog een laatste tip die je wil meegeven?

Als het samenwerken echt niet meer gaat, dan zet je er best een punt achter, maar dan raad ik aan om dat op een fatsoenlijke manier te doen. Laat de relatie niet doodbloeden of negeer geen mensen. Conflicten zijn een slechte oplossing voor het goede probleem. Er is altijd iets interessants in conflicten dat de moeite waard is om verkend te worden.


Beluister de podcasts van Flanders DC

Je kan de podcast 'Flanders DC' ook beluisteren via Apple PodcastsSpotifySoundcloud of jouw favoriete podcastapp. Wil je geen enkele podcast missen? Dan kan je je daar meteen gratis abonneren. 

 

 

 

Het volledige overzicht van onze podcasts vind je ook hier op onze website.