Mayan Death Robots, het spel van indie game-ontwikkelaar Sileni Studios, komt binnenkort uit op Xbox. Lead designer Karel Crombecq gaat tot het uiterste bij de presentatie van hun games op internationale beurzen.

“In België zijn er een aantal meet-ups waar alle amateurs en professionals heen gaan om hun games aan elkaar te tonen, feedback te krijgen en te praten met andere ontwikkelaars. Daar bouw je een netwerk op van interessante connecties die je later kunnen helpen.” Om de paar weken staat Karel Crombecq met Mayan Death Robots op een beurs of een event. ’s Avonds, in het weekend, ook in het buitenland — alles om een kaartje te ruilen met het juiste contact. De afgelopen drie jaar schuimde hij niet minder dan 70 beurzen af.

“Om een spel op Xbox of Playstation te releasen, moet je toestemming krijgen van Microsoft en Sony. En in games draait alles om de juiste connecties. Op zo’n beurs leer je mensen kennen die al connecties hebben bij Microsoft en die je gewoon kunnen introduceren. Al moet je natuurlijk nog altijd een goed product hebben.”

“Een grote banner met daarop de woorden ‘Exploding Robot Bananas — Try that here’. Dat werkt op een beurs.”

Je kunt op goed geluk naar een beurs gaan met een stapel business cards op zak, je kunt een wishlist van aan te spreken contacten opmaken, of je kunt je aanvalsplan op voorhand minutieus voorbereiden. Het is een kwestie van zoveel mogelijk waar voor je geld te krijgen als je bijvoorbeeld helemaal naar Boston vliegt.

Sileni Studios © Bart Kiggen

“We hebben nooit zo veel uit een beurs gehaald als toen. Ons pr-agentschap had voor ons meetings geregeld met alle grote websites, die het spel nadien uitgebreid en positief gecoverd hebben. We werden plots overrompeld met media-aandacht, veel meer dan bij de release. Werken met een pr agency kost duizenden euro’s, net als de stand en de vliegtuigtickets. We sliepen in hostels om de kosten te drukken, maar dat was het zeker waard.” Of hoe het loont om je eigen zwaktes te kennen en met partners in zee te gaan die je kunnen versterken.

“Een grote tv huren was onze allerbeste investering.”

“Een gigantische stand bouwen is onbetaalbaar”, zegt Crombecq. “Daarom huren we een stand op de Indie Megabooth. Dat is een organisatie die haar eigen stand onderverhuurt aan kleine ontwikkelaars zoals wij. Zij sponsoren je, maar dan nog betaal je meer dan 1.000 dollar voor een standje van 1 op 1,5 meter. Plaats voor één computer dus.” Om op te vallen in het overaanbod van spelaanbieders, kun je dan best wat inventief te zijn. “De stijl is tegenwoordig erg minimalistisch: veel wit en strak, generieke standen met een klein schermpje,... Wij gaan daar keihard tegenin met kitscherige bossen klimop, beeldjes, bananensnoep en een groot tv-scherm. Dat maakt echt het verschil: je kunt ons spel van heel ver zien en het maakt lekker veel lawaai. Dan trek je wel de aandacht. Je hoeft al die dingen bovendien maar één keer te kopen, wat het een goede investering maakt.”