Het staat al een tijdje op je eindeloze to-dolijst, maar wordt telkens ingehaald door 'dringendere zaken': een grondige brainstorm voor de duurzaamheidsstrategie van je modelabel. Want die volledig uitgewerkte strategie is toch essentieel voor succes? Of niet soms?

Bij Flanders DC geloven we dat je niet je hele strategie al in kannen en kruiken moet hebben om vandaag aan de slag te kunnen. Met een aantal duurzame quick wins maak je meteen al impact, zowel op je eigen mindset als op die van je teamleden! Daarom organiseerden we op de Expertendag Sustainability hacks. Kon je er niet bij zijn? Geen paniek! We delen hieronder nog even de belangrijkste learnings.

Bekijk het breed...

Stefaan Vandist, begeleider van innovatieprocessen, besprak de verschillende verantwoordelijkheden die je bij het beheren van een winkel kunt opnemen. Hij haalde aan dat eco-efficiëntie, zoals het gebruik van zonnepanelen of led-verlichting op of in de winkel, niet de enige manieren zijn om het winkelpunt duurzamer te maken.

Zo merkt hij op dat de consument vandaag op zoek is naar transperience: de mix tussen transparency en experience. Maar wat betekent dit nu allemaal? Tot voor kort stond het begrip authenticiteit centraal in de verkoop: buzzwoorden als 'artisanaal', 'crafted' en 'vintage' spraken de consument sterk aan. Vandaag kunnen we echter stellen dat post-authenticiteit de realiteit is: mensen zijn nu niet meer op zoek naar 'fouthentieke' verhalen, waarbij de verkoper doet alsof iets authentiek gemaakt is terwijl we allemaal weten dat dit niet het geval is. Wel is er vraag naar transparantie en ervaringen.

 

Stefaan Vandist in actie

Laat de winkel nu net de plaats bij uitstek zijn om ervaringen aan de klant aan te bieden en te tonen hoe transparant je onderneming wel is. Concreet kun je bijvoorbeeld de klant deel laten uitmaken van het productieproces, zoals bij het Belgische Stanley/Stella, waar je in de winkel kunt zien hoe jouw gekozen print op je nieuwe sweater wordt gedrukt. Op deze manier wordt dus niet alleen het probleem van overstock getackeld, maar is er ook sprake van transparantie. De keuze van de print en het zien van het drukproces is een ervaring op zich. De winkel is dus meer geworden dan een ruimte waar product en consument elkaars pad kruisen.

Maar hoe kadert dit alles binnen het duurzaamheidsprincipe? Een openheid hanteren zorgt ervoor dat je de klant meegeeft dat niet alles aan de onderneming perfect is, maar dat je wel efforts doet in de juiste richting. Communiceren waarom je product een bepaalde prijs heeft, bijvoorbeeld, is enorm waardevol. Zo leert de klant immers de reële waarde van een product in te schatten en creëer je een vertrouwensband.

... maar ook concreet!

So far the big picture, maar wat zijn nu die quick wins die je echt vandaag kan toepassen? Frank Van Damme, gedelegeerd bestuurder van Commotie, leerde ons de kneepjes van het vak om op een milieubewuste manier om te springen met kantoorartikelen. Zelf gelooft hij dat MVO nooit volledig afgewerkt is, maar dat het belangrijks is om kleine strappen te nemen die op lange termijn een grote impact hebben. Die kleine stappen kunnen gaan van het gebruiken van een nietjesmachine zonder nietjes tot herlaadbare batterijen en van het sorteren van papier en karton tot het gebruik van Ecover in de keuken.

Ook hamert Frank erop dat transparantie en communicatie rond duurzaamheid belangrijk is. Leg dus aan je collega's uit waarom je bepaalde veranderingen doorvoert en wat het positieve gevolg daarvan is.

Een andere ecologische insteek op kantoor en bij het organiseren van vergaderingen is de CO2 compensatie. Antoine Geerinckx van co2logic wist ons te vertellen dat het mogelijk is om de CO2 die in het Westen wordt uitgestoten kan gecompenseerd worden aan de hand van projecten zoals het planten en behouden van een of meerdere bomen in ontwikkelingslanden. Je kan dit toepassen voor het woon-werkverkeer in je bedrijf of gewoon al klein beginnen met een aantal van je events CO2 neutraal te maken, zoals wij deden voor deze expertendag!

 

Antoine Geerinckx van co2logic

Uiteindelijk gingen we samen met Marieke Eggermont in de sofa zitten voor een sessie over duurzaamheid in HR. Marieke is  jobdesigner en werkplekadviseur voor Compaan en gaat bij verschillende ondernemingen langs om te polsen naar de match tussen job en werknemen. Dankzij het voorstellen van kleine veranderingen binnen bepaalde jobs, kan dit een grote impact hebben op de werknemers in positieve zin.

De SDGs als globaal kader voor je efforts

Elke stap richting een duurzamer beleid valt te kaderen in een van de 17 Sustainable Development Goals (SDGs), opgesteld door de Verenigde Naties. Hans Verboven, professor Corporate Social Responsibility en Business Ethics aan de UAntwerpen, pleit ervoor om bij het ontwikkelen van een duurzaamheidsstrategie vijf doelstellingen uit te kiezen en telkens je concrete efforts te linken aan deze doelstellingen.

Zo tekende Bel&Bo bijvoorbeeld de COP21 engagement brief, waarmee ze verklaren stappen te zetten om hun ecologische en koolstofvoetafdruk te verminderen. Hiermee wekren ze aan VN-doelstelling 13: Climate Action. Volgens Verboven is duurzaamheid continue verbetering en om die zo goed mogelijk aan te pakken, heeft de modesector een aantal uitdagingen aan te gaan. Tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken dus!

met steun van de Vlaamse Overheid – MVO Vlaanderen