Een eigen modelabel oprichten: velen dromen ervan, maar hoe begin je eraan? Misschien ben je al enthousiast van start gegaan maar zit je vast? Ann Claes van Flanders DC gaat door het hele proces: van het opstellen van een businessplan, de nodige financiering zoeken, de juiste skills vinden en een merkidentiteit ontwikkelen tot de planning, productie, verkoop en communicatie van je collectie. In onze ondernemersgids vind je daarover heel wat info, maar specifiek rond starten in de modesector bieden we dit overzicht, mét handige videoclips!

Er zijn vier segmenten die de modesector in België omvatten, met veel sterke spelers:

  • het luxesegment, bijvoorbeeld Delvaux
  • de onafhankelijke ontwerpers, bijvoorbeeld Dries Van Noten en Christian Wijnants, waarmee België aan de top staat op wereldvlak
  • het middensegment, bijvoorbeeld Essentiel, Scapa en Terre Bleue — grootste marktaandeel
  • de kledingketens, bijvoorbeeld JBC, e5 mode en Paprika

Premium brands situeren zich vaak in het segment onafhankelijke ontwerpers en het middensegment. ​


Een zaak starten

1. Businessplan

Alles start met een unieke visie. Wat wil je precies maken? De modesector is een zeer competitieve markt met een ruim aanbod. Daarom is het belangrijk dat je inzoomt op een niche, waarbij het product, de prijs en de boodschap die je wil brengen goed op elkaar afgestemd zijn. Die visie dient dan verder in detail uitgewerkt te worden:

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Bekijk het fragment uit 'Starten in de mode' rond businessmodel

Belangrijk is dat je deze visie op papier zet en deze in een businessplan giet. Op die manier dwing je jezelf ook om te deze gaan verfijnen. Dat plan zal je ook later nodig hebben voor investeerders en fabrikanten. Je stelt doelen voorop in een drie-tot-vijfjarenplan. Waar wil je naartoe? Het doel en de aanpak zijn cruciaal om de juiste verwachtingen te stellen. De lengte of het format van je businessplan kan je zelf bepalen. Dat kan gaan van een powerpoint met enkele slides tot een uitgeschreven document van 50 pagina’s.

Daarnaast moet je ook inzicht in de markt krijgen en de financiële status van je bedrijf opmaken. Hoe je de marge van een modeondernemer precies berekent, wordt uitgelegd in dit filmpje:

 

Bekijk het fragment rond prijszetting

Misschien lijkt het je eenvoudiger rechtstreeks aan de consument te verkopen. Dat is niet altijd verstandig om zo te redeneren, want in dat geval heb je ook kosten voor een eigen winkel, stock, communicatie, enz., naast een langere terugverdienperiode. Als je nadien toch overschakelt naar verkoop via retailers, zal je hun markup ook moeten voorzien, daarom dien je deze van in het begin mee te rekenen.

In het financieel plan noteer je je inkomsten en uitgaven. Gemiddeld zien we dat pas na een tweetal jaar een bedrijf rendabel is.

In de modesector moet je meestal aan prefinanciering doen, omdat je alles op voorhand moet betalen, zoals grondstoffen en productie, terwijl de stuks uiteindelijk pas veel later verkocht worden. Dat heeft een enorme impact op de cashflow die je noteert in de kasplanning. Eens je die planning hebt opgemaakt, kan je pas zien wat je financieringsnood is! Download hier een template voor een financieel plan en template voor een kasplanning.

2. Financiering

Waar kan je kapitaal ophalen, naast eigen inbreng? Je zal vaak beroep doen op een mix van financieringsmiddelen. Een belangrijke tip is om hier zo vroeg mogelijk mee aan de slag te gaan, ook al heb je in het begin toch eigen kapitaal voorzien. Als je op termijn alles al geïnvesteerd hebt en dan pas naar de bank gaat, is de kans veel kleiner dat deze met jou in zee zal stappen. Er zijn enorm veel steunmaatregelen voor ondernemers. Lees er meer over in onze gids.

3. Team

Omring je met de juiste skills. Zorg dat je een complementair team hebt. Je hoeft uiteraard niet meteen van in het begin werknemers aan te nemen. Je kan ook werken met externen of bijvoorbeeld regelmatig mensen inschakelen voor bepaalde zaken. Lees hier meer over de juiste mensen zoeken en managen.

4. Brand identity

Start ook meteen met een duidelijke look en feel. Wat zijn je waarden en normen waarvoor je bekend wil staan? Je kan hiervoor bijvoorbeeld werken met een persona — een ideale, fictieve karakter/klant — om telkens bij elke stap te checken of hij/zij nog mee is in je verhaal.

Belangrijk is ook om evoluties in je marktsegment in de gaten te houden en daarvan data op te slaan om eventuele aanpassingen door te voeren.


Een collectie ontwikkelen

1. Planning

Je volgt een aantal stappen die je noteert in het operationele plan: na het ontwerp wordt de verkoopcollectie gemaakt, die aan wholesaleklanten getoond worden. Nadien komen de orders binnen en volgt de productie en de levering. Deze cyclus neemt om en bij de zes maanden in beslag per collectie. Een belangrijke tip hierbij is dat je best een bepaalde logica dient te hanteren zodat het voor jezelf helder is, want je werkt aan de collecties van verschillende seizoenen tegelijk. Download hier de template voor een operationeel plan.

Bekijk hier het fragment over het operationele plan

Als zelfstandige modeondernemer moet je heel realistisch zijn: slechts 10 à 20 % van je tijd besteed je aan het creatieve luik. Daarbij moet je ook goed nadenken over commerciële opportuniteiten. Belangrijk is een uitgebalanceerd aanbod te creëren waarin je visie verwerkt zit, maar waarmee je ook aan de verwachtingen van de koper voldoet. Daarbij is het aangeraden om te werken met zowel highlights (showpieces), je grootste aanbod, waar je merk voor gekend staat qua product en prijs (core offering), als meer toegankelijke stukken (basics) om het beeld te vervolledigen. Aan de hand van je collectieplan stel je een evenwichtige collectie samen waarbij je binnen jouw aanbod met drie prijssegmenten werkt: low, medium en premium.

Voor de sourcing kan je samenwerken met een fabrikant voor een afgewerkt product of je kan zelf materialen inkopen. Als je naar een stoffenbeurs trekt, is het belangrijk om je hier goed op voor te bereiden. Uiteraard kan je er ook veel inspiratie opdoen. Er zijn ook agenten waarmee je kan samenwerken en je kan ook stoffen laten bedrukken. Test de stalen ook zeker!

Om als startende modeondernemer niet meteen naar de grote beurzen te moeten gaan waar je veelal in grote aantal moet kopen, hebben we ook nog een aantal interessante alternatieven:

 

Bekijk hier het fragment rond alternatieven voor sourcing

Check ook zeker de lijst met duurzame materialen op Close The Loop, inclusief onze nieuwe Close The Loop Planner, want duurzaamheid in de modesector kan al lang niet meer genegeerd worden.

2. Productie

Het allerbelangrijkste is dat je met je productiepartners goede afspraken maakt. Je dient je verwachtingen te verfijnen, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Zorg dat je goed georganiseerd en eenduidig met je plan naar je (potentiële) fabrikant stapt. Check ook goed van tevoren wat deze precies zal aanleveren (inclusief of exclusief verpakking bijvoorbeeld) in welke oplage. De fabrikant is verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole, al is het zeker aangeraden die zelf ook nog te checken.

Creamoda biedt een overzicht van productiepartners.

 

 

3. Verkoop

Om je prijs te bepalen dien je enerzijds de rekenoefening te maken waarbij je je marge bepaalt (zie hierboven). Anderzijds dien je er ook achter te komen wat je product waard is volgens jouw klanten. Dit is dus geen exacte wetenschap, het blijft voor een stuk altijd een inschatting. De gewogen of reële marge wordt bepaald door je inkomsten te delen door je kosten. Daarnaast moet je ook goed nadenken over een soldenstrategie waarbij je prijzen uiteraard gelijkgestemd zijn op alle kanalen.

Bekijk hier het fragment over verkoop

Richt je je tot business-to-business, dan zullen de modeweken voor jou erg belangrijk zijn. Weet dat de minimumkost van 50.000 euro om een modeshow op te zetten zeker niet weggelegd is voor elk merk. Op modemonline.com vind je een kalender met alle beurzen en fashion weeks. Hoe bepaal je waar je moet zijn? Dat is onder meer afhankelijk van de stijl van je product en van wie je precies wil bereiken. Welke beurs trekt welk type buyers aan? Doe die oefening door ernaartoe te gaan en check ook welke merken op welke beurzen staan.  De kostprijs voor een stand op een beurs bedraagt gemiddeld tussen 6.000 en 8.000 euro.

Focus je je op business-to-consumer, dan is het opzetten van een webshop steeds evidenter geworden, al blijft de communicatie er rond wel ontzettend belangrijk. Mensen moeten naar jouw webshop komen en dat heeft investeringen nodig. Denk daarvoor aan de flow van je website, aan SEO en SEA. Het grote voordeel is dat jij je werk kan tonen hoe jij dat wil én rechtstreeks kan voelen welke producten het goed doen en welke niet. Op financieel gebied is investeren in je voorraad en deze correct opvolgen wellicht de grootste uitdaging.

Aan de slag met e-commerce? Lees de do’s en don’ts in onze gids.

4. Marketing

Sales en marketing gaan hand in hand. Zorg dat mensen je product willen kopen. En in de mode zal dat vaak niet zijn omdat ze kleding nodig hebben, maar omdat ze jouw product fantastisch vinden en onderdeel willen worden van jouw verhaal. Ga op zoek naar een community die gelooft in jouw visie en aanpak. Dat kan per collectie anders zijn, maar zorg wel dat er een lijn zit in het geheel. Trek dit ook volledig door, van website tot verpakking

Social media is een zeer sterke tool en moet je zo goed mogelijk proberen in te zetten. Tegenwoordig ontdekken buyers ook via Instagram merken. Social media is er dus niet enkel meer voor B2C. Er zijn verschillende kanalen, al hoef je niet per se overal aanwezig te zijn.

Je eigen pr doen heeft als voordeel dat je zelf je boodschap overbrengt. Samenwerken met een pr-bureau zorgt voor een extra kost, maar zo’n bureaus hebben een groot netwerk en de juiste tools. Je kan ook occasioneel voor een bepaald project een bureau inschakelen.


Wil je de video van begin tot einde bekijken, dan kan dat hier:

Heb je een specifieke vraag en wil je daarover graag in gesprek met een van onze adviseurs?

Contacteer het adviesteam!