De eerste editie van SuperNova zit erop. Van 27 tot en met 30 september werd Het Eilandje in Antwerpen omgetoverd tot een festival waar creativiteit, innovatie en technologie samenkwamen. Liefhebbers konden er een blik werpen op de toekomst van thema’s zoals mobiliteit, werk, duurzaamheid en retail. SuperNova — dat bestond uit onder andere de Conference, Tech Fair, TalentBuzz en Expedition — trok meer dan 35.000 bezoekers. Kon jij er niet bij zijn? Flanders DC vat het festival voor je samen.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

SuperNova Conference

SuperNova Conference © Fille Roelants

Internationale sprekers en 'local heroes' op de Conference

Op donderdag 27 en vrijdag 28 september waren vermaarde sprekers uit verschillende landen afgezakt naar het Antwerpse. Econoom en BBC-journalist Tim Harford mocht SuperNova aftrappen, en legde meteen de lat hoog voor de andere sprekers.

Wat wij ervan opstaken: we hoeven heus niet zo pessimistisch te zijn als het over artificiële intelligentie gaat.

Hij lijkt, in tegenstelling tot heel wat criticasters, niet te vrezen voor een of andere slimme supercomputer die de wereld naar zijn hand zet. Wel gaf Harford een reality check: “Als technologie goedkoop genoeg is om je achterste ermee af te vegen, dan kan je ervan op aan dat het de wereld zal veranderen.”

Een leuke opvolger later die dag was neurowetenschapper Dr. Vivienne Ming, die een nieuw licht wierp op artificiële intelligentie voor de goede zaak. Met haar bedrijf wendt ze machine learning aan om bloot te leggen wat er precies moet gebeuren om mensen met verschillende achtergronden mooie kansen te bieden. “Geld verdienen interesseert me eigenlijk niet: levens verbeteren door middel van technologie, daar doe ik het voor”, zo klonk het.

Vivienne Ming

Vivienne Ming © Fille Roelants

De reality check van de dag werd dan weer voorzien door marketinggoeroe Seth Godin, door vele festivalgangers omschreven als het hoogtepunt van SuperNova. Als er een mantra was dat hij meegaf, dan was het wel ‘durf opvallen’. Een product maken dat het verschil maakt én vertrouwen wint van consumenten. Wie daarvoor terugdeinst, kan misschien terugdenken aan de gebalde uitspraak ‘If failure is not an option, then neither is success’.

Seth Godin

Seth Godin © Fille Roelants

Maar inspiratie was zeker niet alleen te vinden bij de grote namen uit het buitenland. Belgische sprekers zoals Philip Inghelbrecht, bezieler van de muziekdienst Shazam, gaf de alom gekende boodschap mee dat ondernemers uit eigen land de dingen grootser mogen inzien. En dat het een kwestie is van de moeilijke problemen te verhelpen met creatieve, en toch eenvoudige oplossingen. Leuk detail uit zijn talk: Shazam, dat je vandaag gerust mag bestempelen als een succesvolle applicatie, werd ooit door experts omschreven als ‘iets dat onmogelijk is om te ontwikkelen’.

Philip Inghelbrecht

Philip Inghelbrecht © Fille Roelants

Prangende thema’s beleven voor een betere samenleving op de Expedition

In de verschillende paviljoenen van de SuperNova Expedition kon je als bezoeker kennismaken met de toekomst van enkele prangende thema’s. Voor gezondheidszorg van geboorte tot de dood kon je terecht in het Museum aan de Stroom, waar je verschillende innovaties kon beleven. Zo konden we dankzij een VR-bril in het menselijke brein kijken op het moment dat een epileptische aanval plaatsvindt. Dat Belgische ondernemers een neus hebben voor healthcare, is duidelijk.

Ook in VITO’s duurzaamheidspaviljoen viel er vanalles te beleven. TV-persoonlijkheid Lieven Scheire had er zijn eigen ‘clean tech show’, waar hij het had over klimaatverandering, hernieuwbare energie, duurzaam omgaan met grondstoffen, water en mobiliteit. Natuurlijk had hij het ook over de resultaten van de Vlaamse luchtkwaliteit, het onderzoek van Curieuzeneuzen.

Stof tot nadenken, want niet minder dan 150.000 mensen leven in een te hoge luchtverontreiniging.

Gelukkig kon je tijdens Scheires talk troost vinden in een heerlijk kopje koffie, ge(s)maakt volgens de regels van de circulaire economie. Anders gezegd: koffiegruis hoef je niet weg te gooien, je kan er gewoon een nieuwe cappuccino mee maken! Wordt dat de echte definitie van creativiteit? Producten opnieuw gebruiken en zo goed mogelijk inzetten in de economie? We zijn benieuwd!

SuperNova Expedition

SuperNova Expedition © Fille Roelants

Interessant is het feit dat verschillende start-ups en groeibedrijven zich achter de doelstelling van een mooiere en schonere samenleving hebben geschaard. Op de SuperNova Expedition kon je gezellig rondrijden met een compacte elektrische wagen, die niet alleen milieuvriendelijk is maar manoeuvreren in het Antwerpse nét wat handiger maakt. In Brussel al bekend, en nu ook in Antwerpen geliefd zijn de elektrische fietsen van Cowboy. Het brein erachter is het oorspronkelijke Take Eat Easy founding team, dat de netelige mobiliteitskwestie in ons land wil aanpakken. Het zwarte en gladde design bewijst bovendien dat het imago van de elektrische fiets als ‘saai vervoersmiddel voor de oma’ een stille dood is gestorven.

Biro, compacte elektrische wagen

Biro, compacte elektrische wagen © Fille Roelants

Conclusie: met creativiteit maken we het verschil

Tijdens de Conference en de Tech Fair kon vooral de bedrijfswereld inspiratie opdoen om vandaag relevant te zijn voor de wereld van morgen. Tijdens het weekend opende SuperNova dan weer haar deuren voor het grote publiek, waar jong en minder jong niet op hun honger bleven zitten.

Maar als er één ding is dat de absolute rode draad vormde van het festival, dan is het wel dat creativiteit als vaardigheid van onschatbare waarde is. Ja, technologie veegt vandaag al verschillende jobs van de kaart. Maar anderzijds schept disruptie ook verschillende nieuwe jobs.

Laten we dan ook niet vergeten dat de toegevoegde waarde van het humane aspect niet te onderschatten valt.

Wie er als organisatie in slaagt om repetitieve taken te automatiseren, kan zich net meer profileren als menselijk bedrijf. Seth Godin hamerde er ook op: behandel je klanten als mensen van vlees en bloed, dat is vandaag de dag van onschatbare waarde.

Bekijk hier ook de eerste aftermovie van SuperNova! © Yondr, Prettyfly en Slash9

Bekijk hier ook de tweede aftermovie van SuperNova! © Yondr, Prettyfly en Slash9

Meer foto's van het festival vind je op de Facebookpagina van SuperNova.