Elk jaar trekken zo’n 15.000 geeks, entrepreneurs en marketeers van over de hele wereld naar Amsterdam voor The Next Web Conference. TNW is hét evenement waar innovatieve ondernemers en thought leaders in technologie en digitale media hun visie delen op de toekomst. Wij vatten enkele thema’s voor jullie samen.

Stop fake productivity

Elke dag moet je als ondernemer of start-up moeilijke beslissingen nemen. En hoe groter je wordt, hoe meer vragen er opduiken. Strategisch bouwen aan een bedrijfscultuur met een gemeenschappelijk gevoel voor het doel en de missie zal het beantwoorden van die vragen vergemakkelijken en je tijd, onzekerheid en verdeeldheid besparen.

Sta ook stil bij je goals op korte en lange termijn. Schrijf ze uit, zowel elk kwartaal als dagelijks. Hang ze op en vink ze af of annoteer. Laat je niet afleiden door stoorzenders. (Nick Grossman, GM Union Square Ventures)

Nick Grossman - purpose, mission & strategy

Nick Grossman - purpose, mission & strategy

Nick Grossman - visualiseer je goals

Nick Grossman - visualiseer je goals

Fake productivity is overal en vreet aan onze tijd, energie en aandacht. Slimme UX-technologieën hebben ervoor gezorgd dat we verslingerd zijn aan de user interfaces van bijvoorbeeld e-mail. Maar wat is het echte doel tegen het einde van je werkdag? Een lege inbox? Verwar short-term rewards niet met long-term goals.

Ook multitasking is fake productivity. In feite switchen we telkens tussen micro-tasks, en dat switchen komt ons duur te staan. Het duurt zo’n 25 minuten voor je terug up-to-speed bent nadat je jezelf onderbroken had. 

Maak een ‘not-to-do’-lijstje met zaken die je niet vooruit helpen. Leer duidelijk neen zeggen. Soms gaat productiviteit over wat je niét doet. (Jocelyn K. Glei, auteur van Unsubscribe)

Jocelyn K. Glei - Fake productivity

Jocelyn K. Glei - Fake productivity

Jocelyn K. Glei - Busy work

Jocelyn K. Glei - Busy work

Growth hacking for all

De toekomst is aan de digital creators die te werk gaan als growth hackers. Dus eerst concepten schetsen, visualiseren op het juiste format (mobile) en dan produceren en regelmatig meten en bijschaven. (Albertine Piels, Hackastory)

Voor start-ups die zich specialiseren in een bepaalde niche zijn er in de toekomst massa's opportuniteiten. Denk aan een e-shop met enkel sokken, customized witte hemden of bamboe T-shirts. (Kevin Rose, Investor & product designer)

Brian Halligan, co-founder en CEO van Hubspot

Brian Halligan, co-founder en CEO van Hubspot

Scaling is harder than starting. Nu technologieën en consumentengedrag steeds verder evolueren, is het moeilijk voor ondernemers en marketeers om de juiste beslissingen te nemen. De tips van Brian Halligan, co-founder en CEO van Hubspot:

  • Kies je goal, bepaal je niche. Start-ups die of overeating, not starvation.
  • Be bold but stick to the plan. Een koerswijziging komt je als scale-up duur te staan.
  • Omring je met de juiste mensen. Culture is key for scaling.
  • Pràten met je klanten werkt verhelderend. We staren ons tegenwoordig te veel blind op digital data.

De augmented sky is the limit

Nieuwe technologieën als artificial intelligence, augmented/virtual reality en brain-computer interface bieden nieuwe mogelijkheden aan het creatieproces. Professioneel muziek of films creëren wordt zo een koud kunstje. Budget en infrastructuur spelen minder mee, je idee zelf is doorslaggevend. (Taryn Southern, YouTube content creator)

DJ Hardwell gebruikt graag technologische innovaties om online followers te servicen. Bijvoorbeeld 360° live event streaming of Facebook chat bots die FAQ’s en tickets afhandelen. Want als ondernemer/artiest hou je graag zoveel mogelijk tijd over voor je creatieve proces. 

"You have to say no to some opportunities to say yes to priorities."

Jocelyn K. Glei,

auteur van Unsubscribe

Conclusie

We denken tegenwoordig te snel dat we niet veel meer weten. Dat de wereld 1000% veranderd is op een paar jaar tijd. Dat millenials radicaal anders zijn dan vorige generaties. Dat we alles opnieuw moeten uitvinden.

De waarheid is minder extreem: technologie kan veel faciliteren en creatieve ondernemers moeten er zeker gebruik van maken. Maar de basis blijft je eigen idee, visie en goals. Dus leg zelf de road map uit en laat je niet afleiden door de (technologische) mogelijkheden. Want de toekomst biedt meer dan ooit enorme opportuniteiten.