In 2010 richtte Timothy Vanherberghen samen met enkele medestudenten een eigen gamestudio op. Triangle Factory focust zich voornamelijk op mobile, VR- en AR-projecten in de entertainment- en bedrijfswereld. Hun grote doorbraak kwam er in 2017 toen ze samen met productiehuis Panenka en VRT de succesvolle game Switch lanceerden. Op ons Lab over financiering in de gamingindustrie vertelde Timothy hoe Triangle Factory een rendabele gamingstudio is geworden. Zijn beste tips ontdek je hier.

Timothy Vanherberghen © Simon Gryspeert

Timothy Vanherberghen © Simon Gryspeert

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

1. Differentieer in je klantengroepen

Een goede strategie is noodzakelijk als je als gamestudio rendabel wil zijn. “In de eerste twee jaar van ons bestaan waren het VAF/Gamefonds en andere mogelijke subsidies er nog niet”, vertelt Timothy. Voor hen was en is een strategie dus noodzakelijk om hun voortbestaan te garanderen, want in de gamingindustrie is de concurrentie hard. “We combineren opdrachten voor klanten die gametechnologie gebruiken voor entertainment- en bedrijfsdoeleinden. Daarnaast werken we aan onze eigen projecten. Dat is enkel mogelijk met de inkomsten van de projecten die we voor onze klanten maken. Bovendien halen we uit die projecten heel wat kennis en kunde die we dan in ons eigen werk kunnen gebruiken. Daarom is het belangrijk om ook tijd te investeren in het uitbouwen van je netwerk.

2. Zoek uit waar je zwaktes liggen

“Een goed businessplan is belangrijk”, zegt Timothy. “Een SWOT-analyse maken is misschien cliché, maar als gamedeveloper is het toch goed om na te denken over je sterktes, zwaktes, bedreigingen en opportuniteiten. Verder moet je weten dat zo’n analyse verandert doorheen de jaren. Zo hebben wij meer credibiliteit in vergelijking met vroeger. En onze opportuniteiten zijn ook veranderd sinds de komst van VR en AR. Qua zwaktes denk ik dat die voor elke gamestudio dezelfde zullen zijn: financiën en wetgeving zijn niet onze sterkste kant. Kortom: weet dat je strategie naar de toekomst toe zal veranderen. In de gamingindustrie volgen evoluties elkaar snel op en als je dan niet mee bent, kan je in de problemen geraken.”

Crash Town, Triangle Factory

Crash Town, Triangle Factory

3. Durf te experimenteren met je verkooptactiek

Volgens Timothy zijn er twee mogelijkheden om klanten te werven: “Enerzijds kan je werken met agencies. Zij slaan een brug tussen jouw bedrijf en een klant. In het begin kunnen ze je zeker helpen met hun groot netwerk, maar weet wel dat hetgeen jij krijgt waarschijnlijk maar de helft zal zijn van wat de klant betaald heeft. Hoewel ik er geen voorstander van ben, raad ik het zeker niet af. Anderzijds kan je ook zelf naar bedrijven gaan met een idee. Daarom zeg ik ook altijd 'Be bold: durf op mensen af te stappen!' Bedrijven hebben niet de nodige kennis die jij als gamedeveloper wel hebt, over hoe ze VR of AR kunnen gebruiken en wat voor soort producten je ermee kunt maken. Maak hiervoor dan bijvoorbeeld een klein prototype. Dat kan je helpen om de klant te overtuigen om met jou in zee te gaan.”

4. Zorg voor een goede marketing

Een goede marketingstrategie is belangrijk om je game aan de man te brengen. “De meeste gamedevelopers zijn geen krak in marketing. Daarom is het aangeraden om te werken met een uitgever, investeerder of co-producer die daar wel verstand van heeft. Zij kunnen dan voor jouw game een strategie ontwikkelen. Belangrijk om te weten is dat je marketingbudget voor een game waarschijnlijk gelijk is aan wat je erin geïnvesteerd hebt om het te maken. Dus als je een half miljoen nodig had om een game te maken, heb je ook een half miljoen nodig om het in de markt te zetten.”

5. Werk samen

“Het is ook interessant om samen te werken. Door mee te werken aan coproducties kan je de kosten verdelen zodat niet alles op jouw schouders komt. Als gamestudio kan je dan volledig focussen op het ontwikkelen van een game. Zo was Switch een co-productie met Panenka en VRT. Iedereen kon zich toeleggen op zijn eigen expertise. De VRT heeft de rol van marketeer op zich genomen, Panenka de rol van content producer en wijzelf de rol van gamedeveloper.”

Switch, Triangle Factory

Switch, Triangle Factory

6. Vind een goede accountant

“Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om een goede accountant te vinden. Een accountant helpt je met het financiële plaatje en hoewel het meestal niet zo’n makkelijke materie is om te begrijpen, raad ik je toch aan om dat om z’n minst te proberen.” Daarmee wil Timothy niet zeggen dat iedereen het moet begrijpen, maar als minstens één persoon weet wat je accountant doet en hoe het bedrijf ervoor staat, is het goed. “Bij mij moeten mensen niet aankomen met het argument dat een accountant te veel geld kost, want een goede accountant verdient zichzelf terug.”

Yet, Seti Go!, Triangle Factory

Yet, Seti Go!, Triangle Factory

7. Vraag om hulp

Volgens Timothy moet je niet bang zijn om hulp te vragen: “Als gamestudio zijn er veel organisaties waarop je kan rekenen voor subsidies. De laatste jaren zijn er veel mogelijkheden bijgekomen, zoals het VAF/Gamefonds en FLEGA. Daarnaast is Flanders DC ook de gamingindustrie beginnen ondersteunen en die steun voelen we echt. Het is ook belangrijk om te weten dat elk begin moeilijk is, zeker de eerste drie tot vijf jaar. Maar op een gegeven moment groeit je credibiliteit als gamestudio en zullen er leuke projecten op je pad komen. Geef dus nooit op en blijf aan die strategie werken, zo kom je er wel!”