Als modemerk kan je ervoor kiezen om je collecties aan te bieden via online business-to-business (B2B)-platformen. Deze platformen verkopen niet rechtstreeks aan de consument, maar fungeren als een digitale showroom voor buyers. In dit webinar gaat Raïssa Verhaeghe van RAVER dieper in op deze vorm van verkoop.

Raïssa Verhaeghe is oprichter van RAVER, een bedrijf gespecialiseerd in brand en business development voor modemerken, en werkte onder meer voor Veronique Branquinho, Ann Demeulemeester, Raf Simons en Delvaux. 

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Transformatie van de B2B-sales in de mode-industrie: een overzicht

Raïssa licht grafieken toe uit een recent rapport van McKinsey & Company, die aantonen hoe COVID-19 de B2B-sales voor altijd heeft gewijzigd. Op welke manier kan je de beste keuze maken in de overload van B2B-platformen? Wat zijn de meest belangrijke spelers en hoe verloopt het proces van fysiek naar digitaal precies?

Verkopen via een digitale showroom: ransformatie van de B2B-sales

Inzichtrijke grafieken

Raïssa overloopt grafieken uit een recent rapport van McKinsey & Company, die verschillende inzichten geven in B2B-sales. Zowel B2B-verkopers als kopers verkiezen de nieuwe digitale realiteit. Veiligheid, snelheid en comfort zijn er de belangrijkste redenen voor. Ook het besparen van reiskosten speelt een belangrijke rol. Enkel om nieuwe leveranciers en merken te ontdekken wordt persoonlijk contact verkozen. Uit de cijfers blijkt verder dat buyers bereid zijn grote budgetten uit te geven via een remote self-service. Het koopproces op afstand wordt dan ook omarmd door bestaande klanten én nieuwe prospects. Er heeft zich een duidelijke shift voorgedaan van het traditionele model naar het digitale model, en daarbij is videocall het absolute verkozen communicatiemedium. Bedrijven verwachten dat deze veranderingen blijvend zijn en zien vooral veel positieve opportuniteiten. ​

Verkopen via een digitale showroom: acht inzichtrijke grafieken

Enkele bedenkingen

Digitaal is hier om te blijven, maar Raïssa ziet de grootste waarde in het omnichannel-contact. De nood aan ‘touch & feel’ van stoffen en producten zal belangrijk blijven. SS21 zal een duidelijke parameter zijn voor het succes van digitale verkoop en zal een realistischer beeld kunnen scheppen. In het digitale kopen en verkopen zal een duidelijke merkidentiteit ook enorm aan belang groeien. Content is king en retailers zullen hier meer op moeten inzetten als ze succesvol op deze platformen naar voren geschoven willen worden. Op de vraag of commerciële jobs nog nuttig zullen zijn nu elke retailer kan gaan klikken in een digitale showroom is Raïssa’s antwoord volmondig ja. Commerciële begeleiding en knowhow blijven essentieel, ook bij digitale verkoop.

Verkopen via een digtale showroom: enkele bedenkingen

Voor- en nadelen van digitale platforms

Belangrijke waarneembare voordelen van digitale platformen zijn de gebruiksvriendelijkheid, het brede zicht op de collectie en de producten en de mogelijkheid tot het uitbreiden van partnerships. Nadelen zijn de grote workload, het gebrek aan standaardisering, angst voor copycats, de kosten en het feit dat er nog steeds alternatieven zijn. Raïssa deelt ook de rechtstreekse feedback van zowel merken als retailers. 

Verkopen via een digitale showroom: voor- en nadelen

Hoe vind je het beste platform voor jouw merk?

Er wordt een nuttige checklist gedeeld die je als merk best even doorloopt als introspectie. Daarna volgt een checklist om de kwaliteiten van de mogelijke platformen te wikken en wegen. Wat sowieso een must is, is om bij de platformen demo’s te boeken en zo al een belangrijke kwalitatieve vergelijking te maken. Er wordt ook dieper ingegaan op de verschillende platformen op de markt. Zo zijn er the usual suspects Joor, Ordre, Nuorder en Le New Black. Andere spelers zoals Itsperfect, Fashion Cloud en Playologie komen ook aan bod en er wordt afgesloten met andere oplossingen zoals Shopify, Prestashop, Bigcommerce en Whoocommerce. 

Verkopen via een digitale showroom: het beste platform voor jouw merk

Proces van het fysieke naar het digitale

Bij de overstap van fysiek naar digitaal moet je goed nadenken over timing, maak dus zeker een retroplanning op. Beeld en video zijn enorm belangrijk, wees dus ook bereid hier tijd én geld in te investeren.

Verkopen via een digitale showroom: van het fysieke naar het digitale

Q&A

In de vragenronde kwamen er heel veel interessante vragen aan bod. Wat zijn de grote platforms voor België? Welk zijn de alternatieven voor digitale platforms als je in de start-upfase zit? Welke extra visibiliteit geven digitale platformen? Raïssa geeft in deze vragenronde ook de gouden tip om Modemonline te ontdekken, een platform dat je een overzicht geeft van agenten, multilabel showrooms en meer.

Verkopen via een digitale showroom: Q&A