Wie zijn onze ondernemers eigenlijk? Wat zijn hun drijfveren? Op welke manier hebben ze impact op hun omgeving en op de maatschappij in het algemeen? We zochten én vonden de antwoorden op deze vragen.

De aanleiding

Uit onderzoek blijkt dat het imago van onze ondernemers heel wat lager scoort in Vlaanderen in vergelijking met de regio’s rondom ons. Daarom zijn we een tijdje terug het eerste wetenschappelijke onderzoek gestart naar de drijfveren en de maatschappelijke impact van onze ondernemers, in samenwerking met Vlerick en onze partners van Agentschap Innoveren & Ondernemen, UNIZO en Voka.

Bekijk hier het filmpje over de impact van onze ondernemers in cijfers.

De conclusies

Samen met Vlerick pijlden we naar de drijfveren bij 162 Vlaamse ondernemers. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de Vlaamse ondernemers onderneemt om maatschappelijke impact te hebben. Zo hebben de ondernemers een impact op onze héle samenleving.

Het volledige rapport kan je hier bekijken, maar dit zijn alvast de voornaamste resultaten:

  • Bij bijna 50% van onze ondernemers staat maatschappelijke verbetering in de missie vervat.
  • 60% kiest voor duurzame leveranciers.
  • 81% steunt een maatschappelijke organisatie.

De zes types ondernemers

Er blijken zes verschillende types van ondernemers te bestaan in Vlaanderen:

  • De Maker: staat voor kwaliteit en authenticiteit
  • De Inspirator: staat voor creativiteit en passie
  • De Vernieuwer: staat voor vernieuwing en verbetering
  • De Connector: hecht vooral belang aan een sociaal netwerk en persoonlijk contact
  • De Mentor: staat voor kennis doorgeven en ontwikkeling
  • De Realisator: staat voor efficiëntie en optimalisatie

Je kan hier een vereenvoudigde versie van de test doen en zo ontdekken welk type ondernemer jij bent.

Ondernemers voor iedereen

Het gevolg van dit onderzoek resulteerde in een nieuwe campagne Ondernemers ondernemen voor iedereen, die de komende jaren zal lopen en uit verschillende luiken zal bestaan. Zo is er een nieuw tv-programma gepland en staat er een reeks van events in onze grote steden op het programma. De kern van de campagne is de website waar we de ondernemers eindelijk de aandacht geven die ze verdienen. Ontdek zelf de geschreven verhalen en de videoportretten op ondernemersvooriedereen.be en laat je verrassen.