Tim Van Aelst is de oprichter en creative director van het Antwerpse tv-productiehuis Shelter, dat met programma’s als Benidorm Bastards, Wat Als? en Safety First al verschillende nationale en internationale prijzen won. Hoe runt Tim zijn bedrijf en wat is zijn sleutel tot succesvol ondernemerschap? 

“Een goed team is een combinatie van passie, plezier en discipline. Mensen denken vaak dat wij onze programma’s met een dikke joint op café bedenken. Helemaal niet. Onze ideeën ontstaan tussen negen en vijf op kantoor.”

Zeg niet ondernemer of tv-maker tegen Tim Van Aelst. Zelf hoort hij liever showrunner. “Eigenlijk heb ik twee petjes op. Enerzijds ben ik ‘de baas’ en verantwoordelijk voor de hele boîte: personeel, locaties, budgetten,… En anderzijds ben ik als creatief directeur de spil van elk programma. Ik zit mee in de redactie om te brainstormen over ideeën en om een programma inhoud te geven. Ik sta op de set als regisseur en ik zit ook in de coulissen bij de montage. Maar alles is teamwork. Ik omring me altijd met heel straffe mensen. Alleen werken, dat kan ik niet. Ik heb die connectie met een ploeg nodig.”

België is een kleine tv-markt, zeker voor comedy. Maar dat betekent volgens Tim Van Aelst niet dat er geen plaats is voor nieuwkomers. Integendeel. “Dit is geen makkelijke business. Talent is moeilijk te vinden en je kan het vak maar op een beperkt aantal plaatsen leren. Niet zoals in Amerika, waar op elke hoek van de straat een schrijver of producer woont. Maar ik ben heel positief als ik zie hoe we er in Vlaanderen toch in slagen om op die kleinschalige markt geweldige dingen te maken. Programma’s die bovendien internationaal erg gegeerd zijn. De tijd dat België niets voorstelde, is al lang voorbij.”

“Wij leggen elke fase, van script tot afgewerkt product, aan een testpubliek voor. Gevoel zit altijd juist.”

De sleutel tot succes is volgens Tim Van Aelst een combinatie van passie, discipline… en fouten maken. “Zeker als beginner mag je geen schroom hebben om af en toe eens iets slechts te maken. Je leert het meest uit je fouten. En geloof me, ik heb er veel gemaakt. Dat kost natuurlijk tijd en geld, maar ik zal in de eerste plaats altijd kiezen voor inhoud. Een programma als M!LF kan ik nu geen twee minuten meer bekijken. Maar we hebben er wel enorm veel van geleerd.”  

De cast van het tv-programma Wat Als van productiehuis Shelter

“Sta open voor feedback en blijf zoeken naar het sleuteltje. Niemand heeft de waarheid in pacht. Twijfelen is dik OK, zolang je uiteindelijk maar de knoop doorhakt.”

“Ik ben een fervent voorstander van lef en geloven in wat je doet. Met hart en ziel werken, en daar plezier aan beleven. Maar vaak onderschatten starters het belang van ervaring. Een van de valkuilen in deze business is onbevangen zijn en te snel op kop willen rijden. Je kan beter eerst in de schaduw de nodige ervaring opbouwen. Tevreden zijn met kleine dingen.”

 

Al wil hij daarmee niet gezegd hebben dat je als ondernemer of tv-maker je gevoel niet mag volgen. Integendeel. “Alles wat wij maken, vertrekt vanuit het hart. Maar je moet er natuurlijk wel je gezond verstand bijhouden. Het ideale plaatje is een goede balans. Als je alleen maar je gevoel volgt, word je zweverig… en binnen de kortste keren afgezet. Maar als je alleen op je verstand afgaat, dan kill je alle creativiteit. Ik ben al vaak in de problemen geraakt door alleen op mijn gut feeling te vertrouwen, maar dat heeft ook al veel goede ideeën opgeleverd. Mijn raad: volg je gevoel, go nuts! Maar blijf leergierig en wees niet te snel overtuigd van je eigen gelijk. Je moet altijd openstaan voor feedback. Als niemand van je vrienden enthousiast is over je idee en ze allemaal zeggen dat het niet werkt, blijf er dan niet blindelings aan vastklampen. Je publiek liegt nooit.”