Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
22 november 2022
4 minuten leestijd
Maison&Objet
Flanders DC neemt in het kader van Belgium is Design jaarlijks deel aan twee beurzen: de januari-editie van Maison&Objet in Parijs en de Salone Satellite in Milaan. Terwijl Maison&Objet een echte verkoopbeurs is voor retailklanten, agenten en geïnteresseerden uit de projectmarkt, is de Salone Satellite de plaats om prototypes te tonen en wordt er vooral gemikt op fabrikanten om die in productie te nemen. We vroegen Katrijn Respeel van Fabric Fabrik en Tim Somers van de gelijknamige studio naar de reden waarom ze deelnamen, hoe alles verliep en wat de uiteindelijke resultaten waren.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Elk jaar lanceert Flanders DC een oproep voor deelname aan Maison&Objet. Aan de kandidaat-deelnemers vragen we een dossier in te sturen dat wordt beoordeeld door een onafhankelijke jury. We vragen informatie over het merk, het businessplan, de internationale strategie en het type contacten dat wordt beoogd. Verder peilen we naar de producten en hun mogelijk succes, productiecapaciteit, waarom dit product geschikt zou zijn voor Maison&Objet en de motivatie voor deelname. Kortom: is de deelnemer klaar voor de internationale markt?
De objecten van Katrijn Respeel, die ze naar buiten brengt onder de naam Fabric Fabrik, situeren zich tussen kunst en design. Speelse en kleurrijke ontwerpen, waarvoor ze inspiratie haalt uit het dagelijkse leven, worden omgezet in levendige, kleurrijke tapijten. Alles wordt getuft met de hand en afgewerkt in haar atelier in Gent. Het getuigt van commercieel inzicht dat ze ook workshops organiseert en toeleverancier is van materiaal voor het handtuften.
Met haar deelname aan Maison&Objet wilde Katrijn in eerste instantie winkels vinden. Hoewel ze die niet meteen bereikt heeft, was er onder meer interesse van een Zwitsers bedrijf om een collectie uit te brengen en van een belangrijke museumshop. Hoewel de resultaten eerder beperkt bleven, was de beurs toch een succes, door particuliere bestellingen én een belangrijke opdracht. Allemaal klanten die haar werk hebben gezien op de beurs, en die achteraf een bestelling plaatsten.
Deze beursdeelname kwam vrij snel na de opstart van Fabric Fabrik, maar kwam volgens Katrijn op het perfecte moment. Het heeft haar verplicht heel snel te professionaliseren. Katrijn heeft beseft dat ze op de beurs zelf de leads meer moet concretiseren. Ze heeft veel geleerd van de andere deelnemers, en hoe die het aanpakten. Ze heeft haar communicatie ook herbekeken: nieuwe foto’s, een nieuwe website en een nieuwe marketingstrategie.
Intussen ligt het werk van Fabric Fabrik in enkele winkels, maar vooral de webshop is een succes. Ze staat met haar producten ook op het digitale platform van Maison&Objet.
Voor een eerste deelname was Katrijn dus wel tevreden, al was door de coronacrisis het aantal bezoekers van de beurs wel wat minder dan normaal. In de toekomst plant ze ook deelnames aan enkele kleinere beurzen in binnen- en buitenland.
Salone Satellite is het deel van de Salone del Mobile in Milaan dat is voorbehouden aan ontwerpers tot 35 jaar. Wie wil deelnemen stuurt zijn kandidatuur niet naar Flanders DC, maar rechtstreeks naar de organisator, die een jury vraagt de dossiers te bekijken. Wij vragen de kandidaten om ons op de hoogte te brengen van hun kandidatuur, en wanneer ontwerpers geselecteerd worden, krijgen ze het aanbod om op de groepsstand van Belgium is Design te staan. Wat is het voordeel voor de ontwerper? Die betaalt de gewone deelnameprijs, maar krijgt er een ingerichte stand, professionele communicatie door een internationaal persbureau en gratis transport bovenop.
Studio Tim Somers is een meubelstudio die zich richt op het creëren van unieke en handgemaakte stukken. De projecten zijn een combinatie van functionaliteit en artistieke inzichten binnen het ambacht van houtbewerking. Alle projecten worden met de hand gemaakt, met veel aandacht voor precisie en passie, wat resulteert in een duurzaam eindresultaat. De productie is verdeeld in een vaste collectie en opdrachten op aanvraag. Dat kan variëren van meubels tot vaste objecten binnen een ruimte.
De verwachtingen van Tim lagen vooral in het creëren van publiciteit voor zijn studio, niet zozeer naar verkoop. Samenwerkingen met bedrijven waren ook een doel. Wat pers en media betreft, is dat zeker voor 75% ingelost, al had hij iets meer reactie verwacht van de binnenlandse pers. Eind september verscheen zijn stoel trouwens in het Franse magazine Traits D’co.
Wat waren de concrete resultaten? De meubels die in Milaan stonden werden verkocht aan een winkel in Diest. Een Roemeense galerie heeft Tim gecontacteerd om tentoon te stellen in 2023 in het kader van de culturele hoofdstad Timisoara. Een vraag om te exposeren tijdens een designweek in Venetië heeft hij afgewezen. Zeker interessant is een project met iemand die in India een houtzagerij voor palmhout wil openen en die de houtsoort door samenwerking met enkele ontwerpers wil promoten. En er komt een verkooppunt in Parijs.
Veel van de contacten en resultaten hangen van de ontwerpers zelf af. Tijdens de Salone del Mobile en de Design Week kun je zelf op stap om mensen te contacteren. Zo nam Tim contact op met Vaarni, een Fins meubelbedrijf. En al stelde hij niet tentoon op Isola Design, toch kan hij via die organisatie deelnemen aan de Dutch Design Week.
Heeft hij iets geleerd uit zijn eerste deelname? Zijn stoel viel vooral in de smaak van galeries, terwijl zijn krukje eerder voor de particuliere markt geschikt lijkt. Door in de stad rond te lopen en er de galeries te bezoeken, werd het hem duidelijk dat hij experimenteler mag gaan, meer gewaagdere stukken dan zijn krukje. In die richting denkt hij dan ook te evolueren.
Wat andere ontwerpers, net als Tim, ook aanhaalden bij hun deelname, is dat enkel en alleen het feit dat je op de Salone Satellite aanwezig bent, je een zeker sérieux geeft. Tim merkte onmiddellijk een groeiend aantal volgers op Instagram op. Dat werd hem duidelijk uit de vele reacties op zijn post met het nieuwe werk dat hij op de Contemporary Design Market toonde. Door al die extra aandacht word je achteraf gecontacteerd door mensen die niet in Milaan geweest zijn, maar die enkel je naam hebben zien verschijnen in de media. Ook daar volgen nieuwe opdrachten uit.
Wil jij als designer of designbedrijf ook deelnemen aan Maison&Objet of aan de Milan Design Week? Check de agenda op onze site of neem contact met ons op!
Cookies opgeslagen