Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
15 oktober 2021
5 minuten leestijd
“Wat neem je mee uit de coronacrisis?” Deze vraag stelden wij aan een aantal ondernemers uit de creatieve sector. Hoe heeft de coronacrisis hun bedrijf veranderd? Wat hebben ze geleerd? Waarop willen ze meer inzetten? Junes Bazouz van streetartcollectief Treepack, Kurt De Vlieghere van branding agency SKINN, Raphaële Lenseigne van schoenenlabel Adult en Leen Janssens van architectenbureau Groep III vertellen hun verhaal.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Treepack is gespecialiseerd in muurschilderingen en streetartprojecten, dat hiervoor beroep doet op een netwerk van kunstenaars. Het collectief werd in 2016 opgericht door Junes Bazouz.
“Ik kan wel stellen dat corona een positieve invloed heeft gehad op Treepack. Online meetings zijn echt ingeburgerd geraakt, en dat juichen we alleen maar toe. Voor de coronacrisis stonden veel van onze (potentiële) klanten hier niet voor open. Nu kunnen we makkelijk zes tot acht online calls per dag inplannen, terwijl we ons vroeger moesten beperken tot twee fysieke meetings. Dat levert een enorme tijdswinst op.
Met Treepack werken we zowel voor de privé- als publieke sector, waarbij 70% van onze klanten steden en gemeenten zijn. Tijdens de coronacrisis waren zij op zoek naar coronaproof initiatieven die geannuleerde events konden vervangen. Vele van hen hebben geïnvesteerd in de publieke ruimte, waarbij onze streetartroutes een mooi alternatief vormden. We hebben ook zelf steden en gemeentes aangesproken om beroep te doen op Treepack. Dat heeft ons een enorme boost gegeven. Op een gegeven moment konden we het aantal opdrachten niet meer bijhouden. De afgelopen twee jaar zijn we van drie naar zeven medewerkers gegroeid. Daarnaast hebben we ook meer ingezet op lokaal talent. Voorheen werkten we vaak met internationale kunstenaars, maar die konden we in volle coronacrisis niet laten overvliegen.
Aan elk nadeel is een voordeel verbonden, tenminste als je een open geest hebt en creatief bent. Ik heb geleerd om in zo’n situatie een stap terug te zetten, alles even te laten bezinken en dan actie te ondernemen. Ik ben drie keer zo hard gaan werken. Als een bezetene heb ik me op mijn werk gestort. Daar pluk ik nu de vruchten van. Het gevolg van de coronacrisis is volgens mij ook dat bedrijven die niet relevant of flexibel waren, niet meer zullen bestaan.”
SKINN is een branding agency, dat merken bouwt of bestaande laat herleven. Het werd opgericht door Kurt De Vlieghere en telt meer dan 40 medewerkers.
“De coronacrisis heeft stopping power gehad. Je kreeg als ondernemer de indruk dat je alles moest herbekijken, omdat je het gevoel had dat alles ging veranderen, maar dat blijkt nu eigenlijk niet zo extreem te zijn. Ik zie de grootste impact op het vlak van menselijk kapitaal. Dit atypische moment heeft mensen atypische beslissingen doen maken. Heel wat mensen beleefden een ‘nu of nooit’-moment en beslisten om het over een andere boeg te gooien. Dat heeft een negatieve impact op onze sector, want er verdwijnt maturiteit en kennis.
SKINN is tijdens de coronacrisis gegroeid, maar minder dan voorzien. We hebben onrechtstreeks geleden onder de verlamming van de economie die we voelden bij onze klanten. Na enkele maanden crisis investeerden plots wel veel corporate holdings en bedrijven met een complexe merkarchitectuur in merkoptimalisatie. Ik zie een duidelijke shift in onze services naar nog meer strategisch werk dan voor de coronacrisis. Daar waar andere klanten terughoudend waren en minder budget voor branding bleken te hebben, maakten deze opdrachten dat voor een stuk goed.
Er is meer rotatie binnen het bedrijf en dat is nieuw voor mij. Daar moet ik aan wennen. Mijn relativeringsvermogen heeft daardoor een belangrijke boost gekregen. Ik ben gegroeid als ondernemer, omdat ik met meer aspecten van het ondernemen intenser geconfronteerd ben geweest de afgelopen jaren. Deels door de groei dus, maar ook deels door de coronacrisis. De uitdaging bestaat erin om het talent dat we hebben te houden, te verbeteren en aan te vullen met mensen die de hoge verwachtingen van onze klanten daadwerkelijk kunnen invullen. Ik ga meer inzetten op het uitbouwen van een matuur team. We werken hiervoor aan een duidelijk hr-beleid, waarbij wellbeing een belangrijk aspect wordt.
Corona bracht ook opportuniteiten met zich mee. Mensen durven nu veel meer. Vroeger moest ik klanten veel meer overtuigen om te kiezen voor verandering, terwijl ze daar nu veel ontvankelijker voor zijn. De algemene mindset is die van de verandering. Onze klanten waren voor corona veel meer behoudsgezind, terwijl we nu de vraag en mogelijkheid krijgen om de dingen anders aan te pakken. Daar kan je als creatief ondernemer alleen maar enthousiast van worden.”
Genderinclusief schoenenlabel Adult werd in 2017 opgericht door Raphaële Lenseigne, die afstudeerde aan de Antwerpse Modeacademie.
“Ons schoenenlabel functioneerde oorspronkelijk volgens het klassieke modebedrijfssysteem. Wij ontwerpen schoenen, die nadien door een fabriek in Italië werden geproduceerd. Toen het land op slot ging, sloot onze fabriek maandenlang, wat uiteindelijk betekende dat we niets meer meer konden verkopen. Aangezien wij nog volop in ontwikkeling waren, leek het ons niet realistisch om in de context van een wereldwijde economische crisis op zoek te gaan naar een andere leverancier. Mijn liefde voor mode komt voort uit een diepe interesse voor het ambacht, dus besloot ik om onze productie van handgemaakte, lederen schoenen naar Antwerpen te verhuizen.
Wat ik hieruit heb geleerd, is dat je snel moet handelen, én dat je je niet moet laten intimideren door hoe ‘ambitieus’ (of ‘onrealistisch’ volgens anderen) een project ook mag lijken. Volgens mij heeft de coronacrisis de substantiële incoherentie in het hedendaagse landschap van de high-end mode aan het licht gebracht, waarbij merken een zogenaamd ‘uitzonderlijke identiteit’ verkopen, zonder zich voldoende bezig te houden met de ontwikkeling van hun producten. Ik heb ook geleerd dat oefening en geduld essentieel zijn. Toen we de productie naar Antwerpen verhuisden, kwam er heel wat trial-and-error bij kijken. Maar dat hoorde er gewoon bij, tenminste als je voor kwaliteit wil gaan. Zo stonden we ook meer stil bij de manier waarop we beter kunnen produceren, op een meer bewuste en respectvolle manier.
Een volledig duurzame productieketen is waar we nu naartoe willen werken. Het produceren van onze stukken in eigen huis heeft ons bewust gemaakt van waar en hoe duurzaamheid kan en moet worden geïmplementeerd. We willen pioniers worden in een nieuwe, milieuvriendelijke productie van high-fashion lederwaren.”
Leen Janssens is één van de bestuurders bij Architecten Groep III, dat zich focust op een breed portfolio van projecten waarbij vaak diverse ontwerpvragen en opdrachtgevers worden samengebracht in een totaalconcept.
“Het idee van thuiswerk was iets wat voor de uitbraak van de coronacrisis wel al wat speelde, maar nog niet echt van de grond kwam. Dat is ondertussen wel veranderd. Momenteel kunnen onze medewerkers maximaal één dag per week van thuis uit werken.
Als bestuurders hebben we heel hard geleerd hoe belangrijk communicatie en fysieke interactie is. Ons bureau heeft een open sfeer waarbij we heel veel overleggen en elkaar opzoeken. Die cohesie moeten we nu terug aanwakkeren. Maar online overleg heeft ook zo zijn voordelen. Het snelle afstemmen tussen bouwpartners heeft hier alleen maar baat bij. Ook tussen medewerkers onderling kunnen vragen snel worden afgetoetst, eventueel met visuele ondersteuning.
Eigenlijk merken nu pas écht de invloed van deze periode. Iedereen moet zijn weg opnieuw vinden in dat nieuwe normaal. Ons kantoor is ook gegroeid in aantal medewerkers, wat betekent dat onze kantoorruimte eigenlijk te klein is geworden om iedereen samen te laten terugkomen.
De groei van ons kantoor van het voorbije jaar én de groei die er nog zit aan te komen, zorgt dat we op een kantelpunt komen qua interne organisatie. Onze manier van werken is daarin heel organisch veranderd tijdens die periode, uit noodzaak. We hebben heel goeie medewerkers die ook best wat verantwoordelijkheid willen en kunnen dragen. Het is tijd dat we hier bewust bij stilstaan. Binnenkort zullen we met het hele team onze manier van werken bekijken en nieuwe lijnen uitzetten vanuit de dingen die we hebben geleerd.”
Cookies opgeslagen