Muziekfestival WECANDANCE zet al van bij de oprichting vijf jaar geleden een dresscode op de inkomtickets. Daar hoort bovendien ook telkens een modecollectie bij, uitgedacht door Belgische ontwerpers. Laura Praet is art director sinds het prille begin. 

Laura Praet, art director WECANDANCE

Desert dreams. Dat is het thema van deze vijfde editie van het muziekfestival WECANDANCE. We zitten nu eenmaal op het strand dus zand genoeg. Oosters getinte elektronische muziek is ook dit jaar flink aanwezig op de verschillende podia: Stavroz, Bedouin en Rampue bijvoorbeeld. Het podium dat gecureerd wordt door Souq op zaterdag en door Gardens of Babylon op zondag past daar perfect in. De woestijnsfeer geeft een mooi kader om nog beter van deze muziek te genieten. Het is tegelijk ontsnappen aan de dagelijkse realiteit, maar ook aangeven dat we deel uitmaken van een grote diverse wereld. Op een festival als WECANDANCE is het bohemien gevoel belangrijk, het gevoel van vrijheid en zorgeloos van muziek te kunnen genieten. En van ontdekkingen op vlak van muziek, mode, kunst, food en performance.”

“Hoe we dat concreet aanpakken? We starten met moodboards waar iedereen van het team zich in kan vinden. Dat communiceren we dan naar alle partijen: podiumbouwers, scenografen, en ontwerpers van de voedselstanden en winkels. En uiteraard: ook de bezoekers zorgen mee voor de sfeer. We nodigen hen uit om zich in het thema te kleden. We geven volop inspiratie op onze Pinterestpagina (zowel die van WECANDRESS als die van WECANDANCE). Ik denk dan aan doorkijkstoffen, djellabas en kaftans, kleurrijke patronen, sandalen en babouches, henna, smokey eyes en natuurlijk straffe grote statement juwelen. Of misschien nog iets helemaal anders? Woestijndromen, dat kan alle kanten op gaan, toch? ”

Moodboard WECANDANCE

Moodboard WECANDANCE

“Verder vertalen we het thema zelf ook in een limited edition modecollectie, die fotograaf Mous Lambarat vastlegde in Marrakech. Om het jubileum te vieren, beslisten we om aan vijf designers te vragen om elk een design voor een sweater te tekenen. ‘s Avonds koelt het aan zee immers flink af, net als in de woestijn. Ontwerpers Diederik Serlet, Lisbeth Antoine, Frilles, César Casier en Mr. André gingen de uitdaging aan. Verder customizeden enkele ontwerpers voor de gelegenheid unieke stukken. Léo by Léo maakte een unieke jurk, Magali Pinchasi maakte nieuwe oorbellen, Mats Rombaut (Trojan Horse) ontwierp een pet en Kim/Ojo voorzag een kimono met een unieke stof op de rug. Dat kunnen mooie souvenirs zijn aan een tweedaags festival, of een manier om van thuis ook mee de sfeer te beleven.”

“De link met mode op WECANDANCE inspireert ook grote merken en modeketens: zo stelt onlineretailer Zalando jaarlijks een speciale We Can Dance-selectie voor aan haar klanten dat op ons thema gebaseerd is. Zij hebben er net als Lee een grote stand en H&M heeft zelfs een eigen line-up samengesteld.”

“Muziek en mode gaan goed samen in 2017. Op modeshows zie je geregeld verschillende jonge of gevestigde muzikale talenten optreden, zoals onlangs nog Stuff op de mannenshow van Dries Van Noten. Of Soulwax die onlangs een song maakte voor Loewe. En Drake die een single lanceerde op een modeshow van Louis Vuitton. En er zijn natuurlijk muzikanten met hun eigen lijn zoals Rihanna, Kanye West of onze eigen Stromae. En veel sterren zitten al eens graag frontrow bij modeshows. Muziek en mode blijven elkaar inspireren.” 

Laura Praet is freelance stylist voor onder meer WECANDANCE en stage- en eventdesigner Villa Eugenie waar ze het research department versterkt. Ze assisteert ook regelmatig stylist Tom Van Dorpe en doet ook eigen stylings voor magazines.


WECANDANCE vindt plaats op 12 tot 13 augustus in Zeebrugge. De sweaters zullen te koop zijn op het festival zelf, de rest is enkel online te vinden.