Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
7 oktober 2024
7 minuten leestijd
Essentiel Antwerp
Dat de modewereld in moeilijke wateren zit, is geen loze bewering. Toch zijn er altijd designers en merken die de storm weten te trotseren. Ze doen dat op een eigenzinnige manier. Niet zelden vanuit een doorgedreven DNA. e5, Stijl, Essentiel Antwerp en Flanders DC aan het woord.
De voorbije maanden regende het negatieve berichten over de mode-industrie.
Nationaal en internationaal. Uit China bereikten ons berichten dat de motor van de luxe-industrie sputtert en de welstellende klant daar massaal op de rem duwt als het gaat om luxe-aankopen. Bekende labels als Burberry en Gucci konden niet anders dan slechte cijfers rapporteren. In eigen land kwam het nieuws dat de Duror Fashion Group – geen luxe, maar middensegment – de boeken neergelegd had hard aan, al hebben Terre Bleue, Gigue en Zilton intussen enthousiaste overnemers gevonden. De zomercollectie 2025 van Gigue zal straks alweer in meer dan 90 multimerkenwinkels te vinden zijn en de Gentse eigen winkel is ondertussen opnieuw open.
Tegelijk kunnen we spreken van een tegenbeweging: een pak spelers doet het vandaag net erg goed en lijkt minder last te hebben van een kwakkelende conjunctuur. Zo kijken heel wat modeliefhebbers in België naar de steile opgang van e5. Sinds de overname van het bedrijf in 2021 door de broers De Sutter (zelf jeansfabrikanten met eigen productie-eenheden, red.) gaat het de firma voor de wind. In een uitgebreid verhaal in de krant De Tijd (d.d. 24.08.24) werd melding gemaakt van een omzetgroei – het derde jaar op rij – van meer dan 10 procent en dat tot een kwieke 85 miljoen euro. We belden zelf even met CEO Peter De Sutter. “We nemen inderdaad veel marktaandeel”, zo zegt hij. “De laatste zeven seizoenen kunnen we steeds betere cijfers voorleggen. En dat in een markt die de voorbije drie seizoenen serieus in het rood gaat. Het is niet makkelijk om heel precies te benoemen waarom we het goed doen. Het is een samengaan van veel factoren.” Als daar zijn: niet noodzakelijk focussen op een jeugdige doelgroep, eerder stylen los van leeftijd, ijveren voor een correcte prijs-kwaliteit binnen collecties die één voor één grondig zijn aangepakt, de goede service verder uitbouwen en elk verkooppunt zien als een boetiek waarin de klant persoonlijk benaderd wordt. Eind dit jaar zullen trouwens alle winkels van e5 een make-over gekregen hebben.
“We hebben in de winkels geïnvesteerd, in goed personeel, maar evengoed in een performant IT-systeem, waar wij onze data nog beter kunnen gebruiken.”
Peter De Sutter: “We hebben in de winkels geïnvesteerd, in goed personeel, maar evengoed in een performant IT-systeem, waar wij onze data nog beter kunnen gebruiken. We weten wanneer en wat precies die klanten kopen. Let wel: we pushen hen niet om voortdurend te kopen. Duurzaamheid is belangrijk in het bedrijf. We zijn tegen dat fast fashion-model en willen er gewoon voor zorgen dat een klant het juiste stuk vindt op het juiste moment tegen de juiste prijs. Service blijft key. Je wilt niet weten welke goede commentaar we krijgen op hoe klanten bij ons ontvangen worden. Dat is echt een sterkte van e5.” De Sutter wijst ook op het succes van de refive days van e5: in samenwerking met Oxfam wordt oude kleding ingezameld en in ruil krijgen klanten daar een waardebon voor. Een systeem dat werkt: e5 zamelt 400 ton kleren in per campagne. “Dat is actief bijdragen aan het duurzaamheidsprincipe. We zijn echt aan het bouwen op waarden die we belangrijk vinden en de klant is mee.”
e5
Anders en toch niet helemaal is de aanpak van een winkel als Graanmarkt 13 in Antwerpen. Daar ijveren Inge Cornelissen en haar team al jaren voor een duurzame manier van winkelieren. Collecties, of het nu gaat om mode, accessoires, design of beautyproducten, worden gekozen omwille van hun DNA en verhaal en krijgen de kans om langer in de winkel te liggen dan luttele maanden. Tijdens de koopjes gaan de collecties even de wachtzaal in en kunnen klanten kledij waar ze vanaf willen in de winkel verkopen tegen gunstprijzen. In ruil krijgen ze een tegoedbon die ze bij Graanmarkt 13 kunnen spenderen in het seizoen erop. Een waardevol alternatief voor de verpletterende impact die solden op de algehele winkelmarge hebben. Ilse heeft trouwens een hele tijd geleden bepaalde labels aan de deur gezet, omdat die ‘overal lagen’ en tijdens de koopjesperiode in de eigen winkels te felle mark downs deden.
Graanmarkt 13 © Eline Willaert
Ook Sonja Noël van de winkel Stijl in Brussel is positief over de huidige periode. Eerlijk: ze zit even op rozen. Want tussen de zware aankoopperiodes door is ze samen met haar dochter Aya aan het werken aan een expositie en een boek over de winkel. Het wordt een document over hoe een boetiek impact kan hebben op een stad (denk aan de Dansaertbuurt), maar evengoed op Belgische mode in het algemeen. Stijl staat, meer dan 30 jaar na het opstarten van de winkel, nog steeds pal achter Belgische modemakers die het verschil maken door hun eigenzinnige manier van werken. Reeds jarenlang verkoopt Sonja internationaal modetalent, al focust ze vooral op Belgische designers als Dries Van Noten, Ann Demeulemeester, Sofie D’Hoore, Christian Wijnants, Marina Yee en Margiela. Ze heeft de voorbije jaren ook ruimte gemaakt voor Toos Franken en Marie Adam-Leenaerdt en kijkt voortdurend rond wie nieuw op de markt komt en een aanvulling kan zijn op wat al in haar winkel hangt.
“Het cliënteel is het voorbije jaar verjongd, dat is mooi. Klanten kopen steeds vaker één welbepaald stuk dat ze dan combineren met vintage of met wat al in de kast hangt.”
Sonja Noël merkt verandering in publiek én koopgedrag: “Het cliënteel is het voorbije jaar verjongd, dat is mooi. Klanten kopen steeds vaker één welbepaald stuk dat ze dan combineren met vintage of met wat al in de kast hangt. Ook komen steeds meer jonge mensen de winkel binnen om de ontwerpen te bekijken en te bespreken met bijvoorbeeld een vriend of vriendin. Er wordt niet noodzakelijk gekocht, maar er ontstaat een discours en dat is boeiend. Ik laat de mensen graag gerust op zo’n moment, ik hoef hen niet te storen in hun zoektocht.” Wat ze boeiend vindt: er is veel interesse in de mode die ze verkoopt. Er is respect voor ontwerp en voor afwerking. “Uiteraard speelt het DNA van Stijl mee. Veel mensen weten dat we altijd onze eigen keuzes gemaakt hebben.” Dat dit soms economische onvoorspelbaarheid in de hand werkte, is een feit. Sonja: “Het is niet dat de cijfers de voorbije jaren zo’n vlucht naar boven namen, maar we kunnen elk seizoen verder doen op de manier waarop wij het willen en dat sterkt ons. Ik ben heel dankbaar dat onze structuur en onze reputatie er stevig staan. En dat ik enthousiast blijf als ik nieuw talent ontdek. Dat ook.” (lacht)
Essentiel Antwerp
Bij het Belgische Essentiel Antwerp is de teneur vandaag ook uitermate positief. Co-founders Inge Onsea en Esfan Eghtessadi vieren dit jaar de 25ste verjaardag van hun label en doen dat met een koffietafelboek en een compleet zwarte feestcollectie met twaalf modellen. Die kleur staat haaks op het bonte en wervelende kleurengebruik dat sinds jaren aan het DNA van Essentiel Antwerp vastzit. “Kleur overstijgt kleding”, zegt Inge Onsea. “Het is een attitude. A way of life.” Het merk heeft de zware dip van in de coronaperiode weten om te buigen naar succes. “De winkels gingen door de maatregelen dicht en we moesten toen net een nieuwe collectie laten produceren én betalen”, zegt Inge Onsea. “Wat daarop volgde, was de enige logische keuze: minder produceren en afscheid nemen van enkele multimerkzaken. Opnieuw focussen.” Vandaag staat Essentiel Antwerp er weer. Naast de verschillende collecties is er sprake van meer eigen winkels, onder meer in New York. Bovendien is er de fel gesmaakte collab met KMSKA in Antwerpen en zoekt het team voortdurend naar nieuwe retailformules, zoals RE-SSENTIEL, een platform waarop preloved-items van het merk verkocht kunnen worden.
“Kleur overstijgt kleding. Het is een attitude. A way of life.”
Van preloved weet ontwerpster Marina Yee alles. De voorbije jaren pakte ze elk seizoen uit met een eigenzinnige lijn van ontwerpen – een regenjas, een blazer, een rok of pantalon, waarbij ze start van oude kwaliteitsvolle stoffen of kledingstukken die ze compleet herwerkt en een tweede leven geeft. Telkens gaat het om een gelimiteerde editie, waarbij de eindklant zeker is dat het om een uniek stuk gaat. Voor Marina is deze manier van werken een statement dat haar, al jaren trouwens, na aan het hart ligt. Ze is nooit de ontwerpster geweest van het veelvoud en allerminst de designer die riep. Ook niet in de beginjaren, toen ze als één van de Antwerp Six opstartte. Haar unieke verhaal loont. Niet alleen is de collectie te vinden in Belgische topboetieks, maar ook in de rest van de wereld, van Dubai en Sint-Petersburg tot Japan, waar ze sinds haar start in de jaren 80 een trouwe following heeft.
Lies Mertens, Belgian Focus, Paris Fashion Week 2024
Und Uli, Belgian Focus, Paris Fashion Week 2024
Maken ontwerpers vandaag trouwens nog een kans om hun punt te maken in de modewereld? Volgens Eva Koninckx, die als Fashion Coordinator bij Flanders DC onder andere heel wat beginnende designers begeleidt, ligt het alvast niet aan het engagement van de designers zelf. Eva Koninckx: “Er zijn heel wat nieuwkomers die zich willen lanceren en de moeilijke tijden schrikken hen niet af. Toch zijn er ontwerpers die onderschatten waar ze aan beginnen. Er is nood aan startkapitaal maar ook voor de daarop volgende seizoenen moet je cashflow gezond zitten. We proberen de designers die naar ons toe komen vooral te informeren. Vaak is dat moment voor hen toch een eye-opener. Je ziet dat er zijn die starten en snel weer stoppen. Het verschil zit vaak in een goed product met een goed verhaal en een uniek DNA. Niemand zit immers te wachten op nog een merk.”
“Het verschil zit vaak in een goed product met een goed verhaal en een uniek DNA.”
Volgens Eva Koninckx maken we momenteel geen crisis door, maar zitten we midden in een shift. “Niet alleen eisen we van producten dat ze steeds duurzamer zijn, we verwachten ook dat bedrijven digitaal volledig mee zijn. Dat vraagt een forse investering van bedrijven. We zien bovendien dat het bestedingspatroon van mensen veranderd is. Beleving neemt de plaats in van bezit. Op reis gaan staat bij sommigen hoog op het prioriteitenlijstje. Dat maakt dat mensen liever geld uitgeven aan andere dingen dan mode.” Toch blijft Eva Koninckx positief. Zeker omdat Belgische mode in het buitenland nog steeds kan rekenen op erkenning en interesse. “Het is vandaag geen evidentie om als Belgisch modelabel te internationaliseren, maar wanneer wij met enkele spelers naar Parijs trekken, zoals onlangs nog tijdens de modeweek, dan is de interesse er wel. We hebben lang geen showroom meer georganiseerd, en doen het nu opnieuw, precies om die reden. We leggen de focus trouwens op dat adjectief ‘Belgian’ en zoeken creatieve profielen om samen naar buiten te komen. Voor de meesten is het vooraf een groot vraagteken. Maar wij helpen hen met die vragen: hoe pak je het aan, internationaal gaan, waar zitten de buyers? Want laten we wel wezen: de prioriteit is vandaag de verkoop.”
Cookies opgeslagen