Met Windows of Opportunity geeft Flanders DC tijdens Design September ruimte aan een aantal ontwerpers om hun werk te presenteren aan een groot publiek. Langs de grote ramen van ons kantoor in Brussel ontdek je ontwerpen van Lore Segers, Hannelore Smout, Miel Cardinael, Hugo Meert, Katja Van Breedam, Lies Van Kerckhove (Fragmenture), Sarah Dehandschutter, Sylvain Willenz en Leo Aerts. Ook jonge talenten Jielt Gregoire en Jonas Deketelaere (Stuf), Charlotte Vandenborre en Brecht Baert en Diana Keller (Studio Helder) participeren en stellen we hier graag voor.

Jielt Gregoire en Jonas Deketelaere, Stuf

Jielt Gregoire en Jonas Deketelaere pakken met Windows of Opportunity uit met een gloednieuw designlabel van meubels en interieuraccessoires. Stuf is de naam waaronder ze een eerste reeks van ontwerpen hebben gerealiseerd: een kruk/bijzettafel en een kledingrek.

Jielt en Jonas vormen een complementair duo. “Ik hou me vooral bezig met concept, ontwerp, uitwerking en prototypecreatie. Jonas is diegene die zorgt voor de productie van de stukken in hout”, vertelt Jielt. Na zijn opleiding productontwerpen aan Howest en de voortgezette opleiding meubelontwerp aan Thomas More deed Jielt ervaring op als ghost designer voor kunstenaar Ted Noten en ontwerper Gerd Couckhuyt. “Op die manier heb ik aan projecten voor bedrijven als Buzzispace, Modular, Manutti, Serax en Wildspirit gewerkt. Sinds kort werk ik als R&D-medewerker bij producent van zorgmeubilair Haelvoet, waardoor mijn technische kennis nog elke dag bijgeschaafd wordt. Ik werk ook aan een collectie buitenmeubilair voor Royal Botania en voor Nestor&Rotsen ontwerp ik momenteel een set van salontafels."

“Met Windows of Opportunity willen we voor het eerst echt aftoetsen wat de reacties van het publiek zijn.”

Jielt Gregoire,

designer

Jonas is bouwtechnicus van opleiding en actief als schrijnwerker. Via zijn vader leerde hij de kneepjes van het vak. “Ik ben vooral geïnteresseerd in de afwerking en de finesse van het werk. Het voelen van materialen en structuren vind ik enorm belangrijk. De nodige bijscholing als meubelmaker verrijkte mijn kennis waardoor mijn passie alleen maar groeide.”

Jielt en Jonas zijn ervan overtuigd dat ze zowel als ontwerper als producent een grote invloed hebben op het gedrag van consumenten. “Daarom maken we duurzame objecten: materialen worden herbestemd en het aantal onderdelen wordt beperkt door er meerdere functies aan te geven.” Het resultaat is een eerste reeks van eenvoudige en eerlijke objecten.

Kledingrek, Stuf

Kledingrek, Stuf

De flatpack kledingstandaard is initieel ontworpen voor pop-up concepten, maar past evengoed in een residentiële omgeving. Het frame is uitgevoerd in blauwstaal. Om materiaalverlies te vermijden zijn de afmetingen gebaseerd op standaard staalplaten, maar op aanvraag te personaliseren.

Met Windows of Opportunity zijn ze erg benieuwd naar de reacties van het publiek op het nieuwe label. Via het online platform designfloater gaan we nu ook verkooppunten zoeken. “Op basis van de productiekostprijs gaat designfloater op zoek naar potentiële verkooppunten. Momenteel is het kledingrek te koop bij Bazaar Trendlab in Vilvoorde, maar hopelijk volgen er nog veel meer.”


Charlotte Vandenborre

“Het is door mijn oma, een hoedenmaakster, dat ik gepassioneerd ben geraakt door de rijke wereld van textiel. Als kind snuffelde ik vaak in haar naaidoos en trokken de meest bonte kleuren mijn aandacht. Als tiener droeg ik niets liever dan de kleren die mijn oma zelf maakte.” Textielontwerpster Charlotte Vandenborre kocht na haar eerste collectie waarmee ze afstudeerde aan Sint-Lucas Gent haar eigen breimachine en weefgetouw. Soms start ze vanuit eigen tekeningen, soms abstraheert ze ritmische patronen uit analoge of digitale beelden. Vaak voelen de uiteindelijke beelden daarom ook vrij wiskundig aan. “Wiskunde vormt de basis van elk patroon. Voor mijn tweede collectie maakte ik beelden gerelateerd aan de wetmatigheid van ons sterrenstelsel. De wiskundige berekeningen vormden de basis voor de ritmiek van de pixels, de steken in het breisel”, vertelt Charlotte.

“Wat ik zie, vormt een patroon. De wereld rondom mij is een onuitputtelijke inspiratiebron.”

Charlotte Vandenborre,

textielontwerpster

Bij elk ontwerp gaat Charlotte op zoek naar het geschikte materiaal. Voor de dekens werkt ze met natuurlijke materialen zoals wol, katoen en zijde, omwille van hun zachtheid. “Ik vind het belangrijk om te weten waar mijn materialen vandaan komen. Voor deze collectie werd bijvoorbeeld enkel gebruik gemaakt van grondstoffen uit Italië, het land bij uitstek voor de mooiste wol- en zijdesoorten.”

Charlotte werkt samen met Cosyknit voor de productie en distributie van de plaids. “Ik stel mijn concept voor, er wordt gekeken naar de technische mogelijkheden en samen bepalen we de kleuren en bespreken we het eindproduct. De verkoop verloopt via het bedrijf, maar ik zoek ook mee naar verkooppunten. Sinds kort ligt onze collectie te koop in een winkel in Aalst, fonetik. Ook de webshop draait nu goed."

Visibiliteit is alles, daarom is Charlotte erg blij met haar deelname aan Windows of Opportunity. “Als beginnend ontwerper is dit een uitgelezen kans om de consument kennis te laten maken met het product. Ik wil unieke en betaalbare stukken maken, voor mensen die het idee achter een product even belangrijk vinden als het ontwerp zelf. En het is fijn om ook tussen de andere ontwerpers te staan.”

Charlotte werkt momenteel ook aan een wintercollectie. Daarvoor deed ze inspiratie op in Marokko en legde een beeldarchief aan. “Via abstractie van analoge en digitale foto's wil ik komen tot nieuwe patronen. De prachtige kleurenwaaier van het exotische Marokko zal deze collectie dan ook een vrolijke boost geven.”


Brecht Baert en Diana Keller, Studio Helder

Studio Helder werd opgericht door Brecht Baert en Diana Keller in 2010 als studio voor interieur-, meubel- en accessoire-ontwerp. De studio, gelegen in het centrum van Antwerpen, huisvest ook een winkel met hedendaagse designobjecten, meubels, juwelen en accessoires. De shop brengt werk van jong, internationaal talent, zoals Chris Kabel, Chevalier-Masson, Diane Steverlynck, Stephanie Schneider, Muller Van Severen, Lex Pott,... “Wat we in de shop brengen, zijn voornamelijk op kleine schaal geproduceerde objecten”, vertelt Diana.

Brecht studeerde architectuur, Diana heeft een mode-achtergrond. Ze leerden elkaar kennen toen ze allebei voor Ann Demeulemeester werkten. Al snel werd duidelijk dat ze gelijklopende interesses maar ook een zelfde manier van denken hadden, wat hen samenbracht.

Studio Helder

Studio Helder

“De shop is voor ons een werkplek, maar ook een 3D-visitekaartje als het ware. Door vanuit een winkel en niet vanuit een kantoor te werken kunnen we op een laagdrempeligere manier spontaan met potentiële klanten in contact te komen”, vertelt Brecht. Studio Helder ontwerpt binnen een breed spectrum: van functionele objecten tot conceptuele voorstellen. We werken zowel voor particulieren als bedrijven.

"Het verhaal achter een object is wat ons boeit, daar ligt ook de ziel van elk goed ontwerp."

Brecht Baert en Diana Keller,

designers

Tijdens Windows of Opportunity brengt Studio Helder Broken crockery brings you luck, een serie van tafelgerei, waar gebroken porselein en gerecycleerd glaswerk gecombineerd werden om de oorspronkelijke functie van het ‘verloren' voorwerp te herstellen. De serie is een onderzoek naar de waarde en werking van objecten en is geïnspireerd op de Japanse filosofie wabi-sabi en kintsugi waar reparaties en imperfecties benadrukt worden, in plaats van de ‘service’ die eindigt door schade of breuk.

Broken crockery brings you luck, Studio Helder

Broken crockery brings you luck, Studio Helder

Dat daar ook verwezen wordt naar duurzaamheid, is evident. “Hoe kunnen wij ontwerpen zonder tegelijkertijd overmatige consumptie te bevorderen? De recyclage en hergebruik van bestaande materialen en objecten is een creatieve strategie om na te denken over sociale conventies”, zegt Diana. De serie wordt voortgezet in een genummerde oplage.

Ontdek alle activiteiten in het kader van Design September.