Al tijdens zijn studies grafisch ontwerp aan de Antwerpse academie begon Yanis Berrewaerts freelance te werken. Nu hij anderhalf jaar is afgestudeerd, runt hij zijn eigen studio en onderzoekt hij de manier waarop we technologie kunnen inzetten om onszelf online te representeren.

Met 20 to watch presenteert Flanders DC twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Yanis Berrewaerts

Yanis Berrewaerts

Wat maakt je anders dan andere ontwerpers?

Sinds ik mijn studie startte, ben ik gepassioneerd en gedisciplineerd met mijn vak bezig. Bij elke opdracht streef ik ernaar dat niet alleen de klant, maar ook ikzelf tevreden ben. Elk ontwerp moet duidelijk passen binnen mijn persoonlijke stijl. Daarbij hecht ik veel belang aan typografie. Voor mij is dat de kern van elk ontwerp. Met respect voor de leesbaarheid speel ik met de vormen en texturen van letters, waardoor ze er vaak explosief uitzien. Ik wil een wereld an sich creëren. 

Affiche voor Azealia Banks

Affiche voor Azealia Banks

Affiche voor Azealia Banks op Bioluminescence event

Affiche voor Azealia Banks op Bioluminescence event

Waarin schuilt voor jou de magie van de discipline?

Zowat negentig procent van mijn opdrachten situeert zich binnen de creatieve sector. Dat ik dezelfde interesses en gevoeligheden deel als mijn opdrachtgever, vind ik belangrijk. Doordat we elkaar kunnen inspireren, wordt het eindresultaat meer dan louter de som van de delen. Ik wil relevant werk maken, en de trends creëren in plaats van ze te volgen.  

Hoe ga je om met technologie en innovatie?

Als ontwerper beperk ik me niet tot 2D, maar ga ik doelbewust op zoek naar driedimensionaliteit en beweging. Zo experimenteer ik onder meer met programma’s als Cinema 4D, dat ik gebruik alsof het Adobe is. Ik onderzoek hoe ik een extra gelaagdheid kan creëren in mijn beelden, hoe ik moet omgaan met perspectief en typologie en hoe ik kan loskomen van een te stereotype vormgeving. Hiermee probeer ik grenzen te verleggen en onze esthetische comfortzone te doorbreken. Tegelijk zie ik motion design en het ontwerp van een poster als twee zijden van dezelfde medaille. In mijn creatieve proces is er een voortdurende wisselwerking.