Beurzen

voor

Beurzen zijn de place to be om jouw product of dienst in de kijker te zetten, te netwerken en een vinger aan de pols te houden van jouw sector, zowel binnen als buiten Europa. Het aanbod aan internationale beurzen is groot en de kostprijs is behoorlijk hoog.

MODEMonline lijst alle modebeurzen op, dus ga daar zeker eens een kijkje nemen als je interesse hebt om aan een beurs deel te nemen (als standhouder of als bezoeker).

Beurzen bieden heel wat mogelijkheden om te netwerken, visibiliteit voor je werk en onderneming te genereren, feedback te krijgen of een mooie deal te beklinken. Maar het vraagt ook een hele investering om op zo’n beurs aanwezig te zijn. Dankzij onze gouden tips haal je er het maximum uit.

  • Bereid je goed voor. De beste manier om je tijd te verdoen en je geld te vergooien is zonder plan van aanpak naar een beurs te gaan en ‘wel te zien hoe het loopt’. Leg je doelstellingen op vooraf vast. Wil je pers ontmoeten, of ga je vooral om je netwerk uit te breiden? Plan zoveel mogelijk afspraken op voorhand in, maar laat ook wat ruimte voor een onvoorziene lunchmeeting. Via LinkedIn kan je reeds de eerste contacten leggen. Neem zeker ook je visitekaartjes en portfolio mee.

  • Meet je doelstellingen. Leg jezelf meetbare objectieven op, bijvoorbeeld: leg drie nieuwe perscontacten, praat met vijf uitgevers. Zo kan je achteraf makkelijk zien of je beurs succesvol was, en waar je in de toekomst aan moet werken.

  • Pitch perfect, door rekening te houden met wie je voor je hebt. De klemtoon van een pitch voor een journalist ligt anders dan die voor een uitgever of investeerder (de eerste is bijvoorbeeld geïnteresseerd in de beleving, de tweede in je verdienmodel). Zet wat beeldmateriaal op je smartphone, zodat je eventueel ook buiten afspraken kan pitchen.
  • Ga nooit zomaar in op een aanbod. Als iemand je onmiddellijk een deal voorstelt, is het waarschijnlijk een slechte deal. Laat het voorstel bezinken voordat je een beslissing neemt.

  • Wees proactief. Op een stand staan is niet voldoende om op te vallen. Spreek mensen vriendelijk aan, trek de aandacht met een banner, deel snoepjes of drinken uit (check wel even wat toegelaten is op de beurs).

  • Maak je demo niet te lang. Niet alleen jij, maar ook je bezoekers willen hun tijd zo efficiënt mogelijk besteden.

  • Hou contact en volg op. Of je nu iemand tijdens de lunch, op een feestje of in het toilet hebt ontmoet, een ontmoeting is maar een begin, dus zorg ervoor dat je in touch blijft. Noteer op de visitekaartjes die je krijgt wat de persoon in kwestie voor jou kan betekenen en neem de volgende dag meteen terug contact op.

Lees in deze pdf alles over 'Internationaal ondernemen' in mode.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.