Samenwerkingen met partners

voor

Als je internationaal wil ondernemen, maakt de juiste businesspartner een wereld van verschil voor je verkoop. Enkele mogelijke samenwerkingen op een rijtje...

  • Een pr-agent gaat elk seizoen aan de slag met een selectie van je collectie, door in zijn showroom samples aan te bieden aan lokale stylisten (voor shootings), door goede relaties te onderhouden met de lokale pers én door ervoor te zorgen dat jouw merk offline en/of online prominent aanwezig is (afhankelijk van de strategie die jullie afspreken). Voor zo’n diensten betaal je meestal een vast bedrag per maand.

  • Een verkoopagent neemt de verkoop in een bepaalde regio over, in ruil voor een percentage van de winst. Zeker als je de regio niet goed kent of de taal niet spreekt, is het aangewezen om met een agent te werken. Kijk naar de andere designers die hij in zijn portefeuille heeft, en of zij jouw visie delen. Zo’n agenten hebben het vertrouwen van een heel aantal winkels waar ze al jarenlang mee samenwerken, en waarvan ze perfect kunnen inschatten welke collectie zal aanslaan bij het cliënteel en welke niet. De agent fungeert hier als tussenpersoon: de winkels plaatsen hun order nog steeds rechtstreeks bij jou en betalen ook rechtstreeks aan jou. De verkoop kan op twee manieren gebeuren. Je agent kan ten eerste vanuit jouw showroom of jouw beursstand opereren (bv. in Parijs) of ten tweede werken vanuit een lokale showroom (bv. in Tokyo) waar alle klanten uit zijn regio (bv. Japan) komen aankopen. Pas wel op met agenten, want er zijn een heel aantal ‘kleine lettertjes’ aan verbonden die je onaangename verrassingen kunnen bezorgen. Zo beschikken zij over vertrouwelijke informatie zoals bedrijfsgeheimen en details in de klantengegevens binnen hun geografisch terrein waarvoor ze verantwoordelijk zijn. Maak duidelijke afspraken met betrekking tot hun verantwoordelijkheden in een contract en roep eventueel de hulp in van een jurist.

  • Een distributeur neemt een deel van het verkooprisico op zich door een collectie samples aan te kopen en ze aan te bieden in zijn showroom. Hij verzamelt de orders en plaatst daarna één bulkorder bij jou. Als je met een verkoopagent werkt, zou je bijvoorbeeld vijftien leveringen moeten doen voor vijftien klanten, terwijl je ze naar een distributeur allemaal ineens kan verzenden. Hij verdeelt ze dan verder en ontvangt de betalingen.

  • Een invoerder biedt, net als een distributeur, verkoopdiensten aan, maar regelt vooral de logistiek van het transport en de administratie met betrekking tot de invoer. Jouw samenwerking met zo’n invoerder kan verschillende vormen aannemen en in sommige gevallen zelfs uitgroeien tot een volwaardig partnerschap (joint venture) waarbij de invoerder eigen winkels opent en erin investeert.

Met wie je uiteindelijk ook een team vormt: een samenwerking is maar mogelijk wanneer alle partners ervan overtuigd zijn dat ze er iets bij winnen, bijvoorbeeld als ze via de samenwerking een belangrijke omzet kunnen realiseren.

Zodra aan die voorwaarde voldaan is, kan je goede partnerships aangaan om je business te ontwikkelen. Maar het volstaat natuurlijk niet om een overeenkomst af te sluiten en daarna alles over te laten aan je partner. Dit soort samenwerkingen moet je nauw opvolgen vanuit jouw bedrijf en op regelmatige tijdstippen voeden door proactief te communiceren en minstens één keer per jaar de lokale markt te bezoeken. Zo kunnen jullie waar nodig samen de ontwikkelingsstrategie bijsturen.

Flanders DC heeft een Internationaal Expertennetwerk met contacten van lokale experten in verschillende landen.

Sommige bedrijven die groeien, kiezen er ook voor om alle internationale verkoop rechtstreeks te doen. In sommige gevallen zijn je eigen mensen inderdaad beter geschikt om jou te vertegenwoordigen dan een tussenpersoon. Deze aanpak is veel persoonlijker en laat je toe om sneller te reageren op veranderende situaties. Maar mensen in dienst nemen en een salesteam opbouwen vraagt natuurlijk de nodige investeringen. Afhankelijk van je land van export gelden er verschillende gewoontes in zaken doen. Informeer je dus op voorhand over mogelijke culturele gevoeligheden.

Lees in deze pdf alles over 'Internationaal ondernemen' in mode.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.