Strategie: naar het buitenland of niet?

voor

Niet alles wat in de creatieve sector gemaakt wordt, is geschikt om internationaal te gaan. Misschien doe je het heel goed in België en zal je toch geen succes boeken in het buitenland. En omgekeerd zijn er ook heel wat Belgische creatieve ondernemingen en mensen die het vooral in het buitenland goed doen en bijna niet of veel minder in België.

Als je te weten wil komen of je potentieel hebt op de internationale markt die je van plan bent te veroveren, doe je dan ook maar beter wat voorafgaand studiewerk. Dat kan door lokaal mensen in te schakelen die je sector goed kennen of door zelf te gaan prospecteren.

Wil je bijvoorbeeld een kindercollectie lanceren? Ga dan eens een kijkje nemen op de belangrijkste beurzen, zoals Playtime in Parijs en Pitti Bimbo in Firenze. Bestudeer het productaanbod aandachtig op vlak van design, kwaliteit en prijs.

Daarnaast is het belangrijk om je producten bij een aantal toonaangevende winkels onder dak te krijgen. Als je in de rekken ligt bij bijvoorbeeld Le Bon Marché Paris, Barneys New York, Maxfield Los Angeles, Joyce Hong Kong of Dover Street Market-London, volgen de aanvragen van andere winkels haast automatisch.

In het artikel '7 tips voor een goed exportplan' geeft Katelijne Mertens (FIT) een aantal basistips die een goed zicht geven op wat er allemaal bij komt kijken en wat de eventuele valkuilen bij export kunnen zijn.

Lees in deze pdf alles over 'Internationaal ondernemen' in mode.

Download de pdf

Events en workshops

De creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.