Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
Twijfel je of je een job in dienstverband wil? Of heb je zin om écht je eigen ding te doen in de creatieve sector?
In het laatste geval kan je zelf gaan ondernemen en jouw eigen bedrijf uitbouwen. Bedenk wel dat dit meer risico's inhoudt en minder zekerheden biedt dan een statuut als werknemer. Het is niet alleen belangrijk dat je voldoende goesting hebt; je moet natuurlijk ook over de juiste kennis en vaardigheden beschikken.
Kriebelt het bij jou om aan het hoofd van je eigen organisatie te staan? Ben je een geboren ondernemer? Een creatieve geest, een origineel concept en een brandende passie zijn een goed begin, maar ondernemen heeft nog veel meer om het lijf.
Slaat de twijfel al toe bij het vooruitzicht op veel werk in ruil voor een onzeker resultaat, dan gooi je maar beter meteen de handdoek in de ring. Dan is een job als werknemer in de creatieve sector wellicht meer iets voor jou.
Het is niet iedereen gegeven om een zaakvoerder te zijn. UNIZO, VDAB en de KULeuven onderscheiden vijf belangrijke ondernemerskwaliteiten. Evalueer kritisch of jij die in huis hebt, praat erover met mensen die je goed kennen en steek je licht ook eens op bij creatieve ondernemers met wat meer ervaring.
Doorzettingsvermogen: je hebt een duidelijk doel voor ogen en werkt geconcentreerd verder, ook bij tegenslag.
Zelfstandigheid: je maakt zelf plannen, je neemt je eigen beslissingen en je kan problemen oplossen zonder de hulp van anderen.
Overtuigingskracht: je kan duidelijk maken wat je wil en waarom, en je slaagt erin om anderen warm te krijgen voor je ideeën.
Besluitvaardigheid: je durft beslissingen nemen, ook al is niet iedereen het met je eens. Maar je verzamelt ook voldoende informatie om de juiste keuzes te kunnen maken.
Besef van rendement: je denkt na over de middelen die je ter beschikking hebt (geld, tijd, kennis, hulp) en hoe je die kan inzetten om het beste resultaat te behalen.
Kan je niet elk van deze vijf eigenschappen afvinken? Geen nood, de strafste creatievelingen hebben zelden ook een neus voor zaken. Herken je jezelf hierin, dan moet je op zoek naar een businesspartner: iemand die je volledig vertrouwt en die mee in jouw zaak wil stappen. Je zoekt uiteraard het best iemand die complementair is, zodat jullie elkaars zwakke plekken kunnen aanvullen.
Doe je opdrachtwerk of werk je via artikel 1bis, dan kan je er ook voor kiezen om te werken met een Sociaal Bureau voor Kunstenaars (SBK). Dat zijn organisaties die als tussenpersoon tussen iemand die creatieve diensten levert en opdrachtgever staan en die alle papierwerk regelen dat met een opdracht gepaard gaat. Ze treden daarbij op als juridische werkgever, zo word je werknemer bij zo'n bureau. Je hoeft dan ook geen zelfstandige te worden. De grootste voordelen? Je bent zeker dat je je geld krijgt en je bouwt sociale bescherming op. De grootste nadelen: het bureau neemt een marge op jouw factuur en je kan minder beroepskosten aftrekken dan als zelfstandige. Meer info hierover vind je ook in het deel 'De praktische kant van een eigen onderneming'.
De eenvoudigste manier om in de creatieve sector aan de slag te gaan, is er een job in te zoeken. Dit is niet evident, maar als je je droomjob eenmaal gevonden hebt, geniet je wel van alle voordelen en zekerheden die gepaard gaan met het statuut van werknemer.
Op onze site vind je naast vacatures ook stageplaatsen en freelance opportuniteiten. Daarnaast zijn er verschillende headhunters actief in binnen- en buitenland. Hou daarom zeker je LinkedIn-profiel up-to-date en leg contacten via dit platform.
Klaar om te gaan solliciteren? Verschijn niet onvoorbereid aan de start, maar verzorg de presentatie en opbouw van je portfolio, zodat deze al je mogelijkheden op een overzichtelijke en kwalitatieve manier toont.
Lees ook alle concrete tips en richtlijnen voor jouw portfolio.
Lees in deze pdf alles over 'Start je onderneming' in mode.
Download de pdfDe creatieve sector lééft. Dankzij deze events en workshops hou je de vinger aan de pols.
Cookies opgeslagen