Dat fash tech trending is, bewijzen deze pioniers die opgang maken tot ver buiten onze landsgrenzen. Ze verbinden elk op eigen wijze mode met technologie. Die vruchtbare wisselwerking betekent op veel vlakken een vooruitgang en raakt heel uiteenlopende aspecten in de mode, van revolutie in de productie of commerciële spitsvondigheden tot avant-garde silhouetten.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

1. Contour Lab

Wat? In 2022 kreeg Contour Lab de innovatieve starterssteun (ISS) van VLAIO om hun aanbevelingssoftware voor modewebshops verder uit te bouwen. Na een korte vragenlijst matcht deze het aanbod met het lichaamstype en de stijl van de shopper. De consument krijgt op die manier enkel flatterende stukken aanbevolen en wordt minder teleurgesteld voor de spiegel. Het maakt online winkelen niet alleen efficiënt, de shop zelf ziet minder retours, meer tevreden en terugkerende klanten en dus meer winst. Minder returns betekent bovendien een lagere ecologische voetafdruk.

Case? De eerste testcases zijn opgestart. Je kan de tool uitproberen in de webshop van The Acquired. De uitrol is voor later voorzien.

Motto? Contour Lab wil dat consumenten winkel vanuit hun lichaamsvorm en fungeert als een echte ‘body type matchmaker’.

Contour Lab

@mycontourlab op Instagram © Contour Lab

2. Elegnano

Wat? Elegnano wil traditioneel vakmanschap en innovatieve technologie samenbrengen in commerciële modeproducten, of dat nu onder het eigen label of samen met andere bedrijven is. Elegnano is tevens de naam van het high-end schoenenmerk dat nanotechnologie verwerkt in leer om het vuil- en waterafstotend te maken. Ze zijn ontworpen in België met oog op comfort en met de hand gemaakt in het Italiaanse Le Marche met enkel topmaterialen. Oprichter Katrien Herdewyn mag zich sinds kort trouwens bij de The Inspiring Fifty Europe 2022 rekenen, de lijst van de 50 meest inspirerende vrouwen in technologie.

Case? Samen met een Nederlandse partner werkt Elegnano aan een 3D-gefabriceerd bioleer. Sinds de pandemie verschoof de focus ook meer richting consulting, omdat de interesse in fash tech sindsdien is toegenomen.

Motto? Elegnano wil aantonen dat er ruimte is voor functionele technologie in de mode-industrie en dat deze kan helpen om betere producten te maken met een kleinere milieu-impact.

Lees er meer over in dit artikel.

Elegano

Deborah Black Ankle © Elegano

3. Flora Miranda

Wat? Flora Miranda is beeldend kunstenaar en designer, met een master aan de Antwerpse

Academie. Sinds 2018 tekent ze present tijdens Paris Haute Couture Week. Haar collecties tonen mode als kunstvorm terwijl ze experimenteert met 3D-scannen en -printen, lasercutting en machine learning. Als een echte couturier ontwerpt en maakt ze kleding op maat, maar dan met behulp van nieuwe technologieën en automatiseringsprocessen. In 2017 richtte ze ook IT Pieces op, een creatief softwarebedrijf dat kledingstukken genereert op basis van data. Daarnaast exposeert ze regelmatig binnen aanverwante thema’s.

Case? Sterren als Lady Gaga, M.I.A. of Miley Cyrus vinden zich in haar couture. Ze werkte voor onder meer Renault en won een Good Design Award met een limited edition voor horlogemerk Rado. De kunstwereld toont zich al even enthousiast, met expo’s en museumaankopen.

Motto? Flora Miranda heeft als doel kunst naar de mode brengen, met codering als artistiek

hulpmiddel, vertaald naar een creatief softwarebedrijf.

Lees er meer over in dit artikel.

Flora Miranda

Flora Miranda © Esther Stocker/Galerie Seiser

4. Jasna Rok Lab

Wat? Jasna Rokegem studeerde in 2015 af als modeontwerpster aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam Met haar bedrijf Jasna Rok Lab werkt ze op het snijpunt van mode, kunst en technologie. Haar stokpaardje is interactieve kleding die de emoties van de drager kan visualiseren. Het doel: kleding slimmer maken. Via het toepassen van technologie en wetenschap op mode zullen we onszelf en anderen beter kunnen begrijpen. In 2018 katapulteerde het haar alvast naar de MIT under 35, de lijst met leiders van morgen van het befaamde Massachusetts Institute of Technology.

Case? Voor Opera on Brainwaves draagt soliste Elise Caluwaerts een interactieve jurk die haar emoties weergeeft. Het project kreeg een Fedora Digital Prize voor innovatie binnen de opera- en balletwereld,

Motto? Jasna Rok Lab wil dat we nog maar een kledingstuk nodig hebben dat door technologie telkens anders is, reageert op emoties en fysieke prikkels en nooit vuil kan worden.

Jasna Rok

Opera on Brainwaves © Shruti Mehta

5. Mutani

Wat? Ontwerper Shayli Harrison studeerde in 2018 af aan de Antwerpse Academie. Zij ziet de virtuele wereld als plek bij uitstek voor experimentele ontwerpen. Met Mutani wil ze de grenzen van digitale mode verleggen. Haar start-up helpt avant-garde designers en merken hun ontwerpen digitaliseren voor gebruik in games en andere virtuele omgevingen. Als digital fashion netwerk biedt Mutani raad en daad aan fysieke ontwerpers die ook digitaal willen verkopen en aanwezig zijn in de metaverse. Na het digitaliseren van de ontwerpen met gespecialiseerde technologie worden de digitale creaties als NFT's geregistreerd op een blockchain en verkocht via digitale modeplatformen voor gebruik in games, social media en virtuele werelden.

Case? Tijdens Crypto Fashion Week in 2022 pakte Mutani uit met een eigen avatar én silhouet van Shayli Harrison. De designer-CEO heeft ook een lijn op Jevels, een platform voor virtuele, kostbare en duurzame digitale modeaccessoires.

Motto? Mutani creëert WEB3-toepassingen als extra kanaal voor modeontwerpers om hun creativiteit te verzilveren én tegelijk nog verder te kunnen gaan in het creatieve ontwerp zelf.

Mutani

Jevels © Mutani

6. Quifactum

Wat? Mathias Slabbinck en Christof Ameye zetten een systeem op waarbij consumenten via QR-codes informatie kunnen krijgen over de herkomst van kleding en textiel. Die kennis zorgt ervoor dat ze bewustere keuzes zullen maken. In tegenstelling tot andere initiatieven die vooral de duurzaamheid en de oorsprong van de materialen in kaart brengen, richt Quifactum zich op wie de producten gemaakt heeft en op welke manier. Het gaat daarbij niet om specifieke leveranciers – vaak gevoelige info voor merken – maar om de namen van de vaklui die het product in handen hebben gehad.

Case? Je vindt de QR-codes al bij heel wat merken: in de sportswear van RectoVerso, handtassen van Lies Mertens, kleding van Wright, lederwaren van Ettinger, en de Tracey-sjaal van het duurzame fairtradelabel Tales by Solid.

Motto? Quifactum wil dat niemand nog iets wil kopen zonder te weten hoe, waar en door wie het gemaakt is. Deze info moet even evident worden als de prijs.

Lees er meer over in dit artikel.

Quifactum

QR-code testing © Quifactum

7. Resortecs

Wat? Resortecs vereenvoudigt recycling van textiel met twee gepatenteerde innovaties die thermische engineering, industrieel ontwerp en chemische technologie combineren. Smart Stitch is een warmte-oplosbaar naaigaren, Smart Disassembly een industriële oven die de verschillende onderdelen van de kleding die ermee gemaakt werd uit elkaar kan halen. Dat vermindert de complexiteit en hoge kost van de triage voor recyclage. Vandaag wordt slechts 1% van het textiel effectief gerecycleerd, op deze manier kan 90% teruggewonnen worden. Het garen kan bovendien biobased of synthetisch zijn en past op elke naaimachine. De oven werkt met een gesloten verwarmingssysteem dat de energie maximaal terugwint en de CO₂-uitstoot minimaliseert.

Case? In 2018 wonnen ze de Global Change Award van H&M, in 2021 de Belgian Fashion Award voor Changemaker of the Year. Intussen zijn er twee ovens en lopen er pilootprojecten bij heel wat merken. In 2022 implementeerde Bershka (Inditex) het garen al in een uniseks capsulecollectie, een jeansbroek en -short, verkocht in 60 landen.

Motto? Resortecs wil met innovatieve technologie recycling vereenvoudigen voor modemerken, de recyclagesector en alle partners in de toeleveringsketen.

Lees er meer over in dit artikel.

Resortecs

Smart Stitch © Resortecs

8. Shavatar

Wat? Met Shavatar – een samentrekking van ‘shape’ en ‘avatar’ – bestel je online nooit meer de foute maat of fit. Het project breidt voort op het doctoraat van medeoprichter Femke Danckaers. Ze ontwikkelde een 3D-model dat de gemiddelde lichaamsvorm en vaakst voorkomende variaties kan voorspellen en visualiseren. Daaruit werd een tool ontwikkeld waarmee je je eigen avatar kan  creëren. Shavatar voorspelt je 3D-lichaamsvorm tot op 7 mm nauwkeurig, zonder scanner. Je hoeft enkel je borst-, heup- en tailleomtrek op te meten. Het doel is om op termijn ook het kledingstuk in kwestie of een volledige outfit te kunnen visualiseren.

Case? Belgisch sportswearlabel Unrun en het Deense outdoormerk Aeonian gebruiken de technologie. Ook voor bedrijfskleding is het systeem ideaal want het maakt dure en tijdrovende passessies overbodig.

Motto?Shavatar helpt online klanten aan de juiste pasvorm en maat in slechts enkele stappen en boost zo de conversieratio van webshops.

Shavatar

Your 3D mini-me © Shavatar

9. Rosie Broadhead

Wat? Rosie Broadhead is naast ontwerper ook textielwetenschapper aan UGent. Haar onderzoek richt zich op het gezond houden van de huid door middel van technologie die in synergie met het lichaam werkt. Voor haar label Skin Series maakt ze onderkleding van textielvezels met bioactieve ingrediënten zoals vitamine E. Deze kunnen het immuunsysteem van de huid verbeteren, celvernieuwing stimuleren en de werking van antioxidanten bewaken. De nieuwste collectie werkt met zeewier, rijk aan vitamines, mineralen en aminozuren.

Case? Het wetenschappelijk onderbouwde werk van Broadhead wekt de interesse van de designwereld. Het werd getoond tijdens designbeurzen in Milaan, Eindhoven en Londen en in The Design Museum Londen en in het Nederlandse Museum De Fundatieen en Naturalis Museum.

Motto? Rosie Broadhead wil dankzij technologie en wetenschap kleding méér laten doen, door te putten uit wat van nature al aanwezig is in ons lichaam en de wereld.

Rosie Broadhead

Skin Series © Rosie Broadhead

10. Undo

Wat? Undo doet aan ‘deeltechnologie’ met andere jonge duurzame mode-initiatieven. Het bedenkt futureproof bedrijfsmodellen en verkoopt de software, infrastructuur en knowhow om deze te kopiëren aan concullega's. Met ‘Undo.clothing’ bieden ze zelf ‘workwear-as-a-service’ aan, een duurzame capsulecollectie met abonnementsservice. Je kiest zelf de omvang en kan doorlopend stukken wisselen, laten herstellen of kleuren. De uitgebreide software-infrastructuur die hiervoor nodig is, delen ze onder de noemer ‘Undo.software’ met andere circulaire bedrijven.

Case? Intussen sloten al heel wat bedrijven aan bij het platform: van mode, kinder- en keukenartikelen tot mobiliteit. Undo werkt nu aan een circulaire hub om ook de bijhorende diensten (reparatie, productie, verhuur of resell) te bundelen op één locatie om zo de kosten en complexiteit ervan te kunnen delen.

Motto? Undo wil een circulair businessmodel haalbaar maken voor jonge merken en een meer inclusieve economie waarmaken door integratie van maatwerkbedrijven.

Lees er meer over in dit artikel.

Undo

Undo.software © Undo

11. Yuma Labs

Wat?Yuma Labs produceert duurzame zonnebrillen, onder eigen naam of samen met modemerken. De monturen zijn gemaakt van gerecycleerde materialen, van afval uit brillenproductie tot visnetten. Dit vermindert de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk. Nadien kunnen de brillen worden teruggebracht naar Yuma Labs, die ze demonteert en zo weer recycleert tot nieuwe exemplaren. Alle grondstoffen zijn traceerbaar, je kan zelfs de weg van je eigen bril volgen via de productcode aan de binnenkant. Het label blijft intussen actief nadenken over de beste manier (qua ontwerp, productie, materialen, kwaliteitscontrole,…) om snel te schakelen naar een circulaire economie.

Case? Voor SS22 pakten ze samen met designer Christian Wijnants uit met de eerste bril van gerecycleerd acryl. Voor Love Stories gingen ze aan de slag met biologisch en gerecycleerd acetaat. Bij designer Florentina Leitner vind je hun 3D-geprinte nylon sneeuwbrillen.

Motto? Yuma Labs blijft een laboratorium, voortdurend in ontwikkeling en op zoek naar nieuwe manieren om afval weg te houden van de vuilnisbelt.

Yuma Labs

Love Stories / Christian Wijnants x Yuma Labs © Yuma Labs