De coronacrisis dreef heel wat ondernemers tot innoveren en investeren op het vlak van e-commerce. Hoe zorg je er in deze turbulente tijden als merk voor dat je doelgroep jouw collectie en items vindt, makkelijk een bestelling kan plaatsen en achteraf ook terugkeert naar je webshop?

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Wij gingen te rade bij enkele experts: Charlotte Deroost, brand and e-commerce consultant (ROVE Studio) en Antje Cauwenbergh, social media manager en Ellen Thys, art director, beiden bij Shop LILY.

Behind the scenes Shop LILY

Behind the scenes Shop LILY

Behind the scenes Shop LILY

1. Ga na wat de drijfveer van je business is

Denk goed na over hoe jij je producten kan laten uitblinken in het grote online aanbod. Aan de hand van de Why-How-What-strategie of de Golden Circle van Simon Sinek ga je na waarom je precies iets wilt verkopen en op welke manier je dit zal doen, vervolgens bekijk je wat je als product of service wilt verkopen om je doel te bereiken.

Met liefde jouw product verkopen komt volgens Antje en Ellen van Shop LILY op de eerste plaats. Je aanpak komt op de tweede plaats en wat je wilt bereiken via de verkoop van je product komt pas op de derde plaats. Dit kan mensen gelukkig maken zijn, een probleem oplossen,... Op deze manier creëer je een directe connectie met je doelgroep. Daarbij staat het buikgevoel voorop. Antje en Ellen van Shop LILY: “Wat triggert om te shoppen? Geven we iets extra mee bij een nieuwe collectie? Geven we 10% korting bij het inschrijven op de nieuwsbrief? Over elke beslissing moet goed worden nagedacht. Verlies het commerciële aspect niet uit het oog. Er moet altijd een LILY-charme aanwezig zijn die onze visie weerspiegelt.”

2. Bepaal jouw socialmarketingstrategie

Het aandeel van social media in het koopgedrag van consumenten is enorm gegroeid. Je kan er doelgroepen vlot en flexibel mee bereiken, merknamen op de voorgrond plaatsen en een actieve community van terugkerende klanten opbouwen. 

“Elke euro moet iets opbrengen. Vandaag kunnen we via sociale media onze marketing analytischer bekijken, zodat een merk doelgerichter te werk kan gaan met haar marketingbudget”, verklaart Charlotte van ROVE Studio. 

Gebruik je sociale marketing om de emotionele aantrekkingskracht van je merk te vergroten. Wat vindt jouw doelgroep belangrijk en hoe staan ze tegenover bepaalde thema’s? Charlotte en Antje wijzen op het belang van eerlijkheid in de communicatie: “Wat je naar voren schuift, moet de waarheid zijn, niet enkel een marketingstunt.”

“Elke euro moet iets opbrengen. Vandaag kunnen we via sociale media onze marketing analytischer bekijken, zodat een merk doelgerichter te werk kan gaan met haar marketingbudget.”

Charlotte Deroost,

brand and e-commerce consultant ROVE Studio

3. Bekijk de mogelijkheid van productbundels

Productbundels zijn verschillende goederen die je als één gecombineerd pakket verkoopt aan je consument. Door meerdere producten binnen één optie te verkopen zorg je voor een vereenvoudigd proces voor nieuwe klanten. Charlotte legt uit: “Deze bundels zijn vaak samengesteld uit de meest verkochte items of producten die een complete set kunnen vormen.” Als voorbeeld: wanneer je partner een cadeau wilt kopen bij jouw favoriete merk, moet deze niet de hele webshop gaan omploegen. Via de bundeloptie hebben ze direct een leuk cadeau. Verpakt and ready to give.

"Zo voorziet Shop LILY met 'Style Stories’ social content waarvoor ons personeel outfits gaat creëren met ons winkelaanbod”, vertelt Ellen. Dit zorgt voor de aankoop van kledingcombinaties, maar ook voor variatie in social content. Op deze manier kan jij zelf gaan kiezen aan welke producten je een sales boost wil geven. Charlotte beaamt: “Daarnaast spreekt het ook klanten aan die snelheid of eenvoud waarderen.”

4. Zorg dat verschillende types van klanten zich aangesproken voelen

Door diversiteit te brengen in de webshop kan jouw doelgroep zich sneller emotioneel binden met het merk. Charlotte: “Een size guide waarmee klanten hun maat beter kunnen inschatten, is een absolute aanrader. Een internationale size guide is de meest effectieve tool voor multibrandwinkels. Ben je een startend bedrijf, beschrijf dan zeker je model en haar afmetingen om je klant een beter idee te geven van het product.” Ellen voegt toe: “Niet iedereen heeft maat 25 in jeans, maak daarom ook gebruik van modellen met verschillende maten en vormen.”

“Niet iedereen heeft maat 25 in jeans, maak daarom ook gebruik van modellen met verschillende maten en vormen.”

Ellen Thys,

art director Shop LILY

5. Ga voor gevarieerde content op social media

De kwaliteit van jouw content is van groot belang. “Een gepixelde foto of enkel selfies bouwen geen vertrouwensrelatie op met jouw klant”, verklaren Antje en Ellen. De investering in goede content is eerder groot en tijdrovend, maar daartegenover staat een hoger percentage van terugkerende klanten. Volg je buikgevoel. Als bepaalde socialmediatrends niet passen bij jouw visie, laat deze dan voor wat ze zijn. Al je content moet passen binnen het DNA van je merk.”

Maak niet enkel gebruik van foto’s die bewerkt zijn door Photoshop of met Instagram-filters. Wissel professionele beeldmateriaal af met een  selfie of een boomerang van je personeel. Zo voorzie jij jouw account van echtheid. Antje vertelt: “Wij zijn een superhecht team. Iedereen is fan van de kleding, maar heeft zijn eigen stijl. We creëren gevarieerde content door de verschillende kledingcombinaties die onze collega’s maken. Het brengt diversiteit op het platform, waardoor diverse mensen de outfits online kopen.”

“We creëren gevarieerde content door de verschillende kledingcombinaties die onze collega’s maken. Het brengt diversiteit op het platform, waardoor diverse mensen de outfits online kopen.” 

Antje Cauwenbergh,

social media manager Shop LILY

6. Denk grondig na over je retourbeleid

“Voorzie je pakketten van een retourformulier waarop jouw klant de reden voor de retour kan aangeven”, vertelt Ellen. Werk met een retourbeleid dat past bij jouw bedrijf en laat je niet afschrikken door een betalend retourbeleid. Klanten die jouw merk graag kopen, zullen hun favoriete stuks blijven bestellen.

“Een klant shopt bij ons op een andere manier. Bij een groot bedrijf bestel je zeven broeken waarvan er vaak zes worden teruggestuurd. Bij ons hoop je dat alles past. Je koopt alleen de dingen waarvan je denkt dat ze echt goed zullen zijn. Daardoor hebben wij momenteel geen hoge retourcijfers”, vertelt Antje.

“Tegenwoordig bestellen mensen soms een product in meerdere maten en dan houden ze er maar één. Dit is een kost die zich makkelijk kan opstapelen voor jou”, zegt Charlotte. Retours zijn in het algemeen een grote kost voor elk bedrijf. Wees op voorhand transparant en duidelijk over wat jouw policy is.

7. Besteed aandacht aan community building

Werken met reviews blijft een topper. Wanneer je beloningen geeft voor aankopen en reviews zal dat een positieve invloed hebben op je doelgroep. Benoem jouw community, creëer een ware beleving voor klanten en in het bijzonder voor terugkerende klanten. Elke keer als een klant een bestelling plaatst, schuift hij naar een hoger level. Brengt een klant een vriendin of vriend aan, dan kan je daar een promo tegenover stellen.

De verfijning van je merk gaat ook over de taal die je dagdagelijks gebruikt. “Wij maken graag gebruik van persoonlijke hashtags zoals #lilylover”, verduidelijkt Ellen, “Onze klanten benoemen we als Lilyettes, de stijl wordt dan Lily-style.” 

Antje: “Ik zal altijd reageren in mijn eigen naam. Zo ontstaat er een directe band met de klant. Door de persoonlijke aanpak voelt hij zich gerustgesteld en begrepen.” Je kan ook gebruikmaken van ‘behind the scenes’ content, zo toon je klanten met wie ze daadwerkelijk aan het communiceren zijn.