Voor Ellen Kegels van breigoedlabel LNKnits betekent exporteren een grote stap die een serieuze impact heeft op je bedrijf. “Trouw blijven aan je DNA” geldt ook als je gaat ondernemen op internationale schaal.

Er zijn een aantal interessante organisaties die je helpen de weg naar het buitenland te vinden. Toch raad ik jonge mode-ondernemers aan om de eerste seizoenen lokaal te verkopen. Leer je eigen markt goed kennen want exporteren heeft een enorme impact op je totale bedrijfsvoering.”

“De hoofdzetel van LNKnits ligt in Antwerpen en dat zal altijd zo blijven. Het is van hieruit dat we LNKnits internationaal op de kaart zetten. We verkopen aan enkele winkels binnen Europa, maar onze focus ligt nu vooral op Azië en Rusland. Die markten zijn enorm geïnteresseerd in kwalitatieve luxeproducten uit België.”

“We hebben ook geprobeerd om de Scandinavische markt te betreden, maar dat ging minder vlot. De Scandinaven zijn erg gehecht aan hun lokale merken en zagen jammer genoeg geen meerwaarde in het aankopen van Belgisch breigoed.”

“Flanders Fashion Institute (De werking van Flanders Fashion Institute is opgenomen binnen Flanders DC, n.v.d.r.) en Flanders Investment & Trade (FIT) hebben me erg goed begeleid in mijn zoektocht naar buitenlandse markten. Ze hebben dus een belangrijke rol gespeeld in de internationalisering van het merk LNKnits. Ga zeker eens aankloppen bij deze overheidsinstanties om je te laten ondersteunen.”

“Verder heb ik LNKnits internationaal op de kaart kunnen zetten door deel te nemen aan belangrijke modebeurzen. Zo’n beurzen zijn er om je product voor te stellen aan internationale buyers en om agenten te ontmoeten. De MAN/WOMAN-beurzen in Parijs en New York zijn voor ons de belangrijkste.  Daar heeft onze Japanse agent ons gevonden. Het klinkt misschien gek maar een agent vindt jou en niet omgekeerd. De onze was meteen gebeten door ons merk en kwam zich spontaan voorstellen.”

Tot slot nog 2 belangrijke adviezen van Ellen Kegels:

  • “Haal alle kinderziektes uit je product vooraleer je begint te schalen. Je wil niet genekt worden door retours of logistieke problemen.”
  • “Een goede vertrouwensrelatie met je agent is essentieel. Een buitenlandse agent vertegenwoordigt jouw merk in het buitenland. Zorg dus dat je op dezelfde golflengte zit en neem de tijd om de agent helemaal onder te dompelen in je bedrijf, product en bedrijfscultuur.”