Eind maart lanceerde de Europese Commissie de langverwachte nieuwe EU-strategie voor duurzaam en circulair textiel. Dit beleid zal een grote impact hebben op modebedrijven. In dit webinar krijg je zicht op de inhoud van de strategie en wanneer deze nieuwe richtlijnen in werking treden.

De EU-strategie wil inzetten op een duurzamere (oa.) modesector door de wetgeving met betrekking tot de productie en consumptie van textiel aan te passen. Er komen nieuwe ontwerpeisen, een regelgeving voor greenwashing, regels om overproductie en overconsumptie tegen te gaan en andere initiatieven die een grote impact zullen hebben op modebedrijven.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

De impact van de nieuwe EU-textielstrategie: het webinar integraal

Algemeen kader en implementatie

Sofie Bouteligier (hoofd van de International Policy Unit bij OVAM) licht het algemene kader en de implementatie van de textielstrategie toe, waaronder de initiatieven rond due diligence en Extended Producer Responsability (EPR).

De impact van de nieuwe EU-textielstrategie: algemeen kader en implementatie

Nieuwe ecodesign vereisten

Bérénice Huet (FOD Volksgezondheid/SPF Santé Publique) gaat in op de strategie met betrekking tot de nieuwe ecodesignvereisten.

De impact van de nieuwe EU-textielstrategie: nieuwe ecodesign vereisten

Regulering van greenwashing

Davy Liebens (FOD/SPF Economie) heeft het over de (controles op de) regulering van greenwashing. Hij werkt als inspecteur-auditeur bij de Belgische Economische Inspectie binnen de eenheid Internettoezicht, waar hij de handhaving van de consumentenrechten op het internet controleert. In die rol analyseert hij dus ondermeer de websites van modebedrijven om na te gaan of zij zich niet schuldig maken aan oneerlijke handelspraktijken. Sinds 2021 wordt daarbij ook aandacht besteed aan greenwashing, en recent zijn zo al heel wat Belgische modebedrijven aan een audit onderworpen. Davy gaat in op de verwachte nieuwe Europese regelgeving rond greenwashing, maar we vroegen hem ook om ons wat meer te vertellen over deze controles.

De impact van de nieuwe EU-textielstrategie: regulering van greenwashing

Q&A

In de uitgebreide Q&A kwamen nog een heel aantal vragen aan bod, oa. over de concrete deadlines en over het gebruik van duurzaamheidslabels in je communicatie.

De impact van de nieuwe EU-textielstrategie: Q&A