In de mode- en juwelensector is creativiteit onmisbaar. Dat is tegelijk een zegen en een vloek. Want een bedrijf moet nog steeds een gezonde cashflow hebben en aan het einde van de rit kunnen terugblikken op mooie cijfers. Ann Berten werkte onder andere bij Raf Simons en waakt nu mee over het financiële plaatje van juwelier Wouters & Hendrix.

“Voor het financiële beheer van een mode- of juwelierszaak trek je best iemand aan die reeds ervaring heeft binnen de niet-creatieve sector, maar zich wel kan inleven in de creatieve sector.”

“Een professional die ambieert om in deze sector een carrière uit te bouwen, moet zich ervan bewust zijn dat je niet alleen een creatieve, maar net zo goed een bedrijfseconomische poot nodig hebt. Als je voor het eerst van start gaat met je eigen collectie, mag je geen one-man-show houden. Je moet je echt laten omringen met de juiste professionals die over bepaalde zaken meer kennis hebben dan jij. Begrijp me niet verkeerd. Het is belangrijk om een goed zicht te hebben op de belangrijkste activiteiten, maar je hoeft je niet in alles te verdiepen. Als ontwerper moet je bepaalde data kunnen interpreteren maar je zou je bijvoorbeeld niet in de diepte moeten bekommeren over het cijferwerk.”

SS17, Wouters & Hendrix

SS17, Wouters & Hendrix

“Ik raad elk bedrijf uit de branche aan om een financieel expert aan te nemen die al reeds ervaring heeft opgedaan in de niet-creatieve sector, maar zich wel kan inleven in de creatieve sector. Wat per definitie niet altijd eenvoudig is voor een econoom. Zo kan die persoon de dingen vanuit een integraal financieel perspectief bekijken en voldoende afstand nemen van de creatieve divisie.”

“Boekhoudcijfers zijn niet alleen bestemd voor btw en jaarrekeningen.”

Voor zijn financiële activiteiten gaat Wouters & Hendrix zeer gestructureerd en efficiënt te werk. “Eerst en vooral is het belangrijk dat er maandelijks een budget ter beschikking is gesteld. Zo kan het management de cijfers maandelijks rapporteren en analyseren om een vergelijking te maken met de vooropgestelde budgetten. Een ander aspect is de boekhouding, en dan heb ik het niet alleen over de maandelijkse btw en de jaarrekeningen. Je moet die cijfers echt aanwenden om te kijken of je als bedrijf nog financieel gezond bent en bijstellen waar nodig.”

“In die zin is het voor elk bedrijf interessant om te investeren in een productiesoftwarepakket. Dat maakt het cijfermatige een pak efficiënter. Hoe meer geautomatiseerd, hoe beter. Dat geldt niet alleen voor een onderneming uit de niet-creatieve sector, maar ook voor modebedrijven.”