Een crisis stelt je bedrijf voor grote uitdagingen. Veel ondernemers stellen hun businessmodel dan in vraag, en terecht. Wijzigende omstandigheden zijn een goede aanleiding om je innovatie-opties te onderzoeken. Haal er het maximum uit door gebruik te maken van het Business Model Canvas, een strategische tool die je helpt focussen en die je laat ontdekken waar er opportuniteiten liggen.

Simon Gryspeert is adviseur bij Flanders DC en begeleidde al heel wat innovatieworkshops. Hij toont je hoe je het Business Model Canvas als innovatietool kan gebruiken.

Intro

Waarvoor kan je het Business Model Canvas gebruiken? Tijdens dit webinar vertellen we je niet welke richting je uit ‘moet’, maar wel hoe je zelf die richting kan bepalen. Het Business Model Canvas kan je daar op verschillende niveaus bij helpen. En niet enkel als starter. Bij uitstek als bestaande onderneming kan je het canvas gebruiken om je onderneming te transformeren en onderscheidende ideeën te bedenken, die het verschil kunnen maken tegenover je concurrenten. 

Optimaliseer je businessmodel: intro

Wat is een businessmodel (niet) en waarom moet het soms evolueren?

Een businessmodel is niet hetzelfde als een businessplan. Aan de hand van een eenvoudige vergelijking vergeet je nooit meer het verschil. We leren ook op welke manieren een businessmodel moet kunnen evolueren, iets dat in tijden van (corona)crisis weinig uitleg behoeft. 

Optimaliseer je businessmodel: wat is een businessmodel (niet)?

Aanpak om jouw model te optimaliseren

Een aantal vragen kunnen je helpen om jouw model kritisch in vraag te stellen, zodat je gericht op zoek kan gaan naar verbeteringen. Daarnaast kan je ook heel veel leren van andere bedrijven. Wie de principes van ‘Steal like an artist’ correct toepast, kan uit een oneindige bron van ideeën putten. 

Optimaliseer je businessmodel: aanpak om jouw model te optimaliseren

Innoveren in de front-end van je onderneming

De rechterhelft van het Business Model Canvas vormt de ‘voorkant’ van je businessmodel, het zichtbare gedeelte van buitenaf. Hierin beschrijf je welk aanbod je levert, voor wie, hoe je die waarde bij je klanten brengt, welke relatie je met hen uitbouwt en hoe je daar geld mee verdient. Elk van deze vijf bouwstenen leent zich om innovatief mee te zijn. Aan de hand van innovatievragen en enkele voorbeelden uit de creatieve sector zetten we je op weg. 

Optimaliseer je businessmodel: innoveren in de front-end van je onderneming

Achter de schermen optimaliseren

Ook in de linkerhelft van het Business Model Canvas kan je je aanpak transformeren. Hier beschrijf je de ‘backoffice’, de processen die in principe achter de schermen plaatsvinden om je businessmodel draaiende te houden. Concreet hebben we het hier over de kernactiviteiten, de belangrijkste mensen en hulpmiddelen, de strategische partners en de voornaamste kostenposten binnen je zaak. Ook hier een aantal vragen om je businessmodel te challengen en een reeks voorbeelden van creatieve bedrijven.  

Optimaliseer je businessmodel: achter de schermen optimaliseren


Op zoek naar nog meer inspiratie? Op deze pagina verzamelen we continu nieuwe businessideeën uit of voor de creatieve sector. 


Zit je nog met vragen over jouw businessmodel? Boek kosteloos een adviesgesprek bij Flanders DC en we bekijken samen wat je (beter) kan doen!