SHOOTTHEARTIST ontwikkelt shows met hologrammen en metershoge projecties, commercials met virtual reality en innovatieve modefilms met een écht verhaal. Geen enkel concept is te gek voor Bjorn Tagemose en Katarina Vercammen, de gezichten achter het bedrijf. Afgelopen zomer haalden ze nog de internationale pers met de mastershow WWWSHOWWW, een digitaal modedefilé met onzichtbare modellen, ontworpen in opdracht van de Antwerpse Modeacademie. Wat is hun visie op de digitale wereld en hoe zien zij de toekomst evolueren?

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Bjorn Tagemose en Katarina Vercammen © Senne Van der Ven

Bjorn Tagemose en Katarina Vercammen © Senne Van der Ven

Wat is SHOOTTHEARTIST?

  • is een 5D-productiebedrijf opgericht in 2013
  • wordt geleid door Bjorn Tagemose, het creatieve brein, en Katarina Vercammen, de productiemanager
  • is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van technologische en digitale projecten voor creatieven en bedrijven
  • realiseerde projecten voor onder meer Grace Jones, Elite Model, Vanity Fair, Tiësto, Iggy Pop en Louis Vuitton
  • shoottheartist.com
 

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om SHOOTTHEARTIST op te richten?

Katarina: SHOOTTHEARTIST is eigenlijk organisch gegroeid. We waren al jaren actief bezig met fotografie en film, waardoor we een ruim netwerk opgebouwd hadden in de creatieve sector. Ook de passie voor multimediale kunst is altijd al aanwezig geweest, iets dat twintig jaar geleden niet vanzelfsprekend was. 

Bjorn: Op een gegeven moment werden videotechnologieën in licht geïntroduceerd in de evenementensector. Lichtontwerpers hadden echter geen ervaring met het projecteren van video’s en kwamen daarom naar ons toe. Zo ging de bal aan het rollen. Nadien kwam er steeds meer vraag naar het integreren van multimediale elementen in evenementen.

Hoe ziet het team van SHOOTTHEARTIST eruit?

Bjorn: Er zijn projecten waaraan we met 20 of 40 mensen samenwerken, maar meestal hebben we een vaste kern van vier mensen. Zij hebben een diepgaande kennis van onder andere web, VR, AR, cinema en events. 

Je kan ons team zien als een band die zijn muziekinstrumenten kiest afhankelijk van het genre dat ze die avond spelen.

Afhankelijk van het type project kijken we dan welke skills we nog nodig hebben om een verbluffend resultaat te creëren. Meestal zijn dit freelancers waarmee we op regelmatige basis samenwerken, ook omdat er vaak gewoon niemand straffer te vinden is in hun vakgebied. We stimuleren kruisbestuiving niet alleen achter, maar ook voor de schermen. Soms werken we voor projecten samen met muzikanten of kunstenaars die vroeger een klant van ons waren.

Een voor ons belangrijke reden waarom we zo flexibel werken, is omdat voltijdse werknemers soms vast komen te zitten in hun creatief denken. Door hen de vrijheid te geven om aan verschillende soorten projecten mee te werken, kan je hun creativiteit stimuleren.

WWWSHOWWW

Hoe belangrijk is deze kruisbestuiving tussen creatieve sectoren voor jullie?

Bjorn: Zeer belangrijk. Wij zijn actief in diverse sectoren. Wat we in de ene sector leren, passen we toe in de andere. Zo kregen we na de modeshow van de Academie in Antwerpen een opdracht van Porsche. Een vraag uit een totaal andere sector, maar wel met dezelfde wensen. Ook kunnen sectoren veel leren door elkaars trends en evoluties te analyseren. De modewereld zou op vlak van technologie veel kunnen leren van de kunstwereld, die daar al een pak verder in staat.

Op welke projecten zijn jullie het meest trots?

Katarina: Dat is een moeilijke vraag, we hebben al aan zoveel prachtige projecten mogen werken. Voor de eerste editie van Vanity Fair France hebben we een unieke commercial mogen maken waarbij we het Centraal Station van Antwerpen omtoverden tot een luxueuze opera. Een ander zeer interessant project was Gutterdämmerung. Samen met muzikanten zoals Slash en Grace Jones maakten we een film in de stijl van de jaren 20, die nadien geprojecteerd werd tijdens liveshows van de rock band Iggy Pop. De combinatie van een stille film met live muziek en extra special effects in het publiek zorgde voor een immersive cinema experience

Gutterdämmerung

Wat zijn de voordelen van digitale producties bij events?

Bjorn: Via professionele digitale producties kunnen bedrijven opvallen in het overaanbod aan digitale content op sociale media. Daar waar Instagram-producties stoppen, beginnen wij pas.

Wij gaan niet voor snelle content die iedereen uit zijn of haar mouw kan schudden, maar voor technologische hoogstandjes.

Een ander groot voordeel van een digitaal evenement is dat het altijd zal blijven bestaan. De atmosfeer van een fysiek evenement verdwijnt van zodra de deuren sluiten en daarna ben je afhankelijk van de kwaliteit van de beelden die op het moment zelf worden genomen. Bovendien heb je bij een fysiek event geen controle over hoe de pers en influencers alles vastleggen en je product de wereld insturen. Bij een digitaal event heb je die wel.

Hoe proberen jullie het evenwicht te behouden tussen creativiteit, commercialiteit en technologie?

Katarina: Dat is van project tot project afhankelijk. Sommige opdrachtgevers geven veel creatieve vrijheid, terwijl anderen strikte voorwaarden opleggen. Een mogelijke valkuil is dat de opdrachtgever het liveconcept rechtstreeks wil omzetten naar een digitale variant. Dit werkt niet en laat een groot deel van de creativiteit verloren gaan. Daarnaast is het essentieel dat je alle partijen binnen het bedrijf samen aan tafel krijgt. Het is niet voldoende om een visionaire marketeer in het team te hebben als het sales departement niet mee is. Iedereen moet enthousiast zijn.

Elite Model Look World Final 2014

Wat zijn de uitdagingen waar SHOOTTHEARTIST mee te maken krijgt?

Katarina: Veel bedrijven hebben nog vooroordelen over het gebruik van technologie en de organisatie van digitale evenementen. Zeker in de modewereld wordt er vaak nog gedacht dat technologie niet bij hun identiteit past. De shows van grote huizen zoals Chanel en Dior krijgen sowieso al veel publiciteit omwille van hun naamsbekendheid, waardoor ze minder de behoefte voelen om weg te gaan van het traditionele denken.

Bjorn: Belgische ontwerpers zijn over het algemeen ambachtsgericht. Ze zijn heel sterk in het maken van creaties, maar schuwen het implementeren van technologie. Bovendien worden onze producties soms geassocieerd met een hoog prijskaartje.

Je hebt geen grote budgetten nodig om een goed digitaal event in elkaar te steken.

Events zoals digitale modeshows zijn echter zelfs haalbaar voor kleinere bedrijven en kunnen voor hen een goeie manier vormen om zich via innovatie te differentiëren van de grote spelers. Een andere reden waarom bedrijven vaak de stap nog niet durven zetten, is omdat ze schrik hebben dat de technologie alle aandacht zou opeisen. Wij helpen bedrijven om ervoor te zorgen dat het product, of dat nu een auto, een modecollectie of een dj is, de ster van het verhaal blijft.

Wat zijn belangrijke aandachtspunten wanneer je met technologie werkt?

Bjorn: Een veelgemaakte fout is dat men het gebruik van technologie als het doel op zich ziet. Technologie is echter zoals een penseel. Het is een nuttige tool, maar zonder een straf concept zal je geen meesterwerk kunnen maken. Een voorbeeld is het gebruik van virtual reality voor showrooms. Het louter zien van een zaal in 3D is niet genoeg om een blijvende indruk achter te laten. Het gaat over wat je met die omgeving doet.

Sta open voor een team dat jongere én ervaren specialisten samenbrengt.

Het is jammer dat jongeren soms niet meer op de hoogte zijn van oudere technieken, terwijl het juist deze technieken zijn die kunnen zorgen voor een esthetische meerwaarde. Tijdens de modeshow van de Academie heeft de combinatie van technologische robots en analoge cinemalenzen een unieke esthetische waarde gecreëerd. Het is dus van belang om je in zoveel mogelijk technieken te verdiepen. 

Collective Conscience x blackwave - Sanctuary

Bjorn: Onafhankelijk van welke technologie je gebruikt: het implementeren van storytelling zal alleen maar belangrijker worden. Dit jaar zien we dat digitale versies van live-evenementen niet genoeg opvielen in de massa.

Een goed doordacht concept kan je helpen om een blijvende indruk achter te laten.

Organisatoren moeten denken zoals Netflix: hoe zorg ik ervoor dat mensen nieuwsgierig blijven? Dat is een hele uitdaging voor hen aangezien ze voordien nog nooit volgens dat soort van regieconcept gedacht hebben. Plots worden filmproductiehuizen concurrenten van evenementen. Daarnaast zullen immersieve technologieën zoals AR en VR de komende jaren aan populariteit winnen. Belangrijk daarbij is dat de technologie toegankelijk is. Het mag maar met één klik van de consument verwijderd zijn.

Welke tips kunnen jullie aan creatievelingen geven die zich in de digitale wereld willen storten?

Bjorn: Een eerste tip is om jezelf niet in sociale media te verliezen. Digitale platformen zoals Instagram zorgen ervoor dat er in de creatieve sector enorm veel ruis is, waardoor de parels moeilijk te vinden zijn. De meest getalenteerde creatievelingen zijn echter niet altijd zij die de meeste volgers hebben, maar wel zij die goed in de community zelf scoren. Daarom is het enorm belangrijk om continu in je netwerk te investeren. Een andere tip is om je ego zo diep mogelijk weg te steken als je niet de ambitie hebt om zelf een ster te worden. Luister naar de visie van anderen en bekijk hoe je deze kan ondersteunen met je eigen talenten. 

En last but not least: wees niet bang voor verandering. Zij die als eersten de veranderingen zien en aanvaarden, zullen het meeste winnen.