Je creatieve geest heeft zijn werk gedaan en na een reeks van moodboards, schetsen en ontwerpen ligt ze er: dé modecollectie die je tot leven wil brengen. Hoe vind je een geschikte productiepartner? Waar houd je best rekening mee en hoe werk je aan een samenwerking op lange termijn? Wij vroegen naar de ervaringen en tips van An Kluft (Pluto) en Daisy Plas (Hampton Bays).

De brochure Belgian Production Partners van Creamoda bevat een lijst van Belgische fabrikanten die bereid zijn om samen te werken met jonge ontwerpers en startende modebedrijven. Onderaan het artikel vind je meer informatie. 


An Kluft, Pluto: “Er moet onderhandeld worden, maar als je voor relaties op lange termijn wil gaan, moet je de samenwerkingen als partnerships beschouwen”

Met een achtergrond in marketing besloot An Kluft in 2008 haar liefde voor esthetiek te volgen en in de zaak van haar moeder te stappen. Enkele jaren later nam ze het merk over. Pluto ontwerpt en verdeelt vrijetijds- en nachtkledij, waarbij esthetiek, authenticiteit en kwaliteit centraal staan. In het Ninoofse atelier werken een tiental medewerkers aan patronen en prototypes. Eens een stuk klaar is voor productie stapt Pluto met het technische dossier naar haar leverancier.

An Kluft Pluto

An Kluft

Pluto werkt met verschillende confectieateliers, waarvan het merendeel geleid wordt door Belgische bedrijven, die naar het buitenland zijn verhuisd. Welke criteria hanteert Pluto bij de keuze voor een fabrikant? “We hanteren hoge kwaliteitseisen, zowel wat betreft de grondstoffen als de afwerking van de stuks. Het belangrijkste bij zo’n samenwerking is dat de fabrikant hetzelfde gevoel voor kwaliteit nastreeft en daar ook voldoende ervaring in heeft. We werken samen met middelgrote ateliers voor wie onze volumes voldoende relevant zijn. Als je voldoende belangrijk bent, dan vertaalt zich dat naar de inspanningen die een fabrikant levert voor jou. Pluto wil daarbij niet de grootste zijn, maar zeker ook niet de kleinste. Door ter plekke te gaan, voel je ook beter de manier van werken aan. Tot voor corona gingen wij bijna ieder seizoen naar onze productieateliers om alle preproduction samples te checken en te laten aanpassen.” 

“De confectieateliers waarmee we samenwerken zie ik echt als partners, net zoals onze stoffenleveranciers, waarmee we samen stoffen ontwikkelen. Met sommige van hen werken we al meer dan dertig jaar samen. Sinds ik aan boord ben, werken we ook met een aantal nieuwe partners. Er moet onderhandeld worden, maar als je voor relaties op lange termijn wil gaan, moet je de samenwerkingen beschouwen als partnerships.”

“Een zeer transparante communicatie is daarbij cruciaal. Mode is een sector waar veel met handen en mensen wordt gewerkt. Fouten zijn onvermijdelijk, en daarover moet transparant gecommuniceerd worden zodat er samen naar een oplossing gezocht kan worden. Ook vertrouwen geven is belangrijk, zodat een fabrikant vanuit zijn ervaring aanbevelingen kan doen.” 

"Mode is een sector waar veel met handen en mensen wordt gewerkt. Fouten zijn onvermijdelijk, en daarover moet transparant gecommuniceerd worden."

An Kluft,

Pluto

“Met elke nieuwe partner maken we een contract op, waardoor we verplicht zijn om een aantal zaken te bespreken vooraleer de samenwerking van start gaat. Daarbij gaan we dieper in op onze verwachtingen wat betreft werkprocessen en doorlooptijden. De prijzen worden ieder seizoen herbekeken. Er staan ook een aantal ‘wat als’-scenario’s in beschreven met ieders verantwoordelijkheden. Daarnaast houden we met elke partner na afloop van ieder seizoen een evaluatiemoment. Dat kan heel kort zijn, soms duurt dat wat langer. Het is alleszins een belangrijk moment. Ook wij leren hieruit zaken die we beter kunnen doen in de toekomst.”

“De grootste uitdaging voor een opstartend modemerk is het omgaan met volumes. Ik raad aan om daar, van bij de start, zeer transparant over te zijn. Besef dat er zeker confectieateliers en stoffenfabrikanten zijn die jonge merken maar al te graag willen helpen, want de jonge merken van vandaag kunnen de grote merken van morgen zijn. Wees open en vraag wat de partner verwacht, wat de consequenties zijn als je een bepaald volume niet zou halen in de toekomst. Vraag bijvoorbeeld of hij ook slechts dertig stuks zal produceren. En indien zo, wat de gevolgen daarvan zijn op vlak van prijs. Ga op zoek naar ateliers waar de medewerkers een bepaalde betrokkenheid bij je project tonen. Ga ter plaatse kijken en check voor welke merken ze nog werken. Contacteer die merken en vraag naar hun ervaringen met het atelier. Maak heel duidelijke afspraken over alle processen. Vraag tenslotte ook aan je concullega’s om informatie te delen.” 

Pluto

SS22 Pluto

Pluto


Een standaard productiecontract bestaat uit een raamcontract en een individueel contract. Hieronder vind je een template voor een raamcontract, ontwikkeld in samenwerking met Creamoda.


Daisy Plas, Hampton Bays: “Het is verstandig om met meer dan één partner te werken, zodat je niet teveel risico neemt of teveel vertrouwen in één leverancier hebt”

Nadat ze gedurende meer dan tien jaar als designer van de collecties van Hampton Bays werkte, nam Daisy Plas in 2019 het Belgische modemerk over, dat dit jaar dertig jaar bestaat. Nu runt ze samen met drie vaste medewerkers het bedrijf. Als kleine speler in het modelandschap werken ze voor de productie van hun collecties het liefste samen met kleinschalige fabrikanten.

Daisy Plas Hampton Bays

Daisy Plas © Studio Nunu

Hampton Bays werkt met verschillende productiepartners samen. Zo maakt een Italiaanse fabrikant al hun stuks in tricot. Ze doen ook al jaren beroep op een Portugese partner. Daarnaast werken ze met enkele Belgische confectiebedrijven die de patronen in huis voorzien en de productie in het buitenland uitvoeren.

“We werken steeds met een contract, waarin de prijzen voor prototypes staan genoteerd, net zoals de productieprijzen per aantallen. Wat als een stof te laat geleverd wordt? Als er een probleem is dat niet per se bij de fabrikant ligt, dan denken we samen mee na hoe we dat kunnen oplossen. Het is een mes dat langs twee kanten snijdt. Wij willen onze stukken, de fabrikant wil de klant tevreden houden. Als er bijvoorbeeld een productiefout optreedt, zoals een naad die loskomt, dan moet dat wel verhaald kunnen worden. Zo’n zaken staan allemaal genoteerd in het contract.”

“Wanneer we besluiten om met een producent in zee te gaan, start ik altijd met een kleine hoeveelheid te produceren stuks, om aan te voelen hoe de productie en communicatie verlopen. Het is belangrijk dat de fabrikant weet waarover we het hebben, dat hij begrijpt wat we precies bedoelen, dat er een match is. Vertrouwen opbouwen met een productiepartner duurt toch zeker twee à drie seizoenen. We proberen altijd zo transparant mogelijk te zijn.”

“Ik verwacht ook dat er tijdig wordt opgeleverd. Zo heb ik ooit een samenwerking moet stopzetten, omdat deadlines niet werden gerespecteerd. Als je bepaalde pijnpunten voelt en het lukt niet om ze aan te pakken, blijf dan zeker niet aanmodderen, maar zet de samenwerking stop.”

"Wij bezoeken regelmatig de werkplaats van de fabrikant. Dat hoeft daarom niet per se elk seizoen, maar besef dat een persoonlijk contact cruciaal is."

Daisy Plas,

Hampton Bays

“Een voordeel van met een lokale productiepartner te werken, is de beperkte reisafstand wanneer je langsgaat, maar ook de beperkte transportkost. Als de productie pakweg in Azië gebeurt, dan zullen de vervoerskosten minstens verdrievoudigen. Je zal ook meer tijd voor het transport moeten voorzien en bovendien wordt je voetprint veel groter. Wij bezoeken regelmatig de werkplaats van de fabrikant. Dat hoeft daarom niet per se elk seizoen, maar besef dat een persoonlijk contact cruciaal is. Daarnaast moet je sommige materialen gewoon kunnen voelen.” 

“Bij de keuze voor een productiepartner zou ik aanraden om steeds ter plekke te gaan om te ervaren hoe er gewerkt wordt. Als starter begin je best kleinschalig, maar het is verstandig om met meer dan één partner te werken, zodat je niet teveel risico neemt of teveel vertrouwen in één leverancier hebt. Stel dat een fabrikant er plots een grote, nieuwe klant bij krijgt en dat jij daardoor wat aan de kant wordt geschoven, dan ben jij daar de dupe van, ook al werkte je er al vele jaren mee samen. Check ook zeker voor welke andere merken het bedrijf werkt. Strook de werkwijze, bijvoorbeeld op vlak van duurzaamheid en ethiek, met jouw visie? Idealiter werk je ook met één vaste contactpersoon binnen het bedrijf samen.”

“Een samenwerking met een producent mag je nooit als evident beschouwen, je mag niet verwachten dat alles vanzelf gaat. Je moet er altijd aan blijven werken, dingen telkens in vraag durven stellen, en een plan b hebben.”

Hampton Bays

SS22 Hampton Bays

Hampton Bays


Belgian Production Partners

Creamoda vertegenwoordigt als Belgische modefederatie zowel modemerken als kledingproducenten. In samenwerking met Fedustria, Flanders DC, MAD Brussels en WBDM stelde Creamoda de publicatie Belgian Production Partners samen. Deze brochure bevat een lijst van Belgische fabrikanten die bereid zijn om samen te werken met jonge ontwerpers en startende modebedrijven. In de brochure vind je per productiepartner een beschrijving van de expertises zodat je eenvoudig kan zien welke fabrikant mogelijks bij jouw verhaal past. Heb je meer hulp en advies nodig? Dan kan je contact opnemen met Creamoda voor al je vragen rond productie in België of via een Belgisch productieatelier. Je kan gebruik maken van de Creamoda Tender Service om op een efficiënte manier een gepaste productiepartner te vinden.