Historiek

Begin 2016 kwamen Design Vlaanderen, Flanders Fashion Institute en Flanders DC samen in één organisatie. Vanaf 2017 werken ze ook onder één naam: Flanders DC. Een kort overzicht van hoe de drie organisaties tot deze fusie zijn gekomen.

  • De oorsprong van Design Vlaanderen gaat terug tot het Belgisch instituut, het Economisch en Sociaal Instituut voor de Middenstand in de jaren 60 en 70 met daarin een Nederlands- en Franstalig team. Vanaf 1992 werd het Nederlandstalige team opgenomen in het toenmalige VIZO. Het promoten van Vlaams design was de opdracht. In die periode werden ook de activiteiten geïnitieerd die tot op vandaag nog plaatsvinden zoals de Henry van de Velde Awards of de Triënnale voor Vormgeving. In 2004 veranderde de naam naar Design Vlaanderen en wordt de organisatie een beetje later deel van het Agentschap voor Ondernemen. Design Vlaanderen zette zich in voor de verbreding van design. Zo zette het heel hard in op service design. Op 1 januari 2016 werd de werking van Design Vlaanderen ondergebracht bij Flanders DC.
     
  • Flanders Fashion Institute (FFI) groeide in 1998 uit de vzw Mode Antwerpen. FFI adviseerde  modeontwerpers en -labels op zakelijk vlak met projecten als Flanders Fashion Fuel en de gids Starten in de Mode.  Daarnaast promootte FFI hen in het binnen- en buitenland met initiatieven als Showroom Belgium, Guide to Belgian Fashion, Vitrine en de Antwerp Fashion Walk. Het organiseerde ook de Fashion Talks, de enige modeconferentie in Vlaanderen die gericht is op het zakelijke aspect. Sinds 2009 maakte FFI al deel uit van Flanders DC vzw zij het dat het nog steeds een volledig aparte werking had. Vanaf 2016 werden de krachten volledig gebundeld met Flanders DC. Vanaf 2016 werden de krachten volledig gebundeld met Flanders DC.
     
  • In 2004 werd Flanders DC vzw opgericht. De doelstellling was om de creatieve economie in Vlaanderen te ondersteunen. De eerste invulling die werd gegeven aan deze opdracht lag in het stimuleren van creativiteit bij ondernemingen. Flanders DC was zo bij de eersten om op het belang van niet-technologische innovatie te duiden. Met tools zoals de GPS brainstormmethode en events zoals het Creativity World Forum, zetten Flanders DC ondernemingscreativiteit op de kaart. In 2009 kwam dan de extra opdracht om ondernemerschap in de creatieve sectoren te stimuleren en te ondersteunen. FFI vervoegde de rangen. In 2016 kwam er de fusie en vanaf dan werd de focus volledig gelegd op de creatieve sector.

Vanaf 2017 vormt het nieuwe Flanders DC voor de creatieve sector de 'front office' van het Agentschap Innoveren en Ondernemen.